دعوت واشنگتن از مقام‌های اطلاعاتی-امنیتی در اوج اختلافات ناتمام!+جزییات

تشدیدبحران افغانستان ناشی از خروج غیرمسوولانه آمریکایی‌هااختلافات عمیق اسلام‌آبادو واشنگتن را باردیگر برجسته کرد،موضوعی که پاکستانی‌ها به طورعلنی به آن اذعان دارندو همزمان با اوج فضای بی‌اعتمادی دو کشور،دولت بایدن از مقام‌های اطلاعاتی-امنیتی پاکستان برای سفربه واشنگتن دعوت کرده است.

دعوت واشنگتن از مقام‌های اطلاعاتی-امنیتی در اوج اختلافات ناتمام!+جزییات

به گزارش منیبان؛ سفر آتی مشاور امنیت ملی و رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به واشنگتن همزمان با سفر برنامه ریزی شده وزیر امور خارجه آمریکا به هند صورت می‌گیرد. تشدید اوضاع افغانستان همچنین باعث پررنگ‌تر شدن کدورت‌ها میان اسلام‌آباد با کابل و دهلی نو گشته است.

آنتونی بلینکن قرار است پس از هند به افغانستان سفر کند درحالی که هیچ برنامه‌ای برای بازدید وی از اسلام‌آباد تنظیم نشده و به باور کارشناسان پاکستانی، عمق اختلافات آمریکا و پاکستان به ویژه در بحث افغانستان باعث شده تا هیچ فضایی برای سفر هیات بلندپایه از واشنگتن به اسلام‌آباد مهیا نشود.

ناظران دیپلماتیک گفتند: به رغم اوج اختلافات پاکستان و آمریکا، دعوت دولت بایدن از سران نهادهای اطلاعاتی و امنیتی پاکستان بیانگر اعتقاد واشنگتن به نقش اساسی اسلام‌آباد برای کمک به برقراری صلح در افغانستان و انتقال صلح آمیز قدرت در این کشور همسایه است.

سفر مقام‌های پاکستانی قرار است هفته جاری انجام شود و به گفته منابع آگاه مُعید یوسف مشاور امنیت ملی پاکستان با همتای آمریکایی خود و ژنرال فیض حمید نیز با رئیس سازمان سیا دیدار خواهد کرد.

این دومین دیدار یک مقام ارشد پاکستانی با مشاور امنیت ملی دولت جدید آمریکا محسوب می‌شود. معید یوسف اوایل خردادماه امسال در ژنو با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو کردند.

بازدید تیم امنیتی دولت عمران خان از آمریکا همزمان با تشدید اختلاف‌های اسلام‌آباد و کابل به ویژه تداوم فضای بی‌اعتمادی در روابط پاکستان با آمریکا است، موضوعی که مشاور امنیت ملی پاکستان آن را یک مساله آشکار و چالش برانگیز برای دو کشور تعبیر می‌کند.

«معید یوسف» هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه پاکستانی "جیو نیوز" به تداوم اختلافات و بی‌اعتمادی در روابط با آمریکا اذعان کرد و افزود: واشنگتن در حال فراهم کردن فضایی برای دریافت پایگاه نظامی در پاکستان بود و ما آن را احساس کردیم و به‌ همین دلیل قبل از هر چیزی، ما قاطعانه مخالفت خود را با ارائه هرگونه پایگاه نظامی یا هوایی به ایالات متحده در پاکستان اعلام کردیم.

منابع دیپلماتیک در پاکستان ماه‌های اخیر گفتند: تلاش‌های این کشور برای ترمیم روابط با آمریکا با واکنش سرد دولت جو بایدن همراه بوده و تاکنون هیچ گام جدیدی در این مسیر برداشته نشده است.

اسلام‌آباد با روی کار آمدن دولت جوبایدن در آمریکا امید به ترمیم روابط دو کشور داشت، اقدام به رایزنی با کاخ سفید و تسریع دیپلماسی برای تحقق این هدف کرد اما منابع دیپلماتیک از پاسخ سرد کاخ سفید به تلاش‌های پاکستان برای توسعه مناسبات مشترک خبر دادند.

"اکسپرس تریبیون" روزنامه مطرح پاکستانی به نقل از منابع دیپلماتیک این کشور نوشت: مقامات اسلام‌آباد اعتراف می‌کنند که تلاش آنان برای ترمیم روابط با واشنگتن با واکنش و جواب منفی کاخ سفید مواجه شده است.

روزنامه پاکستانی «جنگ» روز دوشنبه در سرمقاله خود با اشاره به اوضاع افغانستان و اینکه این موضوع دستور کار اصلی سفر آتی هیات امنیتی اسلام آباد به واشنگتن است، نوشت: تشدید بحران افغانستان و ادعای پیشروی طالبان ثابت می‌کند که آمریکایی‌ها به جای برقراری صلح بیشتر به خروج سریع از میدان جنگ اصرار دارند درحالی که آنان باید برای کمک به کشور جنگ زده افغانستان با همسایگان این کشور همکاری کنند.


ت ت
کدخبر: 30613 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها