روسیه آمریکا را متهم کرد+جزییات

سفارت روسیه در واشنگتن، در بیانیه ای وزارت امور خارجه آمریکا را به تحریف روز جهانی فضانورد متهم کرد.

روسیه آمریکا را متهم کرد+جزییات

به گزارش منیبان، سفارت روسیه در آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای که در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرد، گفت: متاسفانه اولین بار نیست که وزارت خارجه آمریکا در مورد آنچه که به تسخیر فضا مربوط می شود، از خود بی حافظگی نشان می دهد.

در بیانیه گفته شده است: مجمع عمومی سازمان ملل روز ۱۲ ماه آوریل را به یاد یوری گاگارین فضانورد شوروی، روز جهانی پرواز انسان به فضا نامگذاری کرد. ۶۰ سال پیش در چنین روزی در سال ۱۹۶۱میلادی گاگارین به عنوان نخستین انسان در فضا (با فضاپیمای واستوک۱) یک بار کره زمین را دور زد.  

سفارت روسیه در آمریکا با ادامه انتقاد از وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرده است: همکاران فراموشکار می توانند با سردیس نخستین انسان در فضا (گاگارین) در موزه ملی هوانوردی و فضانوردی آمریکا در واشنگتن آشنا شوند. تندیس گاگارین در کلیولند، کلرادوا-اسپرینگز، نیویورک، هیوستون و شیکاگو هم نصب شده است.

در بیانیه همچنین گفته شده است که روز ۹ ماه آوریل جاری هم فضانورد آمریکایی با یک فضاپیمای سایوز روسیه به نام یوری گاگارین به فضا سفر کرد.  

سفارت روسیه ابراز امیدواری کرده است که کارکنان وزارت خارجه آمریکا در هنگام نام بردن از روز فضانوردی، به یوری گاگارین هم اشاره کنند.

دیروز وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای بدون اشاره به نام گاگارین روز جهانی فضانورد را تبریک گفت و عکسی از یک فضانورد آمریکایی را هم برای این بیانیه انتخاب کرد.  

یوری الکسی‌یویچ گاگارین نخستین انسانی بود که به فضا رفت. این فضانورد روسی سوار بر فضاپیمای وستوک-۱ بعد از رسیدن به مدار زمین دور زمین را پیمود و برای همیشه نام خود را در تاریخ ثبت کرد. پس از این سفر به چهره سرشناس جهان تبدیل شد و از آن به بعد عصر سفرهای فضایی انسان آغاز شد.

یوری گاگارین در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ میلادی موفق شد، مدار زمین را دور بزند و سپس کنار رود ولگا به زمین بنشیند. سازمان ملل متحد به همین مناسبت در ۲۰۱۱ میلادی ۱۲ آوریل را به عنوان روز فضانوردی انتخاب کرد. بنابراین با این اقدام مسیر فرستادن فضانورد به فضا باز و آرزوی دیرینه بشر برای فتح فضا محقق شد و پس از آنها افرادی به فضا سفر کردند. گاگارین فرصت نداشت تا زنده بماند و سال ۲۰۱۱ میلادی را ببیند و شاهد آن باشد که سازمان ملل نیز به اقدام او ارج نهاده اما به هر حال تاخیر در تعیین روز جهانی فضانوردی به این دلیل بود که آمریکایی ها مقاومت می کردند تا این روز که نماد موفقیت یک فضا نورد روس است در تقویم بین المللی ثبت شود.

روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در محل فرود امدن گاکارین در استان ساراتف روسیه حاضر شده و یاد وی را گرامی داشت.


ت ت
کدخبر: 14608 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها