سخنگوی وزارت امور خارجه:

توافق ایران و آمریکا امروز انجام می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در عملیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: بر اساس آخرین اخباری که من دارم، امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند.

توافق ایران و آمریکا امروز انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: موضوع استیفای حقوق ملت و آزادسازی دارایی های ملت ایران را با جدیت دنبال کردیم و به نتایج خوبی منتهی شد. بازگشت پولهای بلوکه شده را از انگلیس شاهد بودیم و این پول ها به طور کامل دریافت شد. در پی اعمال فشار امریکا به شرکای تجاری ما، شاهد انسداد دارایی های خود در کره جنوبی بودیم که بخش انسداد شده دارایی های مالی ایران آزاد شد. دولت متناسب با نیاز کشور این دارایی ها را هزینه خواهد کرد. بخشی از دارایی ها رفع انسداد شده و در اختیار دولت است. اینها از وظایف دولتها بوده و این دولت هم در پی تعهد خود، این مهم را پیگیری کرد.

ناصر کنعانی افزود: براساس اطلاعات، روند اجرای توافق انجام شده و رفع انسداد دارایی های ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان با سرعت و روند قابل قبولی پیش رفته است. امیدوارم این پول امروز به حساب کشور دوست در منطقه منتقل شود و ایران هم دسترسی داشته باشد. تبادل زندانیان هم در همین روز انجام می شود. ۵ شهروند ایرانی از زندان امریکایی آزاد می شوند. دو تن از شهروندان وارد ایران می شوند. یک نفر به دلیل حضور خانواده خود به کشور ثالث منتقل می شوند. ۲ تن هم می خواهند در امریکا بمانند. امروز هم ۵ شهروند امریکایی به طرف آمریکایی داده خواهند شد. انشاالله این موضوع براساس توافق انجام شده امروز انجام بشود. 

وی با اشاره به سفر رییسی به نیویورک گفت: نیویورک فرصت خوبی برای دیدار در سطوح مختلف است. رییس جمهور علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی دیدار دو جانبه خواهد داشت.  ایران در ارتباط با استیفای حقوق ملت به مسیر دیپلماتیک پایبند است. ما برای انجام مذاکره و گفتگو برای بازگشت همه طرفها به برجام ملاحظه محدود کننده ای نداریم.

ناصر کنعانی درباره بی اثر بودن اقدامات در روند روابط خارجی بیان کرد: اثرگذاری سیاست خارجی ایران را باید براساس آمار و ارقام و مناسبات تجاری میان ایران و کشورهای دیگر قضاوت کنیم. در مبادلات تجاری و در روند تدریجی دو سال گذشته، شاهد رشد ملموس تجارت خارجی بودیم و این در آمار و ارقام وجود دارد. انتقال دارایی های ایران و فروش نفت ایران و حضور در مجامع بین المللی و رشد در تبادل هیات های عالی رتبه نشان دهنده ثمربخش بودن اقدامات است. روند روابط خارجی زمان بر است و نتایج فوری نخواهد داشت. همچنین تحریم های ظالمانه دولت آمریکا برداشته نشده است. باید نیمه پر لیوان را دید. روند ما رو جلو و‌ رو به پیشرفت است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار یک رسانه افغانستانی درباره حضور ایران در پنجمین فرمت  مشورتی مسکو درباره افغانستان که به بنا بر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه قرار است در ۲۹ سپتامبر در شهر قازان روسیه برگزار شود و «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان در آن شرکت کند، گفت: نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در رأس هیأتی در نشست مربوط به افغانستان حضور خواهد یافت. ایران بارها اعلام کرده از سازوکارهای سیاسی برای حل موضوع افغانستان استقبال می‌کند. نگاه ایران نسبت به تحولات افغانستان روشن و اعلام شده‌ است و در همان چارچوب در نشست آتی افغانستان شرکت خواهد کرد. به کمک به پیشرفت روند سیاسی در افغانستان در چارچوب مناسبات دوجانبه و ارتباط با مقامات افغانستان و کشورهای منطقه ادامه خواهیم داد و در این ارتباط تبادل‌نظرها و رایزنی‌ها را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اخبار درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق گفت: فردا 28 شهریور موعد اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق است. دولت عراق با جدیت اعلام کرده که به اجرای توافق پایبند هستم و تعهدات خود را در این رابطه انجام خواهیم داد. امیدوار و خوشبین هستیم براساس تعهد دولت عراق و تأکیدات صورت گرفته در ملاقات‌های دوجانبه، دولت عراق این روند را به صورت کامل در موعد مقرر انجام دهد. ایران به تامین امنیت مرزهای خود اهتمام جدی دارد و برای امنیت این مرزها مماشات نخواهد کرد. خواستار بهترین روابط با دولت و ملت عراق هستیم. امنیت مرزهای مشترک برای دو ملت و دولت اهمیت است. امنیت عراق برای ما مهم است و در کنار ارتش و نظامیان و دولت و ملت عراق در طول سال‌های حمله تروریست‌های تکفیری و داعش علیه تروریست‌ها ایستادیم و از امنیت دولت و ملت عراق و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی دیگر در مورد فایل صوتی منتسب شده به یک  مقام ارشد آمریکایی که در آن گفته رویکرد آمریکا نسبت به ایران غیرسازنده بوده است، اظهار کرد: صفحات مخرب و غیرسازنده دولت آمریکا علیه ایران عدیده است و تاریخ مناسبات دو کشور در طول بیش از ۴۴ سال بعد از انقلاب مملو از اقدامات مخرب دولت آمریکا علیه دولت و ملت ایران است و دولت آمریکا باید این اقدامات مخرب را جبران کند. دولت آمریکا باید پاسخگوی مفاد صوتی منتشر شده باشد.

ناصر کنعانی درباره میزان پولهای بلوکه شده ایران گفت: مقامات ذیربط بانک مرکزی باید به صورت دقیق در این باره توضیح بدهند. مبالغ بلوکه شده و محدود شده زیادی در کشورهای دیگر نداریم. بسیاری از مبالغ ما در ژاپن استفاده شده و در چارچوب نیازهای کشور استفاده کردیم و در ادامه برای دسترسی به این مبالغ باقی مانده مشکلی نداریم. دسترسی نسبی به مبالغ خود در ترکیه داریم و با محدودیت جدی مواجه نیستیم. در عراق در پی اقدامات آمریکا با مشکل و محدودیت، مواجه‌ شدیم البته بخشی از محدودیت ها برداشته شد. انشاالله در پی روابط سازنده با دولت عراق به مابقی مبالغ خود دسترسی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: هیات های مختلفی را با آذربایجان تبادل کردیم. مبتنی بر همان توافق هیات های مختلفی میان دو کشور تبادل شده است. مذاکرات در حوزه های ذیربط امنیتی و قضایی و اقتصادی د‌و کشور دلگرم کننده و رو به جلو بوده است. انشاالله شاهد از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران باشیم. وزرای خارجه وضعیت را بررسی و برای گام های بعدی اقدامات را مرور می کنند.

ناصر کنعانی درباره اخراج بازرسان آژانس اظهار کرد: همکاری ما با آژانس ادامه خواهد داشت. اقدام ما واکنش به اقدام سه کشور اروپایی و سواستفاده سیاسی از آژانس بود.

وی درباره برگزاری نشست ۸ کشور حوزه خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی بیان کرد: دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داد در حاشیه مجمع عمومی نشست وزرای خارجه ۸ کشور به عنوان نشست مشورتی برگزار شود. ایران به عنوان ۸ کشور ساحلی از این ایده استقبال کرد. در حاشیه مجمع عمومی این نشست برگزار خواهد شد.

ناصر کنعانی درباره ابتکار سلطان عمان گفت: ایران اعلام کرده از ابتکارات توام با حسن نیت کشورهای منطقه که برای زمینه سازی و بازگشت به برجام تلاش می کنند همواره استقبال کرده است. ایران از ابتکار سلطان عمان استقبال کرد اما این به عنوان شراکت و ورود طرفهای جدید در برجام نیست و تغییر جدیدی قرار نیست انجام بشود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحریم مقامات و رسانه های ایران تاکید کرد: ایران اقدام متناسب را در زمان خودش انجام می دهد. دولت امریکا مریضی است که باید خودش را درمان کند دیگران هم کمک کنند تا آمریکا از این اعتیاد مزمن در بیاید. تحریم رسانه جای تعجب دارد. مدعی آزادی بیان و گردش اطلاعات هستند اما رسانه آزاد در ایران را تحریم می کنند. اینها مصداق بارز علیه آزادی بیان و گردش اطلاعات است. در یک سو از آزادی بیان صحبت می کنند بعد رسانه را تحریم می کنند. این اقدام را از این تریبون محکوم می کنیم. این اقدام نشان دهنده سیاست دوگانه آمریکا علیه ملت و رسانه های ایران است.

ناصر کنعانی درباره افزایش رایزن های بازرگانی گفت: افزایش تعداد رایزن های بازرگانی، به عنوان یکی از موضوعات مهم در گسترش روابط تجاری مدنظر است. در این باره ارتباط خوبی با سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت داریم راجب ۳۰ کشور هدف گذاری کردیم تا رایزن ها مستقر شوند تاکنون بین ۱۷ تا ۲۰ نفر تعیین و مستقر شدند و اقدامات خود را انجام می دهند.  

وی با اشاره به اظهارات وزیر نفت درباره میدان نفتی آرش اظهار کرد: توضیحات وزیر نفت کافی و روشن بود. وزیر نفت گفتند از حقوق خود نخواهیم گذشت. درباره این موضوع چارچوب فنی و حقوقی وجود دارد و کارایی نیز وجود دارد و در همان روند پیگیری خواهد شد. 

ناصر کنعانی تاکید کرد: همکاری ایران و آژانس روشن است. بدنبال محدود کردن همکاری ها نیستیم. ایران به همکاری سازنده با آژانس در چارچوب توافق ادامه خواهد داد. 

وی در ادامه گفت: خبر تایید شده درباره دیدار مکرون و رییسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ندارم. 

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار رییسی با کیشیدا اظهار کرد: احتمال این دیدار در صورت حضور مقام مورد اشاره وجود دارد. اجازه بدهید ظرف یکی دو روز آینده دیدارها انجام شود و به اطلاع شما خواهد رسید. 

ناصر کنعانی درباره تبادل زندانی ایران و ترکیه و آزادی ۴۰ زندانی ایرانی در ترکیه گفت: خبر به روز شده ای ندارم. در گفتگوها در سطوح کنسولی و قضایی و نشست دو وزیر این موضوع مطرح شد. می توانیم شاهد پیشرفت و تحقق آن باشیم. 

وی درباره اظهارات امیرعبداللهیان درباره طرح ایران برای خروج ترکیه از سوریه گفت: دیروز این مصاحبه منتشر شد. موضوع حل و فصل اختلافات و مشکلات سوریه و ترکیه همواره مدنظر ایران بوده است. اختلافات دو کشور باید در چارچوب روند سیاسی حل و فصل شود. بارها گفتیم نگرانی های امنیتی دو کشور حایز اهمیت است. این مهم در نشست ها با مقامات دو کشور مطرح شده و این روند را تا حصول نتیجه مطلوب، ادامه خواهیم داد.

وی درخصوص راه اندازی راه آهن شلمچه- بصره نیز بیان کرد: این پروژه بسیار مهم و راهبردی مبتنی بر توافق جدی دو کشور برای اجرایی و عملیاتی کردن آن  خوشبختانه بعد از سال‌ها با حضور مقامات ذی‌ربط دو کشور از جمله معاون اول رئیس جمهور، کلید خورده و گام‌های اجرایی شدن آن برداشته شده است. ما امیدواریم که این پروژه در بازه زمانی تعریف شده به طور کامل اجرا شود. همانطور که مقامات دو کشور اعلام کرده‌اند، هدف گذاری انجام شده در این مرحله، استفاده از این خط آهن برای انتقال مسافران و استفاده از آن در تقویت مناسبات گردشگری، توریستی و زیارتی بین دو کشور است.

ناصر کنعانی در خصوص اظهار نگرانی مقامات غربی از وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار کرد: ملت ایران به حمایت و دلسوزی کسانی که بیش از چهار دهه علیه شان جرم و جنایت مرتکب شدند نیازی ندارد. اظهار حمایت از حقوق بشر ملت ایران همزمان با میزبانی از گروهک تروریستی منافقین که قاتل بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی است، واقعاً مضحک است. اگر ایران بیش از ۴۰ سال در برابر توطئه امریکا و متحدانش ایستادگی کرده و اگر از گردنه‌های محاصره اقتصادی، جنگ تحمیلی، خیزش مسلحانه گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلبان عبور کرده، به پشتوانه همین ملت است. آمریکا و اروپا چند دهه متمادی علیه ملت ایران جرم و جنایت مرتکب شده‌اند و اکنون سنگ حمایت از آنان را بر سینه می‌زنند که این یک دوگانگی آشکار است. جمهوری اسلامی ایران از پرچمداران حقیقی پاسداشت حقوق بشر در جهان است، اما استفاده  ابزاری از حقوق بشر را بر نمی‌تابد. آنها بهتر است از اظهار نظر در باره دیگران دست بردارند و نگاهی به عملکرد خود بیندازند. رویکرد آنان یک نفاق آشکار است و ملت های دنیا نسبت به این موضوع قضاوت خواهند کرد.

وی همچنین با اشاره به ادعای تروئیکای اروپا در خصوص تحریم های موشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: محدودیت‌هایی را در چارچوب برجام و مبتنی بر آن توافق پذیرفته بودیم که این محدودیت‌ها در تاریخ ۱۸ اکتبر باید برداشته شود و به طور خودکار حذف شود. بخشی از تحریم‌ها محدودیت‌هایی است که اتحادیه اروپا در چارچوب قوانین داخلی خود وضع کرده است. معتقد هستیم بعد از تاریخ ۱۸ اکتبر محدودیت‌های مصرح در برجام به طور اتوماتیک برداشته خواهد شد و برای محدودیت هایی که اتحادیه اروپا اعلام کرده ارزشی قائل نیستیم‌. جمهوری اسلامی ایران از تاریخ یاد شده می‌تواند براساس حقوق بین‌الملل با هر کشوری که علاقه مند به همکاری با جمهوری اسلامی ایران باشد، کار کند و محدودیت های اتحادیه اروپا ارزش قانونی ندارد. ما بارها اعلام کردیم که به هر گونه اقدام مثبت پاسخ مثبت خواهیم داد و به هر گونه اقدام غیرسازنده به طور مناسب پاسخ خواهیم داد.

 


ت ت
کدخبر: 176873 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها