ترامپ این افراد را تهدید کرد

رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعای خود را مبنی بر شکایت از هیات داوران جایزه پولیتزر تکرار کرد و این بار گفت تا دو هفته دیگر این کار انجام خواهد شد.

ترامپ این افراد را تهدید کرد

به گزارش مُنیبان، دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعای خود را مبنی بر شکایت از هیات داوران جایزه پولیتزر تکرار کرد و این بار گفت تا دو هفته دیگر این کار انجام خواهد شد.

رئیس جمهوری سابق پیش‌تر نیز تهدید کرده بود که اگر پولیتزر جایزه‌ای را که به گزارش‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست درباره دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ داده است پس نگیرد، از این نهاد شکایت می‌کند.

ترامپ اولین بار این تهدید را در سال ۲۰۲۱ مطرح کرد و این بار در سخنرانی خود در تجمع «نجات آمریکا» در رابستاون تگزاس نیز در کنار انبوه نارضایتی‌ها از مسایل مختلف، آن را تکرار کرد.

رئیس جمهوری سابق خطاب به جمعیت گفت: «جایزه پولیتزر را به گزارش‌هایی درباره شوخی فریب‌آمیز روسیه دادند... پس گزارشگرانی از واشنگتن پست و نیویورک تایمز داریم که جایزه پولیتزر گرفته‌اند، در حالیکه دقیقا همان مطلب غلط را گزارش کرده‌اند.»

او افزود: «پس تا دو هفته دیگر از نهاد پولیتزر شکایت می‌کنیم تا آن جایزه‌ها را پس بگیرند. تا دو هفته آینده این کار را خواهیم کرد اما فکر می‌کنم پرونده خوبی بشود اما حالا خواهیم دید چه می‌شود.»

ترامپ سپس با نام بردن از مجریان فاکس نیوز، شان هنیتی، تاکر کارلسون، جنین پیرو، و لارا اینگراهام، گفت که چه کسی در عوض باید جایزه پولیتزر بگیرد.

این تهدید قضائی اولین بار در ماه نوامبر ۲۰۲۱ مطرح شد، ‌پس از آنکه به منابع خبری اداره بازرسی فدرال اتهامات فدرال وارد شد و پرونده معروف «پرونده استیل» مطرح شد که مجموعه اتهاماتی علیه ترامپ است و کریستوفر استیل، جاسوس سابق بریتانیا، آن‌ها را جمع‌آوری کرده است.

اگرچه در گزارش «رسوایی روسیه» به پرونده استیل نیز ارجاعاتی داده شده بود، جایزه پولیتزر به نیویورک تایمز و واشنگتن پست برای انتشار مجموعه‌ای از بیست روایت داده شد که بین فوریه و سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر شده بود. این مطالب بر افشاگری‌هایی، از جمله مکالمه مایکل فلین با فرستاده روسیه پیش از مراسم تحلیف، نحوه مدیریت این اتهامات در دولت اوباما، واکنش ترامپ، و تحقیقات آتی مولر تمرکز داشت.

آلینا هابا، وکیل ترامپ، در نامه‌ای به باد کلیمنت، مدیر موقت این جایزه، نوشت: «بدین وسیله درخواست می‌شود که هیات داوران جایزه پولیتزر اقدام فوری لازم را برای پس گرفتن جایزه پولیتزر ۲۰۱۸ برای گزارش ملی از نیویورک تایمز و واشنگتن پست انجام دهند.» «کوتاهی هیات مدیره جایزه پولیتزر در انجام این امر، اقدام فوری قانونی علیه آن را در پی خواهد داشت. بدین‌سان محترمانه به اطلاع می‌رسد.»

۱۰ خبرنگار این دو روزنامه بابت «پوشش خبری بی‌وقفه، با منابع [خبری] فراوان» دخالت روسیه در کارزار انتخاباتی ترامپ، برنده جایزه پولیتزر گزارش ملی سال ۲۰۱۸ شدند.

در تهدید حقوقی ترامپ به دو منبع اشاره شده است: مایکل سوسمن و ایگور دانچنکو که به دروغ گفتن به بازرسان فدرال متهم، اما هر دو تبرئه شدند.

سوسمن متهم بود که هنگام ارائه شواهد ارتباط‌های بین کارزار ترامپ و بانک آلفابانک روسیه، به اف‌بی‌آی نگفته بود که نماینده کارزار انتخابات ریاست جمهوری هیلاری کلینتون است.

دانچنکو هم به [ادعای] دروغین [وجود] یک تماس تلفنی در مورد «توطئه‌ همکاری پیشرفته» بین کارزار انتخاباتی ترامپ و کرملین متهم بود.

واشنگتن پست در پی کیفرخواست‌هایی که بازرس ویژه جان دورهام صادر کرد، بخش‌هایی از دو مقاله سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ مرتبط با پرونده استیل را اصلاح و حذف کرد.

هیچ‌ یک از آن گزارش‌ها جزو گزارش‌های تحویلی واشنگتن پست برای دریافت جایزه پولیتزر نبودند.

مرکز پولیتزر، شاخه‌ای از مدرسه عالی خبرنگاری دانشگاه کلمبیا، پیش‌تر در ماه ژوییه از اعطای جایزه‌ها دفاع، و اعلام کرد که تداوم انتقاد ترامپ از گزارش‌های ویژه و مبتنی بر تحقیقات بسیار واقعی این رسانه‌ها بی‌پایه است، زیرا خبرنگاران به هیچ وجه نمی‌توانستند نتیجه کار را پیش‌بینی کنند.

هیات مدیره جایزه پولیتزر اعلام کرد که شکایت‌های ترامپ «هیات مدیره پولیتزر را بر آن داشت تا آثاری را که آن سازمان‌ها [نیویورک تایمز و واشنگتن پست] برای [شرکت در] رقابت گزارش ملی ما معرفی کرده بودند، به دست دو بررسی مستقل بسپارد. این دو بررسی را افرادی انجام دادند که هیچ ارتباطی با موسسه‌های ارائه‌دهنده این آثار، و نیز با یکدیگر، نداشتند».

بیانیه هیات مدیره [جایزه پولیتزر] در پایان نتیجه‌گیری کرد: «این دو بررسی مجزا نتیجه یکسانی داشت: واقعیت‌های برملا شده بعد از اعطای جوایز باعث نشد که در هیچ یک از آثار تحویلی برنده جایزه، قطعه یا عنوان، مطلب یا گزاره‌ای بی‌اعتبار شود.» «جوایز گزارش ملی پولیتزر ۲۰۱۸ به قوت خود باقی است.»/ ایسنا


ت ت
کدخبر: 117317 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها