پرده‌برداری از وضعیت مصیبت‌بار ارتش انگلیس

گزارش محرمانه وزارت دفاع انگلیس بیانگر آن است که به رغم تصمیم دولت محافظه‌کار بوریس جانسون برای افزایش بی سابقه بودجه ارتش این کشور، نیروهای مسلح به لحاظ تعداد و آمادگی نظامی در وضعیت فاجعه‌باری قرار دارند.

پرده‌برداری از وضعیت مصیبت‌بار ارتش انگلیس

به گزارش منیبان؛ این گزارش که به رویت نشریه دیلی‌میل رسیده نشان می‌دهد که تمام ۳۳ گردان پیاده نظام‌ ارتش انگلیس، غیر از یک مورد آمادگی نظامی ندارند.

این گزارش «رسمی و حساس» وزارت دفاع انگلیس همچنین حاکیست که گردان‌های کلیدی ارتش به طور جدی با کمبود نیروی نظامی دست و پنجه نرم می‌کنند. مقامات ارتش این مساله را به مشکلات مالی و واگذاری گزینش منابع انسانی به یک شرکت ثالث نسبت می‌دهند.

بر اساس این گزارش ارتش انگلیس در سال ۲۰۱۲میلادی گزینش منابع انسانی را در چارچوب قراردادی به ارزش ۱.۳ میلیارد پوند به مدت ۱۰ سال به شرکت «کپیتا» واگذار کرد. تصمیمی که همان موقع با انتقاد مجلس عوام مواجه شد و قانون گذاران آن را ناپخته خواندند. «ریچارد کمپ» فرمانده سابق انگلیس در افغانستان هم تصمیم ارتش در این زمینه را بشدت خطرناک توصیف کرد.

«توبیاس الوورد» معاون پیشین وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که وضعیت کنونی ارتش مغایر تعهدات لندن ذیل پیمان آتنلانتیک شمالی (ناتو) است. او که اینک ریاست کمیته پارلمانی دفاع را برعهده دارد به دیلی‌میل گفت: تعداد نیروهای مسلح ما در حال کاهش است. ما می‌خواهیم که انگلیس در تحولات بین‌المللی نقش رهبری ایفا کند و چنین هدفی با کاهش نیروهای مسلح دست نیافتنی است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس آبان ماه گذشته بودجه نظامی این کشور را به بهانه افزایش بی‌سابقه مخاطرات جهانی از زمان جنگ سرد به بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته افزایش داد.

وی اعلام کرد که بودجه وزارت دفاع طی چهار سال آینده ۱۶.۵ میلیارد پوند افزایش خواهد یافت. این اعتبار به گفته جانسون برای تحول در ارتش، تقویت نفوذ کشور در جهان، ارتقاء نیروی سایبری ملی و فرماندهی فضایی هزینه خواهد شد.

جانسون با بیان اینکه این تصمیم را در اوج همه‌گیری جهانی «ویروس کرونا» گرفته، افزود: اوضاع بین‌المللی خطرناک‌تر و به‌شدت رقابتی‌تر از هر زمانی پس از جنگ سرد است و انگلیس باید با تاریخ روراست باشد و در کنار متحدان خود بایستیم. برای رسیدن به این منظور، به تقویت توان خود در همه عرصه‌ها نیاز خواهیم داشت.

همزمان رسانه‌های انگلیسی نیز تصمیم دولت را در راستای به روز رسانی و مدرنیزه کردن ناوگان زرهی نسبت دادند و عنوان کردند که افزایش بودجه نظامی، جایگاه کشور را به‌عنوان دارنده بزرگترین بودجه نظامی اروپا و دومین بودجه در میان اعضای ناتو پس از آمریکا، تحکیم خواهد کرد.

این درحالیست که همان زمان، ضرورت اختصاص بودجه هنگفت نظامی در وضعیت بد اقتصادی کشور اعتراض‌هایی را در داخل برانگیخته بود. براساس گزارش‌ها «برگزیت» (خروج از اتحادیه اروپا) تاکنون بالغ بر ۹۰ میلیارد پوند به اقتصاد انگلیس ضربه زده و شیوع کرونا نیز در یک سال گذشته ۲۰ درصد اقتصاد این کشور را کوچک‌تر کرده است.

براساس برآورد وزارت دارایی انگلیس پیامدهای بحران کرونا تا انتخابات سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. سازمان ناظر بر عملکرد بودجه انگلیس نیز اعلام کرده که قدرت اقتصادی این کشور به پایین‌ترین سطح در ۳۰۰ سال گذشته رسیده است.

در چنین وضعیتی، احزاب سیاسی مخالف دولت به طور سووال برانگیزی به استقبال افزایش بودجه نظامی کشور رفتند. اینک انتشار گزارش محرمانه وزارت دفاع انگلیس درباره وضعیت اسفناک نیروهای مسلح بخشی از واقعیت‌های پشت صحنه را برملا کرد.


ت ت
کدخبر: 1813 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها