بحران افغانستان بایدن را تحت فشار قرار داد!

وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان در هفته های منتهی به پایان ماموریت نظامی آمریکا در افغانستان، دولت جو بایدن را همزمان با ابراز تعهد او نسبت به پایان دادن طولانی ترین جنگ ها در افغانستان تحت فشار قرار داده است.

بحران افغانستان بایدن را تحت فشار قرار داد!

به گزارش منیبان، تارنمای هیل با اشاره به پیشرفت های طالبان در برخی از استان های افغانستان از جمله شهر قندوز که از نظر راهبردی و اقتصادی حائز اهمیت است، نوشت: سقوط چندین مرکز استانی تازه ترین اخبار ناخوشایندی بود که بعد از افزایش شمار کشته شدن غیرنظامیان، کشتارهای هدفمند مقامات ارشد افغانی از افغانستان درز کرد.

نگرانی ها از افزایش پیشروی های طالبان، مخالفان طرح خروج از افغانستان را وادار کرد تا از بایدن بخواهند در تصمیم خود برای خارج کردن نیروهایش بازنگری کند.

مایک راجرز نماینده ارشد عضو کمیته خدمات نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: میراثی که از دولت بایدن به جا خواهد ماند ریختن خون زنان و کودکان افغان است. بایدن نمی تواند این فاجعه را مخفی کند. این اتفاقات زیر نظر او رخ می دهد و ناشی از اقدامات خود اوست. او باید این رویه را تغییرداده و مسئولیت تصمیم خود را برعهده بگیرد.

مقامات دولتی آمریکا همچنین گزارش هایی را درباره اوضاع افغانستان پشت درهای بسته در اختیار سناتورها قرار دادند که سناتور میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا آن را «سوالاتی دشوار» توصیف کرد.

آمریکا در عملیات نظامی موسوم به نیروهای فراتر از افق در روزهای اخیراقدام به انجام عملیات هوایی برای کمک به نیروهای افغان کرده است. جان کربی سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه ضمن اعلام این موضوع از ارائه جزییات بیشتر خودداری کرد.

وی همچنین از بیان این موضوع خودداری کرد که حملات هوایی محدود آمریکا همچنان از ۳۱ اوت ( زمان خروج نیروها) ادامه خواهد یافت یا خیر.

دبورا لیونز نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در نشست روز جمعه شورای امنیت گفت، در هفته های گذشته جنگ افغانستان وارد مرحله جدید، مخرب تر و مرگبارتری شده است. اکنون این یک جنگ دیگر است. حمله به مناطق شهری خسارت هنگفت و تلفات جانی بسیاری بر جای خواهد گذاشت.

جین شاهین از معدود سناتورهای دموکرات مخالف طرح خروج بایدن از افغانستان در توئیتی نوشت: وضعیت کنونی افغانستان با پیشروی های طالبان وضعیت بدی را نشان می دهد.  ما نمی توانیم اجازه دهیم ۲۰ سال پیشرفت شکست بخورد.

سفارت آمریکا در کابل روز شنبه از شهروندان این کشور خواست با استفاده از گزینه های موجود فورا خاک افغانستان را ترک کنند.

با این حال بایدن هنوز نشان نداده که به دنبال تغییر تصمیم خود در صورت وخامت اوضاع است.


ت ت
کدخبر: 32752 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها