تلاش کمیسیون اصل ۹۰ برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

سخنگوی اصل ۹۰ مجلس از پیگیری این کیمسیون برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و حل بسیاری از مشکلات سازمان زندان‌ها خبر داد.

تلاش کمیسیون اصل ۹۰ برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها

به گزارش منیبان؛ «علی خضریان» در تشریح بازدید اعضای کمیسیون اصل نود مجلس از مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ به خبرنگاران گفت: با توجه به پرونده‌های مطروحه در کمیسیون اصل ۹۰ پیرامون مسایل زندانیان و زندانبان‌ها و همین طور شکایات مطرح شده درباره امکانات رفاهی زندانیان، کمیسیون مذکور به صورت سرزده از ندامتگاه تهران بزرگ بازدید کرد. همچنین نمایندگان بدون واسطه با تعدادی از زندانیان گفت و گو کرده و پس از آن نیز نشستی را با مسوولان زندان برگزار کردند.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ افزود: مشکلاتی از قبیل کمبود امکانات رفاهی، دو برابر بودن جمعیت کیفری زندان‌ها نسبت به محیط زندان و همچنین عدم دسترسی برخی از زندانیان به سیستم قضایی  در بازدید میدانی حاصل شد. همچنین براساس ماده ۱۱۲ برنامه پنجم توسعه، سامانه‌های الکترونیکی برای این حل موضوع پیش بینی شده بود که نیاز به توسعه دارد تا این زندانیان بتوانند پرونده‌های خود را پیگیر کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: زندانیان باید پس از تحمل حبس بتوانند به اجتماع بازگردند که براساس ماده ۱۳ برنامه ششم توسعه این موضوع می‌تواند با آموزش برخی از مشاغل در زندان‌ها انجام شود تا زندانیان در کارگاه‌های تولیدی استخدام شوند. البته در بخش اشتغال‌زایی مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ، زندانیان مشغول به آموزش و تولید محصولاتی بودند اما درصد آنها نسبت به کل زندانیان پایین است.

خضریان تاکید کرد: اگر آئین نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی اجرایی شود، جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. البته قضات می‌توانند از مجازات‌های جایگزین حبس با استفاده از دست بند و پابند الکترونیکی رای صادر کنند تا این موضوع محقق شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل نود به دنبال این است که با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و ساز و کارهایی از این قبیل بتواند بسیاری از مشکلات را در بعد سازمان زندان‌ها حل کند.


ت ت
کدخبر: 2995 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها