سخنگوی وزارت امور خارجه:

تحول جدیدی در پرداخت حق آیه ایران در هیرمند به وجود نیامده/ خواهان استرداد مریم رجوی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حق آبه ایران از هیرمند گفت: تحول جدیدی نمیتوانم ارایه کنم.

تحول جدیدی در پرداخت حق آیه ایران در هیرمند به وجود نیامده/ خواهان استرداد مریم رجوی هستیم

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی در نشست خبری درباره لغو تحریم های ایران و جلسه درباره قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: همواره از تحریم های یکجانبه به عنوان ابزار غیرقانونی علیه ایران استفاده شده است. توسل به این تحریم ها نقض حقوق قانونی ملت ایران است. درباره توافق برجام، دولت امریکا از توافق بین المللی خارج شد و اروپایی ها هم از تعهدات خود اجتناب کردند و نتوانستند نقصان وجود امریکا را در بحث برجام جبران کنند. باید پاسخگوی کوتاهی خود باشند. اینکه در موضع مدعی بنشینند و تحریم هایی را علیه ایران تحمیل کنند، غیرقانونی است. این اقدام حرکت در مسیر بی نتیجه است. اروپایی ها به جای بهانه جویی باید پاسخگو باشند. 

ناصر کنعانی افزود: در استمرار نگاه دولت به تقویت مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای حوزه مهم قاره آفریقا و در پاسخ به دعوت به عمل آمده از جناب آقای رئیس جمهور، سفر رسمی ایشان به سه کشور کنیا، زیمبابوه و اوگاندا صورت می گیرد. این سفر فرصت بسیار مهمی است برای اینکه جهشی در روند همکاریی‌های مشترک سازنده و مفید میان جمهوری اسلامی ایران و این سه کشور صورت بگیرد. ظرفیت‌های اقتصادی در این قاره بسیار زیاد است. ما این سفر را نقطه آغاز جدیدی توصیف می کنیم. کشورهای حوزه آفریقا به صورت جدی علاقمند به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند و ظرفیت‌های اقتصادی، تکنولوژی و فنی جمهوری اسلامی برای آنها حائز اهمیت است.این سفر می‌تواند هم پاسخگوی تقاضاها در حوزه آفریقا و هم پاسخگوی هدف گذاری‌ جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات همه جانبه سیاسی و اقتصادی و تجاری با کشورهای حوزه آفریقا باشد.

ناصر کنعانی درباره سفر امیرعبداللهیان به آذربایجان و بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران بیان کرد: روابط دو کشور در مسیر خوب، سازنده و دو جانبه قرار دارد. از موضوع ناگوار و حمله انجام شده به سفارت آذربایجان در تهران عبور کردیم. گفتگوی خوبی با رییس جمهور اذربایجان انجام شد. ما در مسیر درست قرار گرفتیم. مسئولانه عمل خواهیم کرد. در صورت بازگشایی، سفارت آذربایجان در تهران از حداکثر امنیت برخوردار خواهد بود. دیدار میان دو کشور در سطوح دیگر انجام خواهد شد. انشاالله شاهد بازگشایی سفارت اذربایجان در تهران باشیم. 

وی درباره حق آبه ایران از هیرمند اظهار کرد: تحول جدیدی نمیتوانم ارایه کنم. پیگیری ها و گفتگوها ادامه دارد. افغانستان مایل هست مبتنی بر منافع مشترک، این موضوع را دنبال کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اختلافات درخصوص میدان ارش بیان کرد: با مقامات دولت کویت در حال پیگیری این موضوع هستیم. 

کنعانی درباره سیاسی کردن موضوع حقوق بشر اظهار کرد: با همین نگاه ایران با رد رویکرد غیرسازنده کشورهای غربی موضوع کمیته حقیقت یاب را غیرمشروع دانسته و اعلام کردیم و آن را به رسمیت نمی شناسیم. ایران مبتنی بر دیدگاه های اصولی به منظور استفاده از فرصت ها و بیان دیدگاه های خود هیاتی را اعزام کرده است. دبیر ستاد حقوق بشر و اعضای نمایندگی ایران در دفتر اروپایی در ژنو و وزارت خارجه در اجلاس حقوق بشر شرکت و نکات خود را به طور جدی مطرح و اقدامات این کمیته را رد کردند. اعضا هم همسو با ایران صحبت و از تشکیل هیاتی با این عنوان انتقاد کردند. این اقدام غیر مشروع است. این اقدام سیاسی و غیر قابل قبول است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات جیک سالیوان گفت: از همه مسیرها و فرصت های دیپلماتیک و گفتگوهای بی واسطه برای احقاق حقوق حقه ملت ایران در موضوع هسته ای استفاده می کنیم. تلاش های دیپلماتیک ادامه دارد. متناسب با شرایط‌ و فرصت های پیش رو این مسیر را دنبال می کنیم. در ارتباط با ازادی زندانیان و رفع انسداد دارایی های مالی و مذاکرات رفع تحریم ها، این رویکرد با فراز و نشیب ادامه دارد.

کنعانی درباره برقراری رابطه دوجانبه با امریکا اظهار کرد: درباره رابطه با امریکا توضیح دادم. احترام متقابل و منافع مشترک دو اصل در روابط هست. ایران رفتار خود را مبتنی بر اقدام متقابل بنا کرد. مادامی که دولت امریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی از رفتارهای خود عدول نکند و از موضع سلطه صحبت کند در چنین فضایی صحبت درباره روابط دو جانبه بی معنی است.

وی درباره میانجیگیری روسیه درباره ادعا تبادل زندانی با اسراییل گفت: ما برای اظهارات رسانه ای منابع رژیم صهیونیستی و مقامات این رژیم که اقدام به موج رسانه ای می کنند ارزشی قایل نیستیم. موج سازی رژیم صهیونیستی با اهداف سیاسی است. 

ناصر کنعانی افزود: سفرای دو کشور ایران و عربستان معرفی و پذیرش انجام شد. در بازه زمانی مناسب این اقدام انجام می شود. روند در مسیر خوبی است و با مشکلی مواجه نیستیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره زمان سفر رییسی به عربستان گفت: رییسی پاسخ رسمی و توام با تشکر و قبول دعوت عربستان را برای سفر به این کشور، انجام داده است. امکان انجام شدن این سفر هست اما زمان دقیق برای این سفر نداریم.

کنعانی درباره درخواست ایران برای استرداد مریم رجوی اظهار کرد: مریم رجوی جنایت کار و پرونده آن مشخص است. باید مطابق قوانین بین المللی تحت تعقیب قرار بگیرد و به ایران تحویل داده شود. ایران در چارچوب ظرفیت های قضایی و بین المللی درخواست هایی را برای استرداد او که از محل هایی برای تردد استفاده می کند، فرستاده است. 

کنعانی درباره حکم اخیر دادگاه فدرال آمریکا علیه ایران برای مسیح علی نژاد بیان کرد: ما اقدام شرور و راهزنی و اینکه با استفاده از احکام داخلی نسبت به دیگر کشورها احکامی را صادر کنند را نمی پذیریم. ایران چنین اقدامی را محکوم می کند. اعتقاد داریم که این اقدامات به دور از شان دولت عضو سازمان ملل، ناقص و غیر مشروع و برای اهداف غیر ضروری است.

وی در خصوص از سر گیری روابط میان جمهوری اسلامی ایران و سودان بیان کرد: دیداری که میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و سودان برگزار شد، نتیجه تحرکات دیپلماتیک میان دو طرف در ماه‌های گذشته بود که در نشست باکو به دیدار و گفتگوی میان وزرای خارجه دو کشور منتهی شد. سودان به عنوان یک کشور مهم و اسلامی برای ما حائز اهمیت است و دو کشور همواره روابط بسیار خوب و سازنده‌ای داشته‌اند. ما تحولات داخلی سودان را با نگرانی دنبال می‌کنیم و متاسفیم که مردم مسلمان سودان در حال تجربه شرایط امنیتی و اقتصادی سختی هستند. امیدواریم به زودی شاهد صلح و ثبات در سودان باشیم. همچنین امیدواریم بتوانیم با از سرگیری روابط رسمی میان دو کشور شاهد تقویت روابط و برداشتن گام‌های جدید به منظور ارتقاء سطح مناسبات باشیم؛ روابطی که حتماً می‌تواند هم منافع دو کشور را تامین کند و هم در چهارچوب تحولات مرتبط با جهان اسلام به نفع منطقه و جهان اسلام نیز خواهد بود.

وی در خصوص برگزاری کنفرانس مقابله با گرد و غبار درتهران گفت: معضل گرد و غبار در سال‌های اخیر بر زندگی مردم مناطق مختلف تاثیر گذاشته است. مسائل مربوط به محیط زیست محدود به یک مرز و جغرافیا نیست. ما در ارتباط با موضوعات محیط زیستی به ویژه پدیده گرد و غبار، توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم؛ هم در بحث سیاست‌های ملی که طبیعتاً در این ارتباط سازمان محیط زیست مسئولیت دارد، هم در دو سطح منطقه ای و بین المللی. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که با جدیت پدیده گرد و غبار را در سازمان ملل و آژانس های ذیربط آن مطرح کرده است. در سال ۲۰۱۵ کشور ما بانی یک قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد که با اجماع همه کشورها تصویب شد. در ادامه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران قرار است کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان های گرد و غبار با همکاری سازمان ملل متحد، شهریور ماه در تهران برگزار شود. ما در حال زمینه‌سازی برای برگزاری موفق و نتیجه بخش این اجلاس هستیم. همچنین به پیشنهاد ایران قرار است آژانسی با عنوان نقطه مقابله با طوفان و گرد و غبار تعیین شود.

وی در خصوص آخرین روند از سرگیری روابط کشورمان با لیبی گفت: در طول سال‌های طولانی روابط همواره خوبی میان دو کشور ایران و لیبی وجود داشته است. پیوندهای میان دو ملت هم پیوندهای بسیار عمیق و ریشه‌داری است. با توجه به شرایط لیبی در طول سال‌های گذشته و تحولاتی که در داخل این کشور رخ داد و بی ثباتی‌هایی که وجود داشت تصمیم بر خروج سفیر و کادر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از سفارت‌مان در لیبی گرفته شد.  ارتقاء ثبات و امنیت در این کشور کمک کرد که ما روابط و فعالیت‌های نمایندگی‌های دیپلماتیک را به صورت مرحله‌ای به مسیر طبیعی و عادی خود برگردانیم. سفیر لیبی در تهران معرفی شده است و در همین ایام هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران هم عازم طرابلس شدند و با استقبال مقامات وزارت خارجه لیبی در محل سفارت مستقر شدند. ما اکنون عملا هیئت‌های دیپلماتیک ایران و لیبی را در دو کشور داریم و این روند ان شاءالله تقویت شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص نتایج دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم بیان کرد: برنامه دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم اختصاص بخش قابل توجهی از ظرفیت دستگاه دیپلماسی برای ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورها است. نتیجه این سیاست دولت در حوزه روابط اقتصادی و تجاری را هم در عرصه روابط دوجانبه با کشورها شاهد هستیم، هم در عرصه حضور جمهوری اسلامی ایران در سازمانهایی که زیربنا و اهداف بلندمدت اقتصادی دارند. آمار رسمی از نرخ رشد روابط تجاری نشان دهنده این است که سیاست دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی در روابط با همسایگان موفق بوده است. عضویت در سازمان همکاری شانگهای، اسنادی که در گفتگوهای دوجانبه با کشورهای منطقه در قالب سفرهای مقامات عالی رتبه امضا شد، تقویت همکاری با سازمان همکاری اوراسیا و تقویت مناسبات با مجموعه بریکس، همگی نشان دهنده پیشرفت و موفقیت چشمگیر و ملموس دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی است.

وی درخصوص پیگرد سرکرده گروهک منافقین و اعضای گرفتار آمده در این گروهک گفت: ج.ا.ایران در ارتباط با سازمان منافقین همواره معتقد است این سازمان یک سازمان کاملا تروریستی و جنایتکار است. خوشحالیم که آلبانی به صدق گفتار ایران در خصوص ماهیت این فرقه پی‌برده است. انتظار داریم آلبانی با این گروهک مانند یک سازمان تروریستی برخورد کند و دولت‌های مدعی حقوق‌بشر نیز به مسئولیت خود در برخورد با این فرقه عمل‌کنند. رفتار‌های رهبران این فرقه با اعضای خود این سازمان، مصداق بارز نقض فاحش حقوق بشر است. ما از جامعه بین المللی انتظار داریم صدای خانواده های اعضای گرفتار آمده در این گروهک را بشنود. ج.ا.ا در چهارچوب ظرفیت‌های موجود قضایی و پلیس بین‌الملل، درخواست استراداد را برای تعداد قابل توجهی از کشورهای میزبان و محل تردد اعضای سازمان فرستاده است.

وی با اشاره به سفر اخیر معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان به عراق گفت: گفتگو های سیاسی میان دو کشور ایران و عراق در چهارچوب کمیته مشترک سیاسی انجام شده است. با توجه به حجم روابط و تعدد و تکثر موضوعاتی که در روابط میان دو کشور ایران و عراق وجود دارد، کمیته مشترک سیاسی به عنوان یک کمیته بسیار مهم میان دو کشور فعال است و به طور دوره ای گفتگوهایی میان دو کشور برگزار می شود که هم در ارتباط با مسائل دو جانبه و مسائل مورد علاقه منطقه ای و بین المللی گفتگو می شود. سفر اخیر در چهارچوب برگزاری نشست همین کمیته برگزار شد و ملاقات های بسیار خوبی هم با توجه به اهمیت روابط دو جانبه انجام شد؛ از جمله دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات دولت عراق.

ت ت
کدخبر: 164940 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها