صلح افغانستان، ضامن برقراری ارتباط جنوب با مرکز آسیا

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» روز جهارشنبه در تحلیلی، افغانستان را قلب قاره آسیا فرض کرد که صلح در آن می تواند تضمین کننده برقرری ارتباط دو سوی این قاره، یعنی جنوب با مرکز آن باشد.

صلح افغانستان، ضامن برقراری ارتباط جنوب با مرکز آسیا

به گزارش منیبان، در این تحلیل آمده است:

"پایان جنگ ۴۰ ساله در افغانستان و پیشرفت روند مذاکرات صلح اخیر در آن به راحتی می تواند این کشور را به «قلب قاره» و پیوند دهنده جنوب و مرکز آن با هم تبدیل کند.

۵ کشور آسیای مرکزی سال هاست به دلیل جنگ در افغانستان در حنوب این قاره و به واسطه شرایط کوهستانی از سمت شرق با چین و از غرب با ایران منزوی شده اند و برایشان برقرای ارتباط با جنوب آسیا دشوار و غیر قابل تصور بوده است. 

با وجود اینکه پیوند کامل میان کشورهای این منطقه روندی طولانی مدت می طلبد اما موفقیت در این کار فرصتی برای سایر کشورهاست. این موضوع با گسترش و توسعه زیرساخت ها در افغانستان تحقق می یابد. 

برای افغانستان در وهله نخست ساختن زیرساخت ها برای ادغام کشورهای منطقه با هم منجر به تحریک اقتصاد شکننده آن می شود . از طرف دیگر این روند برای کشورهای آسیای جنوبی به افزایش مشارکت منطقه ای و گشایش و دسترسی به بازراهای جدید و دیگر گشایش های اقتصادی می انجامد. 

چنین زیرساخت هایی به افزایش تجارت و ایجاد فکرهای جدید، نوآوری، فرصت های شغلی و رشد اقتصادی منجر می شود .این در حالی ست که میانگین سنی در کشورهای این منطقه ۲۷.۵ سال  است و چنین جمعیت جوانی توانایی های بالقوه بسیاری دارد. 

پروژه های زیرساختی مرتبط به انرژی زیادی برای پیوستن کشورها در منطقه آسیای جنوبی و میانه در دست احداث است که از میان آن ها می توان به « پروژه انتقال برق آسیای مرکزی و جنوبی»، «پروژه اتصال برق  افغانستان-ترکمنستان- پاکستان» و «پروژه خط لوله گاز افغانستان-ترکمنستان- پاکستان-هند » اشاره کرد. 

بدین ترتیب افغانستان در صورت پیشرفت در روند مذاکرات صلح، پس از بیش از ۴۰ سال جنگ می تواند به عنوان کشور « قلب آسیا » کشورهای جنوب و مرکز آسیا را به هم پیوند دهد. 

گفتنی است برقراری این ارتباط منطقه ای نیز می تواند به بازسازی اقتصاد شکننده آن و به ویژه با وصل کردن این کشور به بزرگترین بازار منطقه در هند کمک کند .

در واقع بهبود این زیرساخت ها به کشورهای جنوب و مرکز آسیا کمک می کند تا با فرصت های به دست آمده و از طریق ارتباطات جاده ای که همواره کم هزینه تر از ارتباطات هوایی هستند به تجارت کالا بپردازند.

پیوندهای اقتصادی که به سبب زیرساخت های جدید بوجود می آیند کشورهای آسیای جنوبی و میانه را به همکاری با افغانستان از طریق بخش خصوصی و دولتی ترغیب می کند.

بخش خصوصی می تواند سرمایه گذاری در افغانستان را افزایش دهد در حالی که بخش دولتی می تواند به تشویق دولت افغانستان برای همکاری با برنامه ها و پروژه های منطقه ای و چندجانبه از جمله  پلتفورم آسیای مرکزی- آمریکا  بیانجامد.

شایان ذکر است پاکستان نیز از افغانستانی آرام و در صلح  بهره خواهد برد. جاده زمینی مستقیمی که از طریق افغانستان به آسیای مرکزی می پیوندد به پاکستان امکان می دهد گزینه های موثرتر با بازده بالاتر و راحت تر داشته باشد.

این موضوع دسترسی پاکستان به بازارهای جدید در کشورهای مسلمان همسایه را در کنار مستحکم کردن روابط با آنها به ارمغان خواهد آورد. برای مثال پاکستان می تواند در بخش کشاورزی در کوتاه مدت مواد غذایی ترکمنستان را که با همه گیری ویروس کرونا دچار بحران شده است تامین کند و در آینده روابط بلندمدت شراکتی را پایه ریزی کند.

به گزارش ایرنا، نهمین  کنفرانس بین‌المللی «قلب آسیا» در تاریخ ۱۰ فروردین سال جاری با سخنان «امامعلی رحمان»، رئیس جمهوری تاجیکستان و «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان آغاز شد که وزیران خارجه ۱۵ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آن حضور داشتند.

«سابرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند در نهمین  کنفرانس بین‌المللی «قلب آسیا» در تاجیکستان، خواستار برقراری صلح در افغانستان و همچنین در منطقه پیرامون آن شده بود. 

کنفرانس قلب آسیا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ به ترتیب در شهرهای مختلف در جهان از جمله استانبول، کابل، الماتی، پکن، اسلام آباد، امریتسار، باکو و استانبول برگزار شده است.


ت ت
کدخبر: 21168 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها