واکنش ایران به ادعا حمله به مراکز مرتبط با ایران در سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ادعا درباره حمله به مراکز مرتبط با ایران در سوریه قابل تایید نیست.

واکنش ایران به ادعا حمله به مراکز مرتبط با ایران در سوریه

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد عملیات شهادت طلبانه روز گذشته شهروند اردنی علیه رژیم صهیونسیتی گفت: رژیم صهیونیستی شر مطلق در منطقه است. این رژیم با اقدامات جنایتکارانه‌اش، خود را در برابر خشم افکار عمومی جهان قرار داده است و باعث یک بیداری انسانی شده است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونسیتی با تداوم جنایت‌های خود در غزه و کرانه باختری و همچنین جنوب لبنان، پنجره جدید آتش را بر روی خود باز کرده است.

ناصر کنعانی همچنین حمله رژیم صهیونیستی به مناطقی از خاک سوریه در بامداد امروز دوشنبه را محکوم کرد.

وی با بیان این که رژیم صهیونیستی برای انجام جنایت‌های خود حد و مرز قائل نیست و انجام جنایت‌های فرامرزی را در دستور کار قرار داده است، گفت: باید جامعه جهانی در برابر این اقدامات ماجراجویانه رژیم صهیونیستی، اقدام جدی و بازدارنده انجام دهد.

 کنعانی همچنین با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این رژیم در حمله بامداد امروز برخی از مراکز مرتبط با ایران در سوریه را مورد حمله قرار داده است، اظهار کرد:  چنین چیزی را تایید نمی‌کنیم و بر اساس آنچه که منابع سوریه اعلام کرده‌اند رژیم صهیونیستی به مراکز سوری از جمله به یک مرکز تحقیقاتی که مربوط به ارتش سوریه بوده حمله کرده است.

ناصر کنعانی درباره حضور پزشکیان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه شرکت در این نشست همواره در دستورکار ایران بوده گفت که اطلاع رسانی در این باره از سوی نهاد ریاست جمهوری صورت می‌گیرد. 

ناصر کنعانی تاکید کرد: از مسیرهای دیپلماتیک پاسخ اظهارات گروسی را دادیم و‌ مواضع و دیدگاه های ایران در ارتباط با اظهارات گروسی روشن است و پاسخ منطقی داده شد. 

ناصر کنعانی درپاسخ به اخبار منتشر شده مبنی بر واگذاری حفاظت از اماکن دیپلماتیک ایران به استخبارات طالبان از سوی حکومت سرپرستی گفت: سیاست های اصولی ایران در ارتباط با موضوع افغانستان تغییر نمیکند و نمیدانم این خبر‌ از چه منبعی است. من خبر مستند و دقیقی ندارم. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ادعاهای مطرح شده درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه در جنگ اوکراین گفت: صراحتا اعلام کردیم در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و بحران نیستیم و راهکار سیاسی بهترین راهکار برای حل این موضوع می‌دانیم.

کنعانی افزود: طرح ادعاهای مبتنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات برای یک طرف جنگ را قویا رد می‌کنیم و آن را ناشی از برخی از منویات سیاسی این طرف‌ها ارزیابی می‌کنیم به ویژه اینکه اتهام زنندگان به ایران جزو کسانی هستند که جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان جنگ به یک طرف هستند و نقش بسزایی را در تشدید بحران و جنگ داشته‌اند.

ناصر کنعانی تاکید کرد: حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی برای رایزنی ها است. توافق میان دکتر عراقچی و آقای بورل وجود دارد که با یکدیگر گفتگو داشته باشند اما الان برنامه قطعی شده ای برای این دیدار ندارم. 

وی افزود: بازداشت اقای نوری مورد اهتمام جدی دستگاه دیپلماسی بوده و هست و پیگیری های سیاسی و کنسولی ما با مقامات عراقی ادامه دارد. سفر رییس جمهور به عراق فرصت و زمان مناسبی است که این موضوع مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد. همچنین آزادی زندانی ایرانی باقیمانده در عربستان به صورت ویژه در فهرست پیگیری های ایران قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به حواشی اخیر درباره کریدور زنگه زور بیان کرد: مبنای اخبار و تحلیل‌های منتشره درباره قفقاز و کریدورهای ترانزیتی و کریدورهای ادعایی متعاقب سفر پوتین به باکو همان مصاحبه لاوروف و اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه است. از تقویت سازوکارهای همکاری منطقه‌ای مبتنی بر الگوی موجود 3+3 در قفقاز جنوبی و همسایگان با جدیت حمایت می‌کنیم و نشست دیگری در این خصوص در پیش خواهد بود. با تغییر مرزهای بین‌المللی مخالفیم.

ناصر کنعانی درباره برجام گفت: مواضع ایران روشن است، برجام تعهد جمعی برای همه اعضا است و ایران تنها عضوی بود که مبتنی بر توافق عمل کرد. توافق زمانی می تواند احیا شود که همه طرفها به تعهدات خود به شکل مسئولانه برگردند. توافق برجام نمونه ای از موفقیت چندجانبه گرایی بود. مسیر توافق می تواند باز باشد. فرصت برای احیای وجود دارد در صورتیکه طرفها به شروط، پایبند باشند و تعهدات عملی خود را در چارچوب برجام نشان دهند. فرصت دیپلماتیک حتی برای کسانیکه از اجرای توافق شانه خالی کردند وجود دارد. گفتگوهای تلفنی خوبی میان اقای بورل و دکتر عراقچی انجام شد.


ت ت
کدخبر: 234857 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها