اتحادیه اروپا در اجرای این توافق ناکام ماند!

اطلاعات جدید نشان می‌دهد، پس از گذشت بیش از سه سال از حصول یک توافق نظامی جدید مشترک در اتحادیه اروپا، بیشتر طرح‌ها و برنامه‌های این توافق با تاخیر روبرو بوده و هنوز مثمرثمر واقع نشده‌اند.

اتحادیه اروپا در اجرای این توافق ناکام ماند!

به گزارش منیبان؛ به نقل از تارنمای "پولتیکو "، براساس یک سند جدید، توافق‌نامه همکاری‌های نظامی اروپا با عنوان "همکاری ساختاری دائمی" به نظر می رسد پس از مدتها همچنان در خواب به سر می‌برد.

تحت این توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حدود ۴۶ پروژه مشترک نظامی تحت گروههای کوچکتر همکاری هایی داشته و خواهند داشت. این پروژه های نظامی در  حوزه‌های زمینی، هوایی، دریایی، فضایی و سایبری تعیین شده و شامل یکسری همکاری های نظامی از امور پهپادی گرفته تا انجام عملیات ها و رزمایش های شناسایی دریایی و اموزش امور اطلاعاتی هستند.

اما پس از گذشت حدود سه و نیم سال از اعلام حصول آن و هیاهوی زیاد رهبران اروپایی، بیشتر پروژه های این توافق در مراحل اولیه به سر می برند و شماری زیادی از آنها همچنان در مسیر پایه‌ریزی می‌باشند.

.براساس یک گزارش سالیانه که سندش منتشر شده و در مورد روند پیشرفت در ۴۶ پروژه این توافق بوده، به رغم تاکید برخی رهبران اتحادیه اروپا مبنی بر دستیابی این اتحادیه به  هدف "استقلال و خودمختاری استراتژیک"، همچنان موانع زیادی در مسیر اقدامات این اتحادیه در این بخش نظامی وجود دارد.

در گزارش ۱۱۵ صفحه ای دبیرخانه این توافق نظامی جامع اتحادیه اروپا که نسخه ای از آن به اعضایش داده شده، عنوان شد که تاخیر در ۱۵ پروژه تایید شده که در برخی موارد دلیلی برای آن ذکر نشده است.

در همین راستا دیپلمات های اتحادیه اروپا به چالش های پیشروی این توافق نظامی اذعان داشته اند اما در عین حال معتقدند که مهم مسیر این توافق است نه سرعت آن.

دهه هاست که مقامات اتحادیه اروپا نسبت به حرکت این اتحادیه در بخش نظامی شک و تردیدهایی داشته اند. برخی از اعضای این اتحادیه معتقدند که اتحادیه اروپا یک پروژه صلح طلبانه است و نباید خود را وارد مقوله نظامی کند و برخی نیز اعتقاد دارند مسائل نظامی و دفاعی این اتحادیه باید تحت چارچوب ناتو باشد.

این در حالی است که اعضای تشکیل دهنده این توافق همکاری‌های نظامی در اتحادیه اروپا می گویند که اروپا نمی تواند همیشه بر آمریکا و ناتو متکی باشد و باید در بخش نظامی نیز مستقل عمل کند.

در این میان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز یکی از بزرگترین شک و تردیدها نسبت به همکاری های گستردتر نظامی میان اعضای اتحادیه اروپا را برطرف کرده است.

دیپلمات های اروپایی اعلام کرده اند که از جمله اهداف اصلی این توافق نظامی، تقویت توانمندی های نظامی کشورهای عضو است در حالی  که همه کشورها درگیر همه پروژه ها نخواهند شد.

به نظر می رسد که دولت بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز از این مدل محدود در اتحادیه اروپا رضایت داشته که تغییری در رویکرد دولت واشنگتن در مقایسه با دولت دونالد ترامپ محسوب می شود.

حتی گزارش شده است که آمریکا به یکی از پروژه های این توافق نظامی اروپا که هدفش آسان‌تر شدن انتقال نیرو و تجهیزات نظامی در سراسر اروپا بوده، مشارکت داشته است.


ت ت
کدخبر: 28803 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها