واکنش تند نخست وزیر عراق به عقب‌نشینی صدر از سیاست

نخست وزیر عراق از گروه‌های سیاسی خواست به مسئولیت خود در قبال بحران سیاسی کنونی عمل کنند.

واکنش تند نخست وزیر عراق به عقب‌نشینی صدر از سیاست

به گزارش مُنیبان از سایت روزنامه العربی الجدید، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در حاشیه نشست کابینه گفت: امنیت به لطف تلاش‌ها و فداکاری‌های نیروهای امنیتی ما برقرار است. مرزها کاملا امن هستند و من روزانه بر عملیات نظامی و امنیتی نظارت دارم. نیروهای ما برای دفاع از عراقی‌ها آماده هستند. من وارد صحبت سیاسی نمی‌شوم و گروه‌های سیاسی باید به مسئولیت‌های خود در قبال مردم و وطن عمل کنند.

وی گفت: دولت با دشوارترین شرایط مواجه شد و توانست از طریق تدابیر دشوار و مهم از آن عبور کند. کسانی هستند که از طریق شبکه‌های اجتماعی به خشونت و آشوب تحریک می‌کنند و این یک مسئله غیرقابل قبول است. کسانی هستند که از رسانه‌ها برای دعوت به خشونت و آسیب زدن به منافع عمومی بهره‌برداری می‌کنند. ما از همگان می‌خواهیم این درخواست‌ها را نادیده بگیرند و صبر پیشه کنند و عقلشان را به کارگیرند و منفعت عراق و عراقی‌ها را بر هر مسئله ترجیح دهند. دولت تلاش خود را انجام می‌دهد. دولت به بودجه و ثبات نیاز دارد.

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق سه شنبه اعلام کرد که درباره اهمیت تسریع در تشکیل دولت جدید با چند طرف سیاسی صحبت کرده است. این ائتلاف برای تشکیل دولت جدید بدون جریان مقتدی صدر که از پارلمان و تشکیل دولت کناره‌گیری کرده، تلاش می‌کند.

ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق نشستی را در دفتر نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون با فراکسیون "عزم" و "اتحادیه میهنی کردستان" و جنبش "بابلیون" برگزار و در پایان این نشست درباره راه‌های تسریع در انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولتی منسجم که قادر به برآورده کردن خواسته‌های عراقی‌ها باشد گفتگو کرد.

همزمان با موضع رسمی ائتلاف حاکمیت با رهبری خمیس الخنجر و حزب دموکراتیک کردستان با رهبری مسعود بارزانی منابع سیاسی در بغداد و اربیل از نشست قریب الوقوعی میان دو طرف برای بررسی بحران و مشخص کردن موضعشان درباره دعوت چارچوب هماهنگی شیعیان برای تشکیل دولت توافقی طی دو روز آتی خبر دادند.

عضو ائتلاف حاکمیت در پارلمان عراق اعلام کرد، نشست میان گروه‌های سنی و کرد بعد از بازگشت محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق از اردن خواهد بود.

وی گفت: همگان ۲۵ روز مهلت دارند و امیدواریم که کشور شاهد گشایشی در بحران سیاسی باشد.

احمد الموسوی، عضو ائتلاف الفتح در واکنش به هشدارهای سیاستمداران و ناظران نسبت به متوسل شدن جریان صدر به تظاهرات گفت: جریان صدر اگر مردم را به خیابان‌ها بکشاند موجب پیچیدگی وضعیت سیاسی خواهد شد. تظاهرات احزاب روند تشکیل دولت را با مانع روبرو خواهد کرد. اگر تظاهرات رخ ندهد روند تشکیل دولت سریع‌تر انجام خواهد شد.

یک منبع نزدیک به ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد که این ائتلاف سه شنبه به اعضایش دستور داد که هیچ گونه اظهارات سیاسی یا واکنشی نسبت به جریان صدر و استعفای نمایندگانش از پارلمان نشان ندهند.

ت ت
کدخبر: 89983 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها