کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد؛

قابلیت افزایش ۱۰ تا ۵۰ برابری سرعت اینترنت| سیاست خارجی فقط دو سه کشور نیست

کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری گفت: بررسی‌های ما نشان داده سرعت اینترنت موبایل می‌تواند حداقل ۱۰ برابر و سرعت اینترنت ثابت تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

 قابلیت افزایش ۱۰ تا ۵۰ برابری سرعت اینترنت| سیاست خارجی فقط دو سه کشور نیست

به گزارش منیبان؛ سعید جلیلی» شامگاه دوشنبه - یازدهم تیرماه - در نخستین مناظره دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، که با حضور «مسعود پزشکیان» رقیب وی و با موضوع «فرهنگی و سیاسی» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که «اگر رئیس جمهور شوید، برنامه شما برای افزایش مشارکت مردم در دوره‌های بعدی انتخابات چیست؟» اظهار داشت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی و حرکت بزرگ امام(ره) این بود که همه دنیا اعتراف دارند که مردم در جمهوری اسلامی تعیین‌کننده سرنوشت هستند. 

وی ادامه داد: در همین روزهای انتخابات، همه دنیا منتظر بودند ببینند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران چه می شود، چرا که یک موضوع از پیش تعیین شده نبود؛ مردم بودند که با آرای خود تعیین کننده بودند  همچنان که جمعه آینده هم این اتفاق دوباره رخ رقم خواهد خورد.

جلیلی گفت: اگر امروز پیشرفت یا قدرتی داریم، وقتی نگاه می‌ّّکنیم می‌بینیم که حاصل مشارکت مردم است و وقتی مردم در اداره کشور مشارکت داده می شوند از برخی مشکلات عبور می کنیم از جمله دفاع مقدس، همین مردم آمدند و ما را عبور دادند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در عرصه های مختلف مردم هستند که با مشارکت خود نقش آفرینی می کنند، افزود: باید این نقش را پاس بداریم و اگر می گوییم هر ایرانی یک نقش پرشکوه، اگر می گوییم یک جهان فرصت باید نتیجه آن این باشد که راهی جز با مشارکت دادن مردم نداریم و بسترسازی این امر وظیفه دولت است.

وی اظهار داشت: هر ایرانی باید احساس کند متناسب با استعدادی که دارد می تواند نقش آفرین باشد و دولت باید این نقش آفرینی را ایجاد کند.

جلیلی گفت: یکی از برنامه های دولت من حتما این خواهد بود که مشارکت مردم در اداره کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی روز به روز  جدی‌تر و موثرتر باشد.

وی ادامه داد: اینکه بارها به مردم عرض کردم گفتمان دولت سایه،  یعنی در خصوص مشارکت مردم سخن گفته‌ام به عبارتی هر فردی به اندازه توان خود تلاش کند روند کشور به سوی بهتر شدن پیش برود.

جلیلی گفت:  اگر کسی احساس کند کار یک نفر در مجلس یا دولت اشکال دارد و باید تصحیح شود باید کمک کند امور اصلاح یا کارها تقویت شود؛ من یکی از موفقیت های نظام  را همین موضوع می دانم که باید تقویت شود.  

نمی‌توانیم برای استعدادها بستر فراهم نکنیم و موقع انتخابات از مردم بخواهیم مشارکت کنند مثلا در زمان انتخابات با بالگرد صندوق رأی را به روستاهای ببریم اما در وقت های دیگر آنها را رها کنیم. 

وی توضیح داد: در بحث دولت سایه، می گوییم که هر وضعیتی یک وضع موجود و یک وضعیت مطلوب دارد، برای رسیدن از وضع موجود به وضعیت مطلوب باید از خود مردم استفاده کرد و با مشارکت مردم موارد را برطرف کرد.

جلیلی اظهار داشت: برخی از مشارکت هایی که در انتخابات دو سال اخیر روند کاهشی داشته، باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا میزان مشارکت کم شده است و کاری کرد که مردم با مشارکت بیشتری حضور یابند.

وی تصریح کرد: اینکه برای هر یک از استعدادهایتان متناسب با توانمندی بسترها را فراهم کنید یکی از روش های من برای افزایش مشارکت مردم است. 

جلیلی خاطرنشان کرد: نمی توانیم برای استعدادها بستر فراهم نکنیم و موقع انتخابات از مردم بخواهیم مشارکت کنند مثلا در زمان انتخابات با بالگرد صندوق رای را به روستاهای ببریم اما در وقت های دیگر آنها را رها کنیم.

جلیلی اظهار داشت: اگر انتظار مشارکت از سوی مردم داریم باید مردم را ببینیم.  مردم باید احساس کنند که با مشارکت آنها حرکتی جمعی را می‌توانند با کمک دولت شکل دهند، اما عموماً مردم دیده نمی‌شوند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آنچه آقای پزشکیان از مسائل و مشکلات گفتند، مردم زیادی این مسائل را بیان نکرده بودند و بسیاری کارگران، محرومان و کارگران ساختمانی می‌گویند که ما را در این عرصه‌ها نمی‌بینید شما صحبت کنید.

وی اضافه کرد: در موضوع زنان، چند میلیون زن بد سرپرست یا بی سرپرست در کشور وجود دارد که باید در برنامه‌های کشوری دیده شوند تا احساس کنند که به مسئله آنها پرداخته شده است.

جلیلی تاکید کرد: اگر مردم در نظرسنجی‌ها از گرانی و تورم صحبت می‌کنند، باید ببینند ما برای آنها برنامه داریم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که مشارکت را شکل داده و تقویت می‌کند، این است که برای مشکلات و مسائل مردم راه حل ارائه کنیم و اگر به جای آن مباحث فرعی را و دروغ را مطرح کنیم حتماً جواب نمی‌گیریم.

مردم در هفته جاری در یک فضای مردم سالاری دینی پای صندوق‌های رأی رفتند، اما هنوز نتایج اعلام نشده بیایند به  حدود ۱۰ میلیون جمعیت کشور بگویند شما طالبان هستید آیا این موضوع کمک کننده است؟ وی اظهار داشت: مردم در هفته جاری در یک فضای مردم سالاری دینی پای صندوق‌های رأی رفتند، اما هنوز نتایج اعلام نشده بیایند به  حدود ۱۰ میلیون جمعیت کشور بگویند شما طالبان هستید آیا این موضوع کمک کننده است باید بگوییم در فلان موضوع فلان راه حل را داریم.

وی افزود: باید فراتر از این‌ها به حل مسئله بپردازیم و نه تنها مشکل را حل کنیم، بلکه فرصتی برای مردم ایجاد کنیم تا احساس رضایت کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که «چه توصیه ای به رقبا و رفقای خود دارید؟» به موضوع اخلاق انتخاباتی اشاره کرد و در این باره گفت: من توصیه که از ابتدای شروع انتخابات داشتم به همه دوستان گفتم که هیچ وقت به خاطر دنیای افرادی مثل من آخرت خود را خراب نکنید و تقوا را رعایت کنید و به آنها توصیه کردم حدود فعالیت سیاسی و خط قرمز تقوای الهی را رعایت کنند زیرا همه اینها را باید جواب دهند.  

وی با اشاره به اظهارات مسعود پزشکیان ادامه داد: راجع به همین مسئله که جناب پزشکیان مطرح کردند(شعار مرگ بر منافق به پزشکیان) من وقتی شنیدم بلافاصله به دوستان در ستاد گفتم که ببینید چه کسانی این کار را انجام داده است و حتما اکر آقای پزشکان هم اعتراض نکرد شما اعتراض کنید.  

جلیلی افزود: ممکن است در همین عرصه ها کسانی برای اینکه فضا را مشوش کنند چنین اقداماتی انجام دهند. بلافاصله گفتیم این مسئله پیگیری و حتما محکوم شود.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی اوقات افرادی ممکن است رفتاری غلط انجام دهند اما مشکل ما این است که اگر خودمان یا ستادهایمان و افرادی که مسئولیت رسمی دارند در عرصه ها بد اخلاقی انجام دهند حتما مضموم است و باید جلوی آن گرفته شود.  
 

وی اضافه کرد: مهم ترین موضوع این است که الان یک فرصتی است که میلیون ها نفر دارند ما را تماشا می‌کنند و می‌ببینند مشکل چیست. همانطور که دکتر پزشکیان اشاره کردند مشکل آمریکا نیست و بعضی وقت‌ها مشکل خود ما هستیم زیرا خیلی وقت‌ها خیلی از موضوعات را ما انجام ندادیم و مردم آن را پای آمریکا نمی گذارند.  

جلیلی اظهار داشت: اشاره کردند به برنامه ششم؛ چرا اجرا نشد و برنامه ششم زمان مجلس دهم و دولت دوازدهم بود و اتفاقا هم مجلس و دولت دست کسانی بود که حداقل در نگاه با ما متفاوت بود و به دولت تدبیر و امید و به مجلس نیز مجلس امید می گفتند. سوال اینجاست چرا این برنامه اجرا نشد.  

وی توضیح داد: در اینجا باید اینها را بحث کنیم که اگر به قول آقای دکتر پزشکیان این برنامه خوبی بوده و می توانسته کمک کند چرا اجرا نشده است. اگر شما در جایگاهی مثل مجلس که نقش نظارتی دارد و اینکه باید اجرای برنامه ها را دنبال کند، برنامه مثل کارنامه دانش آموز است و نمی توان آخر سال آمد که قبول نشده ای. پدر دلسوز کسی است که هر شب دنبال کند که فرزندش درس می خواند تا آخر سال مردود نشود.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کار مجلس و نهادها اتفاقا نظارت است و آقای دکتر پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند که به همین مسائل رسیدگی کنند که چرا قانون اجرا نشده است. مخصوصا در عرصه‌ای که تخصص خودشان بودند و ایشان وزیر بهداشت بودند و باید پیگیری می کردند که چرا فقط ۳۰ درصد نظام سلامت اجرا شده و باقی قوانین اجرا نشده است و اتفاقا همین جا جایی است که من به نقش مردم تاکید دارم؛ یعنی اگر شما به مردم نقش دهید آن موقع اگر مجلس و دولت در وظیفه خود کوتاهی کند اینطور نیست که کار تعطیل شود و بعد پنج سال بگویید ۳۰ درصد کار انجام نشد.  

جلیلی افزود: بعد نیز مردم هم باید بتوانند این هشدار و پیگیری و مطالبه را داشته باشند که این طرح سلامت و غذایی، کشاورزی چرا پیش نمی رود. آنچه ما از هر دانشگاهی خواستیم که بشود دولت سایه همین بود که قدم به قدم مباحث را دنبال کند و موثر باشد و بر آن کار کند.  مثلا موضوع حقوق اهل سنت یکی از بحث های بسیار خوب است. اهل سنت و اقوام ما حقی دارند. چه رای به من بدهند چه ندهند.   

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وظیفه دولت و نظام این است که حق را انجام دهند. اگر شایسته سالاری و حقوق سیاسی و مشارکت در بحث های مختلف است. این خیلی رفتار بدی است که موضوع حقوق اقوام به معامله تبدیل شود. اگر این حل است که باید همواره باشد و نباید حقوق مردم وارد معاملات شود. باید تعامل شود که اقوام ما مثل همه مردم ایران ایفای نقش کنند.  

جلیلی خاطرنشان کرد: شعار ما که بر اساس باور، رویکرد و توصیف و برآورد ما از صحنه است، هر ایرانی یک نقش پرشکوه شامل همه ایرانیان است و زن و مرد و اقوام و مذاهب مختلف باید در آن نقش ایفا کنند.

جلیلی در جواب اظهارات پزشکیان در خصوص موضوع تعارض منافع گفت: نکات خوبی آقای دکتر پزشکیان اشاره کردند که باید توضیح بدهم؛ تعارض منافع یعنی اگر کسی منافعی داشته باشد روی یک موضوعی حتما جواب نمی‌دهد، من همین امروز صبح در جمع فعالین اقتصادی شرکت داشتم؛ یکی از حضار پیشنهاد داشت که یک بار وزیر ارتباطات را از بخش خصوصی انتخاب کنید که صریحا مخالفت کردم چون بخش خصوصی در این بخش منافعی دارد و باید زمینه برای فعالیت آنها ایجاد شود که کارهایشان به نحو احسن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید صدای جوانان و دانشجویان شنیده شود، افزود: در حوادث سال ۱۴۰۱ من تقریبا از مهرماه که شروع شد بنا داشتم هفته ای یک بار در دانشگاه حضور پیدا کنم یا بعضی وقت های دو هفته یک دانشگاه حضور پیدا کنم، جلساتم یکی دو ساعت نبود و سه تا چهار ساعت طول می کشید. یادم هست که در دانشگاه یزد از ساعت یک شروع کردم و تا ساعت ۶ و ۷ طول کشید در استان های مخلتف موضوعاتی مطرح شد و شما باید بروید با مردم و با همان دانشجویان صحبت کنید.

جلیلی افزود: مطلبی مطرح شده بود که جوانان امروز نسلی هستند که زبان مشترک نداریم که من گفتم این اشتباه است با این مردم و دانشجویان در آن شرایط چالشی و پرتنش بودم و وقتی ۶ تا ۷ ساعت صحبت می کردیم می دیدم که هم شما و او هم حرف شما را می فهمید بله ممکن است نسبت به برخی حرف ها قانع کننده نباشد؛ اما این فضا را ما باید شکل بدهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در همان ایام در موضوع کارگران، شرکت هپکو،ماشین سازی تبریز، هفت تپه، آذر آب وروود کردم و من در هپکو یادم است که کارگری می خواست خودکشی کند که می گفت حرف من رو بشنوید ما چند ماه حقوق نگرفتیم و این کار انجام نمی شود همان زمان هایی بود که دولت و مجلس اتفاقا دوستانی بودند که از رقبای ما محسوب می‌شدند و این موضوعات انجام نمی شد اما اکنون خوشحالم که همان کارگر امسال که به اراک رفتم من را بغل کرد و گفت در دولت شهید رییسی این کار انجام شد و اینجاست که نشاط ایجاد  می شود.

جلیلی اضافه کرد: اگر مباحث را خدا نکرده ناقص مطرح کنیم و یک بخش را ببنیم و بخش اصلی گم شود؛ ببنید وقتی در هشت سال شما رشد منفی و صفر داشته باشید و متوسط رشد هفت دهم درصد باشد این یعنی رکود یعنی عدم اشتغال یعنی همین دانشجوی شما و میلیون ها دانشجوی که می گویند آینده شغلی ما چه می شود؟ دانش آموخته هایی داریم که می گویند که درس خواندیم و  بهترین وقت عمرمان را گذاشتیم چی می شود باید همه نقش فعال ایفا کنند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که مردم، دانشجویان، کشاورزان و ... براساس اصول قانون اساسی چگونه اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند و «چه سازکارو کار اجرایی برای شنیده شدن اعتراضات دارید؟»، گفت: شنیده شدن صدای مردم از افتخارات نظام و اندیشه دینی ما است که اگر وظیفه ای برای دولت تعیین می کند نمی گوید دولت باید فقط آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: تک تک مردم باید این امکان را داشته باشند که موضوع را دنبال کنند ، بحث امر به معروف و نهی از منکر بحث متعالی و بزرگ است و باید اول دولت و کارگزاران شروع کنیم، بحث دولت سایه ما اصلا بر همین مبنا است و هر فردی در حد خودش باشد مسائل را دنبال کند اگر اشکالی دید اعتراض کند و بگوید که این کار خطا است و به نتیجه نمی رسد.

جلیلی افزود: پزشکیان بحث درستی مطرح می کند که می گوید باید رفت در میان مردم، من دهها ساعت در دولت رفیقان آقای پزشکیان در دانشگاه ها حضور پیدا کردم، مشاهده کردم که سئوالات دانشجویان به گونه ای بود که وقتی پاسخ مناسب می دادیم قانع می شدند.

جلیلی گفت: من در دولت روحانی هم همواره در دانشگاه ها حضور داشتم و با دانشجویان گفت وگو می کردم.

وی خطاب به پزشکیان گفت: مسائلی که از سر دلسوزی مطرح می کنید کافی نیست، همه باید به قانون عمل کنند چرا که قانون لازم الاجرا است. 

جلیلی ادامه داد: در برنامه  هفتم رشد هشت درصدی آمده است، این که خود به خود اتفاق نمی افتد باید ریز شد در حوزه های مختلف آن را پیگیری کرد و باید ماموریت تعریف کرد حتی برای دانشگاه ها، به دانشگاه ها اعلام کنیم که در کنار تعیین استاد و درس و ... در موضوع خاص کشور مثلا ارزآوری نیز نقش ایفا کنند.

این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سوال این است که رئیس جمهوری چه نقشی باید ایفا کند و چنانچه وزیر، مدیر کل و سایر مسئولان به قانون اشرافی نداشته و آن را اجرایی نمی‌کنند، پس رئیس جمهور چه کاره است؟

وی اظهار داشت: مردم می‌خواهند رئیس جمهوری انتخاب کنند که وزیر و مدیرش به برنامه ملتزم بوده و آن را اجرایی کند و پس از چند ماه نیز از او در این زمینه سوال کنند.

جلیلی خاطرنشان کرد: اگر در برنامه هفتم توسعه کشور که قانون است رشد ۸ درصدی دیده شده، این رشد خود به خود اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید وزرای مختلف آن را بدانند و برنامه عملیاتی برای آن داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش مجری در خصوص مرز مسئولیت پذیری و محدودیت در فضای مجازی اظهار داشت: وقتی شعارمان «یک جهان فرصت» است، باید بگوییم بخش عمده از فرصت‌ها در فضای مجازی به وجود می‌آید که امروز با فضای واقعی عجین شده است و دولت باید برای آن برنامه داشته باشد.

جلیلی با تاکید بر اینکه باید مشخص شود نگاه ما به فضای مجازی چیست، افزود: به طور مثال در بحث سرعت اینترنت، باید سرعت شایسته داشته باشیم تا بهره بهتری از فضای مجازی ببریم.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان داده سرعت اینترنت موبایل می‌تواند حداقل ۱۰ برابر و سرعت اینترنت ثابت تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای بهره‌برداری مستمر و پایدار در هر عرصه و موضوعی، مسئولیت پذیری نیاز است آن هم نه مسئولیت پذیری که سلیقه‌ای باشد، بلکه باید قانونی باشد و حتی این قانون نباید هر روز عوض شود؛ این مسئله در حوزه‌های مختلف اقتصاد صنعت فضای مجازی فرهنگ و غیره وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر مسئولیت پذیری خارج از سلیقه بوده و استانداردی خاص داشته باشد، حتماً کمک حال خواهد بود و آنگاه فضای مجازی نیز یک فضای بسیار مفید تبدیل می‌شود.

وی به دیدار صبح امروز خود و حضور در بین فعالان عرصه دیجیتال اشاره کرد که می‌گفتند اگر دولت مانع کار نشود ما خود قادر به انجام بسیاری از کارها خواهیم بود و گفت: دولت باید در بخش‌های مختلف به تنظیمگری بپردازد، به جای اینکه خود را جای مردم بگذارد؛ در این صورت مردم آن کارها را به بهترین شکل انجام می دهند.

جلیلی تاکید کرد: دولت باید کمک کار باشد و ادارات و وزارتخانه‌ها باید پناهگاه مردم باشند.

جلیلی تصریح کرد: بحث سیاست خارجی امتداد بحث داخل است  و اگر بخواهید اقتصاد داخل موفق باشد حتما باید سیاست خارجی پویا، فعال و موفق داشته باشید.  

وی با بیان اینکه در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد، یادآور شد: اگر سیاست خارجی صحبت می کنیم فقط دو سه کشور نیست. این اشتباه بود که روابط خارجی منحصر و خلاصه شد در چند قدرتی که اتفاقا بیشترین اختلاف را با ما داشت.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فرصت ها از نقاط اشتراک به دست می آید؛ برجام انجام شد، مگر نشد، همین دوستان می گفتند اگر به ما اجازه دهید این کار را انجام دهیم هم چرخ سانتریفیوژ و هم اقتصاد می چرخد.

وی ادامه داد: گفت ۱۵ سال آژانس گزارش نوشت که ایران تمام تعهدات را انجام داده است پس مانعی نبوده است اما طرف مقابل یک یا دو تا را انجام نداد، کلا خارج شد. کسی مانع اجرا نشد، در فضای سیاسی ممکن است نظرت مختلف مطرح شود اما سیاست خارجی جای دیدن واقعیت هاست  و واقعیت را باید خوب ببینیم، زود ملت خودمان را متهم نکنیم، طرف مقابل را تبرئه کنیم.

ت ت
کدخبر: 223295 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها