آمریکا، اروپا و بازی فرسایشی خروج نظامی از افغانستان

همزمان با تصمیم دولت جدید آمریکا برای خروج از افغانستان بعد از ۲۰ سال حضور اشغالگرانه و بی ثمر، یک رسانه آمریکایی نوشت متحدان اروپایی واشنگتن خواستار به تاخیر افتادن خروج نظامی آن از افغانستان هستند؛ موضوعی که شاید حاکی از ادامه بازی فرسایشی اشغال نظامی افغانستان توسط بیگانگان باشد.

آمریکا، اروپا و بازی فرسایشی خروج نظامی از افغانستان

به گزارش منیبان، آمریکا پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان درحالی تصمیم به خروج از این کشور گرفته که اوضاع امنیتی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان همچنان نابسامان بوده و حضور نظامی ۲۰ ساله واشنگتن جز میلیاردها دلار خسارت برای آمریکا، کشته شدن تعداد زیادی از سربازان امریکایی و اعضای ناتو ، کشته شدن هزاران شهروند افغان دستاوردی برای امنیت و آرامش افغانستان نداشته است.

 روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد هم پیمانان اروپایی آمریکا به دنبال این هستند تا واشنگتن سرعت خروج از آمریکا را کاهش دهد.

بهانه اروپایی ها در پس این درخواست از آمریکا، دادن زمان و حمایت بیشتر از سوی واشنگتن به اعضای ناتو در روند خروج نیروها بوده است.

در پاسخ ، مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که خروج نیروهای این کشور از افغانستان می‌تواند تا دو هفته یا بیشتر با هدف اجابت درخواست‌های هم‌پیمانان آمریکا به تاخیر بیفتد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته دستور خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر را درحالی صادر کرد.

در این میان ترکیه که سالهاست امنیت فرودگاه کابل را تامین کرده، به آمریکا و ناتو گفته که نیروهای این کشور نیز ممکن است خاک افغانستان را ترک کنند.

آمریکا پس از ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، آینده ای نامطمئن را برای این کشور با توجه به قدرت گرفتن هرچه بیشتر گروه طالبان به ارمغان گذاشت.

دولت بایدن درحالی به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اشاره کرده که واشنگتن پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی،  هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

کارشناسان و ناظران بین المللی و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بر این موضوع اذعان دارند که شرایط طی دو دهه گذشته در افغانستان نه تنها از بابت امنیت و مبارزه با قاچاق مواد مخدر تامین نشده بلکه وخیم تر نیز شده تا آنجا که در برخی از گزارش ها فرماندهان نظامی آمریکا خود در قاچاق مواد مخدر در افغانستان نقش داشته اند.

جنگ بی حاصلی که آمریکا پس از ۲۰ سال نه تنها به نقطه اول بازگشت، بلکه با خفت و هراس از  مورد حمله قرارگرفتن،  ناگزیر به ترک خاک افغانستان است؛ عبرتی که از جنگ ویتنام و دیگر جنگ افروزی ها در سایر نقاط جهان از آن پند نگرفت.

ت ت
کدخبر: 19451 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها