واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به خبر استیضاح امیرعبداللهیان و گزارش آژانس علیه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به استیضاح امیرعبدالهیان گفت: هیات رییسه ثبت استیضاح را تایید نکرده است.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به خبر استیضاح امیرعبداللهیان و گزارش آژانس علیه ایران

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: ادای احترام میکنم به بیش از ۵ هزار کودک فلسطینی. آب و برق و سوخت بیمارستان شفا در غره قطع شد و کودکان نارس به دلیل نرسیدن اکسیژن و امکانات دارویی شهید شدند. قلب ما رنجور و داغدار وضعیت اسفناکی است که کودکان فلسطینی تجربه می کنند.

ناصر کنعانی تاکید کرد: کار شرکت هایی که در داخل دارای سهام وابسته به رژیم صهیونیستی هستند، ممنوع است و ملت بزرگ ایران با درک ماهیت اشغالگرایانه علاقه ای به استفاده از کالاهای صهیونیستی ندارند. ممکن است برخی کالاها به روش های غیر اصولی و یا به صورت گمنام و بی نام وارد بازار شوند. دستگاه دیپلماسی و دستگاه های ذیربط مسئول پیگیری هستند و دستگاه دیپلماسی همواره بررسی های لازم را انجام داده است. در ماه های اخیر هم وظایف انجام شده و فهرست کالاهای وارد شده به دستگاه های ذیربط مانند وزارت صمت ارایه شده است. روش اجرایی در دست وزارت صمت است و چنانچه نیاز به اطلاع رسانی عمومی باشد این کار را انجام می دهند. دستگاه های ذیربط به وظایف خود واقف هستند و برای پیگیری جدیت لازم را دارند.

وی درباره ادعاهای اخیر نتانیاهو علیه ایران گفت: دولت امریکا و اسراییل به توقف کشتار، رفع کامل محاصره غزه و اجازه دادن جهت ارسال کمکهای انسانی و پایان دادن به کوچاندن مردم غزه اقدام کنند. در صورت استمرار این جنایات نه گروه های مقاومت و نه ملت ها دست بسته نخواهند بود و در برابر این همه جنایت واکنش جدی نشان خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله به مواضع آمریکایی در منطقه اظهار کرد: گروه های مقاومت در منطقه تحت امر ما نیستند که فرمان بگیرند و نماینده ملت های خودشان هستند. دولت امریکا به جای اتهام زنی ایران بررسی دقیق کند که چرا این میزان از ملت ها علیه دولت امریکا و رژیم اسراییل شعار می دهند. اینها براساس منافع ملت خود تصمیم می گیرند و خودجوش عمل می کنند. ایران نیروهای تحت امر و وکالتی ندارد. نیروهای مقاومت براساس خواست ملت های خود عمل می کنند.

ناصر کنعانی تاکید کرد: دیوان کیفری بین المللی باتوجه به درخواست هایی که شده در مرحله ازمون قرار دارد و باید ماموریت ذاتی خود را اثبات کند. از منظر همه متخصصان و حقوق بین الملل و از نگاه حقوقدانان و متخصصان بین المللی اسراییل مرتکب جنایت جنگی شده و این جنایت از عدد و رقم فراتر رفته است. صحنه روشن است. ادله ای هم برای جمع اوری هست. ایران در سازمان همکاری اسلامی و اجلاس جده پیشنهاد داد تا کمیته ای جهت تدوین و جمع اوری برای ارایه به دیوان کیفری بین المللی تعیین شود. امیدواریم دیوان در چارچوب وظایف عمل کند.  وزیر خارجه در ژنو هم در دیدارهای خود متذکر شد و از نماینده دبیرکل در امور حقوق بشر درخواست کرد، تا کمیته تخصصی و مستندسازی اسناد برای استفاده در محاکم بین المللی علیه اسراییل تشکیل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش آژانس درباره ایران گفت: فعالیت هسته ای صلح امیز ایران مبتنی بر همکاری آژانس و در چارچوب پادمان و ان پی تی و صلح آمیز است. همکاری با اژانس وجود دارد و این همکاری مستمر است. طرح این مباحث با رویکرد دیگری صورت می گیرد و این گزارشات را فنی و سازنده تلفی نمی کنیم شورای امنیت و سازمان بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با توانایی های هسته ای غیرقانونی اسراییل، مسیولیت دارند. اسراییل با اشاره به استفاده از بمب علیه مردم غزه، هیچ تردیدی نگذاشت که دارای سلاح هسته ای است و هیچ محدودیتی برای استفاده از سلاح های ممنوعه قایل نیست و از انواع سلاح های ممنوعه، بمب های فسفری و آتش زا استفاده می کنند. سازمان انرژی اتمی به وظایف خود و دیگر سازمان ها به وظایف خود در استفاده از تجهیزات ممنوعه توجه ویژه و لازم را انجام بدهند.  

وی همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: ما به تداوم همکاری‌ها با آژانس پایبند هستیم و ایران در زمینه انجام تعهدات و مسئولیت‌های خود در ارتباط با آژانس هیچ گاه کوتاهی نکرده و در مقابل، آژانس هم باید به مسئولیت‌های خود عمل کند. همکاری ایران و آژانس مستمر است و وقفه‌ای در این خصوص ایجاد نشده و این همکاری‌ها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر یک نماینده کنگره آمریکا مبنی براین که پول‌های ایران در قطر بلوکه شده است و ما می‌خواهیم در کنگره آمریکا مصوبه‌ای را در مورد ممنوعیت برداشت از این پول توسط تهران تصویب کنیم، گفت: کنگره امریکا و نمایندگان کنگره نشان دادند به جای اینکه نماینده ملت امریکا باشند حافظ منافع رژیم صهیونیستی هستند و همچنان در این مسیر گام برمیدارند و ارزشی قایل نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از رئیس‌جمهور چین خواسته است که پکن به تهران فشار آورد تا با استفاده از گروه‌های نیابتی خود در منطقه باعث افزایش تنش در منطقه نشود، گفت: اینکه رییس جمهور امریکا در دیدار با رییس جمهور چین چه درخواستی درباره ایران داشته من مطلع نیستم. اگر چنین درخواستی شده به جای درخواست از دیگران بهتر است به مسئولیت بین المللی خود درباره صلح عمل و از ایستادن کنار اسراییل خودداری کنند و منافع ملت و دولت امریکا را قربانی مسایل نامشروع نکنند.

وی درباره سفر ریابکوف به تهران بیان کرد:  باتوجه به عضویت ایران در گروه بریکس و ریاست روسیه در ۲۰۲۴ در بریکس و از آنجاییکه ریابکوف نماینده ویژه روسیه در بریکس است، سفر او به تهران در چارچوب رایزنی، گفتگو و مشورت های دوره ای و در چارچوب همکاری های دو کشور انجام شد. همچنین موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی در تحولات غزه مورد گفتگو‌ قرار گرفت.  دو کشور مورد تحریم هستند و طیف هایی از موضوعات مورد علاقه، مورد بحث قرار گرفت.

وی درباره اقدامات صورت گرفته برای ارسال کمک به مردم غزه تصریح کرد: متاسفانه در نتیجه عدم همکاری اسراییل با دولت مصر و سازمان های بین المللی، زمینه ارسال کمک ها و امکان عبور از گذرگاه رفح و رسیدن به غزه فراهم نشده است. روزانه تماس ها میان هلال احمر ایران و مصر ادامه دارد. اسراییل جلوی این کار را میگیرد حجم از کمک های عبور شده بسیار ناچیز و به اندازه قطره در برابر دریا است. روزانه ۲۵ الی ۴۰ کامیون امکان عبور از گذرگاه رفح را دارند و ظرفیت کامیون ها برای بارگیری ناچیز است و این مسئولیت مجامع بین المللی چند صد برابر می کند.

ناصر کنعانی افزود: سالهاست که رژیم اسراییل دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را در محاصره کامل قرار داده است. رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانسته با فلسطین پنجه به پنجه بیندازد حتی دولت امریکا هم درس نمی گیرد. براساس گزارش های منتشر شده مردم می گویند نتانیاهو مرد جنگ و صلح نیست اینکه رژیم اسراییل موفق بوده نشان داده شد که در قتل عام مردم غزه موفق بوده و همچنین در ایجاد صفحه جدید و جنایت موفق بوده اما پیروزی به ثبت نرسانده است.

وی در خصوص دیدار امیرعبداللهیان با همتای فرانسوی اظهار کرد: ما گفتگو می کنیم و پیام مبادله ای نداریم. گفتگو‌ها در چارچوب مسئله فلسطین و موضوعات دوجانبه و کنسولی و فرهنگی انجام شد و براساس خواست دو طرف مورد گفتگو قرار گرفت. انجام این گفتگو را مفید و در چارچوب اراده دو کشور می دانیم.

ناصر کنعانی درباره ادعا وزیر خارجه فرانسه درباره هشدار به ایران درباره غزه گفت:  آنچه در جلسه گفتم تایید می کنم. درباره موضوع فلسطین صحبت شد و دیدگاه و مواضع ایران و فرانسه در بحث غزه مشترک نیست. توقف قطعی جنگ مورد اتفاق ما و انها است. مسیولیت گسترش دامنه جنگ در منطقه در درجه اول با اسراییل و در درجه دوم متوجه انهایی است که از جنایت حمایت می کنند و مانع تصویب قطعنامه در سازمان ملل هستند. ملت ها به خوبی می دانند، مسیولیت این نسل کشی با چه کسانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران در پاسخ به سوال دیگری در مورد زندانی بودن تعدادی از ملوانان ایرانی در سومالی و  آخرین پیگیری‌های وزارت امور خارجه در این ارتباط گفت: به طور کلی می‌توانم بگویم که دستگاه دیپلماسی در حمایت کنسولی از شهروندان ایرانی هیچ‌گاه غفلت نمی‌کند و تاکید آقای رئیس‌جمهور نیز این است که نسبت به حمایت‌های کنسولی اهتمام ویژه داشته باشیم و شخص وزیر  نیز به این موضوع توجه ویژه دارد.

وی با اشاره به گفتگو با غرب در باره برجام اظهار کرد: تحول جدیدی نداریم و مسیر باز است. وقفه و فراز و فرود و گفتگو با واسطه بسته به شرایط دارد. مسیر بسته نیست و باز است و در زمان مورد توافق می تواند، انجام بشود.  

ناصر کنعانی در خصوص تمدید معافیت عراق برای همکاری با ایران بیان کرد: چیزی که منابع امریکایی اعلام کردند، تمدید معافیت در همکاری ایران و عراق، موضوع جدیدی نیست. قبلا هم معافیت های دوره ای گذاشتند و در چارچوب معافیت های دوره ای است. همکاری دو کشور در چارچوب منافع مشترک در حال انجام است.

 وی با اشاره به استیضاح امیرعبدالهیان گفت: قبلا جواب دادم. هیات رییسه ثبت استیضاح را تایید نکرده است. تعامل دستگاه دیپلماسی و مجلس خوب و سازنده است. مشورت ها و گفتگوها به خوبی انجام می شود. مجلس وظیفه ذاتی خود را انجام میدهد. تبادل نظر وجود دارد. دیروز هم وزیر امور خارجه میهمان مجلس بودند و مشورت ها، گفتگوها و تبادل نظرهایی خوبی درباره غزه صورت گرفت. همکاری ها سازنده، مکمل و هم افزا است و هر دستگاه به وظایف خود عمل می کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات جریان مقاومت در منطقه علیه رژیم صهیونیستی از جمله اقدام انصارالله یمن در توقیف کشتی اسرائیلی در روز گذشته و برخی از تحلیل‌ها مبنی بر اینکه این اقدامات در آینده از سوی جریان مقاومت با همکاری ایران گسترش پیدا می‌کند، گفت: عملیات حماس و نیروهای مقاومت مستقلانه و در چارچوب حق دربرابر متجاوز انجام شده است. اینکه مقاومت اقدام جدیدی انجام بدهد به انها برمی گردد و انچه نیاز هست انجام می دهند. ایران آنچه که نیاز است انجام میدهد. شاهد افزایش درگیری در منطقه هستیم و بارها هشدار دادیم ابعاد منطقه ای، می تواند گسترش یابد. ما از طرف کسی صحبت نمی کنیم انهایی که باد می کارند طوفان درو می کنند و باید به عواقب این اقدامات فکر کنند و ایا می توانند این عواقب را مدیریت کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص عدم صدور ویزا برای ورزشکاران بیان کرد: با تحریم ورزشی مواجه نیستیم میران مدال اوری ورزشکاران و دختران و پسرها و تیم ها و کاروان پارالمپیکی در رشته های مختلف، همواره جزو افتخارات ما بوده است. در یک روز شاهد افتخارافرینی در چند کشور بودیم. همکاری ورزشی ما در قالب تیم ها فدراسیون ها و کنفدراسیون ها ادامه دارد و روابط ورزشی خوبی داریم. می گویند سیاست نباید در ورزش مداخله کند اما اقدامات غیر اخلاقی در دیر صادر کردن روادید انجام میدهند که مورد تایید نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات یک دیپلمات ارشد آمریکا که گفته هر کریدوری که در قفقاز  با توسل به زور و مشارکت ایران ایجاد شود با پاسخ قاطع واشنگتن مواجه خواهد شد و قطعاً کریدور زنگزور از خاک ارمنستان عبور می‌کند، گفت: آمریکایی‌ها بزرگتر از دهان خود صحبت می‌کنند.

وی با بیان این که همکاری‌های کشورهای منطقه با یکدیگر و مسائل منطقه ربطی به آمریکایی‌ها ندارد، گفت: همکاری‌های ایران با کشورهای منطقه  از جمله آذربایحان‌ در  چارچوب منافع دو کشور انجام می‌شود. آمریکایی‌ها از  مداخله در امور روابط دوستانه ایران با کشورهای منطقه دست بردارند.


ت ت
کدخبر: 187791 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها