سخنگوی وزارت امور خارجه:

تبادل پیام میان ایران و آمریکا قطع نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره مذاکرات رفع تحریم ها تبادل پیام میان ایران و آمریکا همواره بوده و قطع نشده است.

تبادل پیام میان ایران و آمریکا قطع نشده است

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: ما اظهارات پادشاه بحرین را شنیدیم و این اظهارات را مورد اهتمام قرار خواهیم داد. از ارسال پیام تسلیت و ابراز همدردی پادشاه بحرین و حضور وزیر خارجه این کشور در آیین بزرگداشت رییس جمهور شهید و همراهان ایشان که در تهران برگزار شد تشکر می کنیم. طبق نظر رییس جمهور و وزیر خارجه شهید، رفع سوتفاهمات و تقویت روابط با همسایگان به خصوص حوزه جنوبی خلیج فارس در دستورکار است. امیدوارم شاهد گسترش روابط با همسایگان باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: بر اساس اخبار و اطلاعاتی که من دارم تاکنون دریافت کننده بیش از ۳۳۰ پیام از مقامات عالیه کشورهای مختلف جهان خطاب به رهبر معظم انقلاب، دولت جمهوری ایران، سرپرست ریاست جمهوری، سرپرست وزارت خارجه و ... بودیم. بیش از ۶۰ هیات عالیرتبه در سطح روسای کشورها از جمله نخست‌وزیران، روسای جمهور و وزیران امور خارجه و.. در بازه زمانی محدود برای همدردی با دولت و ملت ایران به ایران سفر کردند و این‌ها همه نشان دهنده روابط سازنده جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف است.

ناصر کنعانی درباره سفر وزیر خارجه عمان به تهران بیان کرد: سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب ابراز همدردی و تسلیت دولت عمان با ملت و دولت ایران صورت می گیرد. البته هیات عالی رتبه عمان در سطح چند وزیر در مراسم شهدای خدمت در تهران حضور داشتند. وزیر خارجه عمان آن روز در سفری دیگری بودند. به دلیل نوع روابطی که با همتای خود داشتند، خواستند به ایران سفر کنند. روابط ایران و عمان دوستانه و سازنده است. 

ناصر کنعانی افزود: درباره مذاکرات رفع تحریم ها تبادل پیام میان ایران و آمریکا همواره بوده و قطع نشده است. این پیام ها متمرکز بر رفع تحریم ها و موضوع هسته ای بوده و هیچگاه از این چارچوب خارج نشده است. من تاکید میکنم مفاد خبر یا خبرهای منتشره در برخی رسانه های غربی درباره گفتگوها، معتبر و دقیق نیست.

وی تاکید کرد: رویکرد ایران در ارتباط با آژانس سازنده بوده و هست. سفر گروسی به تهران در ادامه رویکرد ایران برای تعامل سازنده و به منظور رفع ابهامات است. آژانس باید در چارچوب رویکرد حرفه ای خود به موضوع هسته ای ایران نگاه کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه شمخانی عهده دار پرونده هسته‌ای شده است، گفت: مایلم اشاره کنم در خصوص ادعای غیررسمی منتشر شده در برخی شبکه‌ها و فضای مجازی نکته خاصی ندارم. هیأت مذاکره کننده ایران در موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با هماهنگی و اشراف نهادهای عالی و بالادستی نظام مذاکرات رفع تحریم‌ها را پیش برده است و در این چارچوب هم از همه ظرفیت‌های درون حاکمیت و داخل نظام برای پیشبرد کار استفاده کرده است. وزارت خارجه و هیأت مذاکره کننده ایران در چارچوب دستورالعمل‌ها و سیاست‌های ابلاغی، رایزنی‌های خود را در مسیر مذاکرات رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نوری شهروند بازداشت شده ایران در عراق هم گفت: ایران در جریان جزییات پرونده این شهروند ایرانی است و بازداشت خودسرانه یک شهروند ایرانی در کشور عراق از نظر ما به هیچ وجه پذیرفته شده نیست و هرگونه رفتار غیرقانونی، غیرحقوقی و غیرانسانی با این شهروند ایرانی را قویا محکوم می کنیم. بدون اینکه وارد جزییات شوم اجازه دهید این موضوع در چارچوب کنسولی دنبال شود و امیدوارم نتیجه تلاش‌ها به بازگشت این شهروند ایرانی به خاک وطن منجر شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد نحوه استفاده ایران از پول‌های بلوکه شده در قطر گفت: من از لفظ پول‌های بلوکه شده استفاده نمی‌کنم و و باید بگویم استفاده از پول‌های موجود ساز و کار خاص خود را دارد و در نحوه استفاده از این منابع مالی تغییر ایجاد نشده است و در  این زمینه در  در صورت ضرورت بانک مرکزی اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی سفارت ایران و سودان با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه این کشور  به تهران و همچنین زمان بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران و اعزام سفرای جدید ایران به این دو کشور گفت: روابط ما با آذریابجان در مسیر درستی قرار دارد  و در همین چارچوب به پیش خواهد رفت.

کنعانی ادامه داد: از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در تهران یکی از موضوعات مورد توافق در مسیر پیشرفت همکاری‌های دو کشور بوده و امیدواریم در چارچوب توافقات بین ۲ کشور ، این موضوع انجام شود. انتخاب سفرا هم جزو روندهای جاری در حوزه دیپلماسی است و در همان روند کار به پیش می‌رود.

وی افزود: در خصوص سودان هم خوشبختانه روابط  ۲ کشور در مسیر خوبی قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد زمان احتمالی سفر  محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به تهران با توجه به اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: این که بخواهیم در این شرایط در مورد بازه زمانی این سفر صحبت کنیم یک مقداری، زمان مناسبی نیست‌. رئیس‌جمهور شهید از ولیعهد سعودی برای سفر به ایران دعوت کرده بود که این دعوت مورد پذیرش قرار گرفته بود و دعوت متقابل از سوی پادشاه سعودی برای سفر رئیس‌جمهور شهید به عربستان انجام گرفته بود که این موضوع نیز در چارچوب تلاش برای گسترش روابط مورد پذیرش قرار گرفته بود. در مورد ترتیبات سفر مورد اشاره باید در شرایط دیگری در مورد آن برنامه‌ریزی کنیم.

ت ت
کدخبر: 217467 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها