احساس خطر اروپا از افغانستان/ نیروهای واکنش سریع احیا خواهند شد؟

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه ای که روز دوشنبه در روزنامه کوریره دلا سرا منتشر شد، خواستار اقدام دولت های این نهاد برای تشکیل نیروی واکنش سریع اروپایی به منظور آمادگی بهتر برای رویارویی با بحران های آینده مانند افغانستان شد.

احساس خطر اروپا از افغانستان/ نیروهای واکنش سریع احیا خواهند شد؟

به گزارش منیبان؛ از خبرگزاری رویترز؛ بورل افزود: اعزام و استقرار نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان همزمان با بدتر شده وضع امنیتی این کشور، نشانگر نیاز اتحادیه اروپا به تسریع تلاش هایش برای تدوین سیاست مشترک دفاعی است.  اتحادیه اروپا با ۲۷ عضو بایتید نیروی مداخله اولیه شامل پنج هزار نیرو برای اقدام سریع داشته باشد.

چهارده عضو این سازمان شامل آلمان و فرانسه در ماه مه (اردیبهشت) پیشنهاد تشکیل چنین نیرویی را برای کمک به دولت های خارجی نیازمند به کمک فوری، مطرح کردند که احتمالا ناو و هواپیما هم در اختیار داشته باشد.

موضوع تشکیل چنین نیرویی برای نخستین بار در ۱۹۹۹میلادی در جریان جنگ کوزوو مطرح و در ۲۰۰۷ منجر به راه اندازی نظام مشترکی شامل گروه های رزمی ۱۵۰۰ نفری برای واکنش به بحران ها شد، اما به علت اختلاف نظر دولت های اتحادیه اروپا در باره چگونگی و زمان استقرار آنها هیچگاه استفاده نشد.

همچنین وزیران کشور اتحادیه اروپا قصد دارند خواستار اقدام برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی گسترده و مهار نشده پناهجویان از افغانستان به سوی این قاره شوند. قرار است نشست وزیران امور داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا فردا برای بررسی پیامدهای بحران افغانستان در بروکسل تشکیل شود.

بر اساس پیش نویس بیانیه این نشست به تاریخ ۲۸ اوت (۱۹ شهریور ماه) که به دست رویترز رسیده، وزیران اتحادیه اروپا به متوقف کردن تهدیدهای تازه امنیتی افغانستان برای شهروندان این نهاد و بررسی دقیق امنیتی پیرامون افراد بیرون آورده شده از افغانستان، متعهد شده اند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه از خودداری کشورهای غربی از قبول مسئولیت خود در مساله افغانستان انتقاد کرد و گفت: غرب در مساله افغانستان موضع عجیبی اتخاذ کرده و مسوولیت در این مساله را بر دوش دیگران می گذارد.

ت ت
کدخبر: 35716 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها