انگلیس باید با طالبان همکاری کند!+دلیل

«دیوید میلیبند» وزیر امور خارجه پیشین انگلیس از لندن و رهبران کشورهای غربی خواست برای جلوگیری از بروز یک بحران انسانی خروج نظامی از افغانستان را به پایان دیپلماسی با طالبان گره نزده و با آنها همکاری کنند.

انگلیس باید با طالبان همکاری کند!+دلیل

به گزارش منیبان؛ به نقل از روزنامه گاردین، رئیس کمیته بین المللی نجات (IRC) ، از رهبران غربی خواست خروج نظامی خود را از افغانستان با کناره گیری از دیپلماسی همراه نکنند .

میلیبند به گاردین گفت انگلیس باید با طالبان برای جلوگیری از یک بحران انسانی در حال وقوع در افغانستان همکاری کند؛ بحران انسانی که به گفته وی با فروپاشی اجتماعی و اقتصادی خاتمه می یابد. وی این موضوع را در حالی مطرح کرد که همزمان خواستار ادامه دیپلماسی با طالبان شد.

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در حالی این اظهارات را مطرح می کند که نیروهای بریتانیا و ایالات متحده در حال خروج کامل غیرنظامیان خود تا پیش از خروج نظامیان تا مهلت ۳۱ اوت (۹ شهریور) هستند. این در حالی است که همزمان نگرانی ها در خصوص امکان حملات تروریستی دیگر افزایش یافته ضمن آنکه امیدها برای خروج پناهجویان افغان برای خروج از این کشور کمرنگ شده است.

رئیس کمیته بین المللی نجات (IRC) در این مصاحبه با بیان اینکه بحران های موجود ناشی از کووید-۱۹ و خشکسالی و جنگ بیش از ۲۰ میلیون افغان را برای بقا به کمک های بشردوستانه وابسته کرده است، افزود: «وضعیت کنونی باعث شده تا بسیاری از افغان ها نتوانند ظرف چهار روز باقیمانده تا مهلت تعیین شده از کشور خارج شوند و همین امر به بروز بحرانی نامرئی کمک خواهد کرد».  

وی تاکید کرد: «انبوهی از مشکلات در جهان سیاست تاحدودی مقصر وضعیت موجود است و از بریتانیا و آمریکا خواست به صورت "کامل و متعادل" به رهبری سازمان ملل متحد با دولت آینده افغانستان در کنار چین و روسیه همکاری کنند».

میلیبند گفت: «وقتی صحبت از تعامل با مقامات جدید کابل می شود، رویکرد من در این زمینه این است که شما باید با همه وارد دیپلماسی شوید».  

هنگامی که رهبران هفت اقتصاد بزرگ جهان دو ماه پیش در کورنوال انگلیس به میزبانی «بوریس جانسون» نخست وزیر این کشور گردهم آمدند، میلیبند از منتقدان این نشست به دلیل عدم توجه کافی به افغانستان بود. وی در مصاحبه روز گذشته خود هم با اشاره به این نشست افزود: «ماه ژوئن زمانی بود که افغانستان باید در دستور کار قرار می گرفت. من فکر می کنم که بی اعتنایی به یک فاجعه در حال ظهور در افغانستان یک لکه ننگ است».

رئیس کمیته بین المللی نجات در پایان خاطرنشان کرد: «مرز میان سیاست داخلی و خارجی بسیار مبهم تر از همیشه است. به ندرت موضوعی وجود دارد که ابعاد بین المللی نداشته باشد و من فکر می کنم برای انگلیس برهه کنونی زمان بسیار خطرناکی در روابط بین المللی ما است. ضمن آنکه بخش وسیعی از جامعه ما نسبت به همکاری های دو سوی آتلانتیک خشمگین هستند».


ت ت
کدخبر: 35388 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها