انگلیس از برنامه جدید خود برای تعامل با طالبان رونمایی کرد!

نخست وزیر انگلیس عصر دوشنبه در سخنانی، شروط شناسایی دیپلماتیک طالبان را تکرار کرد و افزود: هدف ما این است که یک اجماع بین المللی تشکیل و بصورت یکصدا با طالبان تعامل کنیم.

انگلیس از برنامه جدید خود برای تعامل با طالبان رونمایی کرد!

به گزارش منیبان، بوریس جانسون در نخستین روز بازگشایی پارلمان پس از تعطیلات تابستانی حاضر شد تا درباره سیاست لندن در قبال افغانستان توضیحاتی را ارائه کند. وی پس از تقدیر و تشکر از سربازان انگلیسی در افغانستان و دفاع از دستاوردهای حضور نظامی غرب در این کشور گفت: اگر رژیم جدید کابل می‌خواهد بلحاظ بین‌المللی شناسایی شود و به میلیاردها دلار اموالی که بلوکه شده دسترسی داشته باشد ما و دوستانمان از آن ها بابت تعهداتشان در خصوص جلوگیری از تبدیل دوباره افغانستان به پایگاهی برای تروریسم حساب می‌کشیم.

 او ادامه داد : ما همچنین بر لزوم احترام به حقوق بشر بویژه زنان و خروج امن افرادی که تمایل دارند افغانستان را ترک کنند تاکید داریم و  هدف دولت لندن ایجاد اجماع جهانی در این زمینه است

او به نشست اخیر سران گروه هفت به پیشنهاد انگلیس و حمایت لندن از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص افغانستان اشاره کرد.

وی همچنین افزود که قصد دارد تا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از طریق رایزنی با سایر رهبران جهان، اجماع بدست‌ آمده در قبال طالبان را گسترش دهد.

جانسون تکرار کرد: ما طالبان را با رفتارشان می‌سنجیم و از هر اهرم سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی برای حفظ امنیت خود استفاده خواهیم کرد.

نخست وزیر انگلیس در سراسر سخنانش تلاش کرد تا با ارائه شاخص‌های آماری و تفاسیر ساختگی از حضور نظامی کشورش در افغانستان دفاع کند و  ادعا کرد که طی ۲۰ سال گذشته انگلیس و کشورهای غربی از تهدید تروریسم ناشی از افغانستان در امان بوده‌اند. جانسون بر همین اساس ادعا کرد که باید نسبت به دستاوردهای ۲۰ سال گذشته و میراثی که به جا مانده قدردان باشیم.

با این حال نمایندگان احزاب مخالف، عملکرد دولت را به باد انتقاد گرفته و خروج از افغانستان را تحقیر آمیز و فاجعه بار خواندند. در این نشست همچنین شکاف بین سیاست خارجی انگلیس و آمریکا در منطقه برجسته شد.

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر، نخست وزیر را متهم کرد که توان نظامی طالبان را به رغم هشدار دستگاه‌های اطلاعاتی در خصوص پیشروی سریع آن‌ها در افغانستان و احتمال سقوط کابل، دست کم گرفت. وی افزود که دولت به گونه‌ای رفتار کرد که امکان پیروزی نظامی طالبان در افغانستان وجود ندارد. جانسون از پاسخ به این سووال طفره رفت و بار دیگر از تلاش‌های نظامیان انگلیس در افغانستان قدردانی کرد.

او در پاسخ به سووال «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس درباره افزایش سطح هشدار امنیتی کشور بر اثر تحولات افغانستان هم گفت که در این زمینه اطلاعات مستقیمی که این ادعا را ثابت کند وجود ندارد. جانسون با این حال عنوان کرد که دولت اطمینان حاصل می‌کند که منابع لازم در اختیار واحد ضد تروریسم برای حفاظت از کشور وجود دارد.

سه شنبه هفته گذشته با خروج آخرین نظامیان آمریکا و انگلیس، اشغال نظامی افغانستان پس از ۲۰ سال به پایان رسید. این جنگ ۲ هزار و ۳۱۳ میلیارد دلار هزینه و حدود ۲ هزار و ۵٠٠ کشته روی دست آمریکا گذاشت و خروج شتابزده و آشوب زده آمریکا از افغانستان به اعتبار و موقعیت بین‌المللی واشنگتن آسیب بزرگی زد.

ت ت
کدخبر: 36950 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها