عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو‌ با منیبان:

تعدادی از نمایندگان با هر مورد بین‌المللی که به نفع کشور باشد، مخالف هستند و دوست دارند با هیچ جا ارتباط نداشته باشیم| وزارت امور خارجه برنامه‌ای درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: ذهنیت عموم مجلس و نمایندگان بر این است که FATF می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی، بین‌المللی و نقل و انتقالات پولی را حل کند لذا ذهنیت آنها نسبت به این قضیه مثبت است.

تعدادی از نمایندگان با هر مورد بین‌المللی که به نفع کشور باشد، مخالف هستند و دوست دارند با هیچ جا ارتباط نداشته باشیم| وزارت امور خارجه برنامه‌ای درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها دارد

محمد مهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با منیبان درباره همراهی مجلس با دولت در بحث FATF گفت: ذهنیت عموم مجلس و نمایندگان بر این است که FATF می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی، بین‌المللی و نقل و انتقالات پولی را حل کند لذا ذهنیت آنها نسبت به این قضیه مثبت است. FATF قانون شفافیت مالی است. در حقیقت یکی از بهانه‌هایی که در جاهای مختلف می‌گیرند و محدودیت‌هایی که برای نقل و انتقال پول و باز شدن سوئیفت و این قبیل مسائل مطرح می شود درباره عدم پیوستن ایران به FATF است.

او در واکنش به اینکه بنابراین مجلس در  مورد FATF با دولت و وزارت امور خارجه همراهی می‌کند، افزود: من نمی‌دانم. بهرحال در شرایط فعلی در مجلس یکسری نمایندگانی هستند که با هر مورد بین‌المللی که به نفع کشور باشد مخالف هستند و دوست دارند با هیچ جا ارتباط نداشته باشیم.

شهریاری در پاسخ به اینکه در مورد مذاکرات هسته‌ای مجلس با دولت همراهی و کمک می‌کند و یا شرایط مجلس به نحو مطلوب نمایندگانی که با هر مورد بین‌المللی مخالفت می‌کنند پیش خواهد رفت؟ تصریح کرد: فکر می‌کنم با توجه به اینکه عموم نمایندگان شرایط کشور را درک می‌کنند و نماینده مردم هستند مخصوصا نمایندگان مردمی که در شهرستان‌ها به صورت مستقیم با مسائل و مشکلات روبرو هستند و می‌دانند مردم چه درخواستی دارند و از طرفی می‌دانند بسیاری از مشکلات به دلیل بحث تحریم‌ها و این موارد است، مطمئنا از مذاکرات پشتیبانی می‌کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت سفر رییس جمهور به نیویورک اظهار کرد: سفر به نیویورک اولین سفر رییس جمهور جدید بعد از انتخابات ریاست جمهوری است، از این‌رو بسیاری از کشورها منتظر این هستند که با رییس جمهور جدید ملاقات داشته باشند و از مواضع او به خصوص در سیاست خارجی اطلاع پیدا کنند. فکر می‌کنم با وجود پزشکیان رویکرد مثبتی به وجود آمده که وزارت امور خارجه و تیم هسته‌ای باید به نحو احسن از این فرصت استفاده کنند.

شهریاری ادامه داد: من شنیدم وزارت امور خارجه برنامه‌ای درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها دارد که انشاالله هر چه زودتر مذاکرات شروع می‌شود تا به توافقی برسند.  در بحث‌ واردات، صادرات، فروش نفت، سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه‌گذاری در امور نفتی باید بتوانیم منابع خوبی را جذب کنیم در این صورت قطعا تغییری در مباحث اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد به این ترتیب که ثبات اقتصادی شکل می‌گیرد و ارزش پول ملی حفظ خواهد شد. انشاالله این مهم انجام شود.

او در پاسخ به این پرسش که مذاکره درباره رفع تحریم‌ها با کدام کشورها صورت خواهد گرفت؟ آمریکا هم در لیست مذاکرات است؟ خاطرنشان کرد: خیر آمریکا نه؛ احتمالا با همان کشورهای غربی و کشورهای تاثیرگذار دیگر نظیر ایتالیا و اسپانیا مذاکرات صورت بگیرد، برخی از کشورهای مهم اروپایی در مذاکرات حضور ندارند اما آنها هم قطعا تاثیرگذار خواهند بود.


ت ت
کدخبر: 236831 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها