سخنگوی وزارت امور خارجه: در سازمان ملل میان ایران و آمریکا پیام رد و بدل شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تلاش ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه ها یعنی وزرای منطقه ای برای انتقال پیام ها در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه: در سازمان ملل میان ایران و آمریکا پیام رد و بدل شد

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود که امروز دوشنبه (11 مهرماه) برگزار شد، درباره آمادگی آمریکا برای انتقال پیام و مذاکرات برجامی گفت: تلاش ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی و برخی واسطه ها یعنی وزرای منطقه ای برای انتقال پیام ها در جریان است. پیام‌هایی میان ایران و امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل رد و بدل شد. برای توافق قوی مصمم هستیم. پاسخ ایران قبلا داده شد. ما همچنان پایبند به روند دیپلماسی و مذاکره هستیم. همچنان در روند مذاکرات و تعامل و تبادل پیام حضور داریم. امکان و فرصت برای از سر گیری توافق وجود دارد. دولت امریکا اراده نشان دهد توافق شکل می گیرد. همچنان فرصت برای احیای توافق وجود دارد.

وی افزود: در روزهای اخیر تعدادی از نمایندگی های ما مورد تعرض جریان معاند و ضدانقلاب قرار گرفتند. بلافاصله سفارت خانه های ما به مرکز اطلاع رسانی کردند و اقدامات لازم را وزارت خارجه انجام داد. تاکید بر مسئولیت کشورها برای تامین امنیت یاداوری شد پس از این یاداوری شاهد تدبیر کشورها بودیم. معترضین در برخی کشورها موفق شدند به برخی نمایندگی های ما در بخش بیرونی اماکن، حملاتی را صورت بدهند. 

کنعانی ادامه داد: باعث تاسف است که برخی برای اعتراض به خشونت متوسل شدند علاوه بر اماکن دیپلماتیک حتی نسبت به روش های غیرعقلانی، تهدید دیپلمات ها و ایجاد ناامنی برای فعالیت دیپلمات ها پرداختند هرچند دیپلمات ها در محل حاضر شدند و خدمات دیپلماتیک خود را از سر گرفتند. الان شرایط نسبتا خوبی داریم. فعالیت ها اغاز شده است.

کنعانی با اشاره به آزادی نمازی گفت: درباره ازادی باقر نمازی شما را به اظهارات غریب آبادی ارجاع می دهم و این اقدام در چهارچوب انسان دوستانه انجام شد. دو شب گذشته هم از طریق کانال های دیپلماتیک به کشورهای دوست اطلاع داده شد که می تواند از ایران خارج شود. آزادی این فرد ارتباطی به موضوعات دیگر و پولهای بلوکه شده ندارد. فرزند او هم‌در دوران محکومیت قضایی است ازاد شده تا پدر را همراهی کند و بعد از مرخصی به زندان برمی گردد. این ازادی ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد و اقدامی بشردوستانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: موضع ایران درباره درگیری در قره باغ روشن است. هیچ تغییری در موضع و رویکرد ایران رخ نداده است. بهترین راه حل روش های مسالمت امیز است. ما در هیچ کجا به تشدید درگیری نمی پردازیم و باید اختلافات سیاسی از طریق گفتگو حل شود.

ناصر کنعانی با اشاره به ازادسازی پولهای بلوکه شده ایران بیان کرد: پولهای بلوکه شده ایران را همواره پیگیری کردیم. موظف هستند منابع ما را ازاد و بدون قید و شرطی در اختیار ایران قرار بدهند. مذاکرات جدی در سطوح مختلف صورت گرفت. گفتگوهای خوبی در حاشیه مجمع عمومی صورت گرفت. پیشرفت هایی داشتیم. انشااله شاهد اتفاقات خوبی باشیم. پیشرفت های ایجاد شده را در روزهای اینده اطلاع رسانی می کنیم.

کنعانی با اشاره به اقدامات ضد ایرانی رسانه های فارسی زبان و حمایت عربستان از ایران اینترنشنال گفت: شاهد اقدامات خارج از عرف برخی شبکه هایی بودیم که مدعی رسانه هستند و اطلاع رسانی می کنند. این رسانه ها تبدیل به کارخانه دروغ سازی شدند و تبدیل به اتاق عملیات تحریک آمیز و تشویق خشونت و قتل هستند. اسم اینها را چه بگذاریم ایا اینها رسانه هستند؟ این اتاق عملیات هست و با هیچ معیاری فعالیت انها قابل قبول نیست. ایران‌ در این زمینه به مسئولیت خود عمل می کند. به کشورهای پذیرنده این رسانه ها تذکر جدی داده شد به کشورهای دوست که از انها حمایت می کنند تذکر جدی داده شده است.  ایران از ظرفیت حقوقی خود استفاده می کند چون کار تروریستی انجام می دهند. مقدماتی فراهم امده و در بازه زمانی کوتاه مدت این اقدامات را پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به امکان برگزاری دور بعدی مذاکرات با عربستان در سطح دیپلماتیک گفت: امروز شاهد بازگشت حاجی در بند در عربستان سعودی هستیم. هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات میان ایران و عربستان صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: از مجموع ۴۰ ملاقات وزیر خارجه در مجمع عمومی، مذاکراتی با همتای سویدی و بلژیکی انجام شد. موضوع دو شهروند ما در هر نشست و گفتگویی همواره مطرح می شود. روند محاکمه انها غیرقانونی است. مصونیت دیپلماتیک اسدی باید رعایت می شد. درباره حمید نوری هم او همچنان در زندان است. تلاش های ما در حوزه کنسولی و حقوقی ادامه دارد. وکلای ما مورد توافق دولت سوئد هستند. برای خدمات بهداشتی نوری تلاش های زیادی شد و دیدار با خانواده فراهم امد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دور جدید تحریم های آمریکا اظهار کرد: واژه بن بست در مذاکرات را تایید نمی کنم روند تبادل پیام ها ادامه دارد. تحریم های امریکا را رد می کنیم و در تعارض با ارسال پیام ها از طریق واسطه ها می دانیم و هم سیاست شکست خورده ای است.

کنعانی در پاسخ به ادعا تهدید به بمب گذاری هواپیمای ماهان گفت: من هم خبر را شنیدم از جزییات ان فعلا اطلاعی ندارم.

وی درباره آتش بس در یمن گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط صریح و رسمی و روشن بیان شده است. جنگ یمن جنگی غیرضروری بود. از ابتدای بحران تاکید کردیم راهکار یمن سیاسی است نه نظامی. در مورد آتش بس هم کمک کننده برای شکل گیری روند مذاکرات برای حصول آتش بس بودیم. آتش بس به عنوان یک موضوع ذاتی مدنظر نیست و باید مقدمه‌ای باشد برای کمک به حل و فصل بحران سیاسی یمن و شکل گیری شرایط با ثبات و پایدار در این کشور. معتقد بودیم آتش بس یک گام است ولی وجه دیگری نیز دارد و آن رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم یمن و گشایش بنادر و فرودگاه ها است. جمهوری اسلامی ایران حتما از تجدید دوره آتش بس حمایت می‌کند و دوستان و طرف‌های مرتبط در یمن را به این مسیر تشویق می‌کند. البته تصمیم گیر اساسی در یمن خود یمنی‌ها هستند.

وی ادامه داد: براساس آماری که در منابع رسمی منتشر شده، رژیم صهیونیستی از آغاز انتفاضه دوم الاقصی تاکنون، ۲ هزار و ۲۳۰ کودک فلسطینی را به شهادت رسانده‌ است و ۱۹ هزار کودک و نوجوان کمتر از ۱۸ سال را بازداشت کرده  و از سال ۲۰۲۰ میلادی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کودک فلسطینی را در دادگاه‌های رژیم صهیونیستی به دور از هرگونه عدالت مورد محاکمه قرار داده است.

ت ت
کدخبر: 112855 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها