قطر باعث به وجود آمدن اختلاف داخلی در آمریکا شد+جزییات

فروش پهپادهای مسلح به قطر موجب بروز اختلافاتی در میان مقامات وزارت دفاع (پنتاگون) و وزارت خارجه آمریکا شده بطوری که پنتاگون از این طرح فروش حمایت می کند، اما وزارت خارجه نگران پیامدهایش است.

قطر باعث به وجود آمدن اختلاف داخلی در آمریکا شد+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از تارنمای شبکه ان بی سی نیوز، مقامات وزارت خارجه آمریکا نگران هستند که فروش این پهپادها به قطر برخی از متحدان واشنگتن در منطقه از جمله عربستان و امارات را خشمگین کند.

این در حالی است که پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود که قطر از اقدام دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تعلل در رسیدگی به تقاضای خرید پهپادهای پیشرفته از آمریکا ابراز ناامیدی کرده است.

سه مقام آمریکایی و یک مشاور در کنگره آگاه به این مسئله اعلام کردند، در حالی که وزارت دفاع آمریکا در حال تشویق کردن فروش پهپادهای مسلح به قطر به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار است، وزارت خارجه آمریکا  در اجابت درخواست دوحه برای دریافت این تسلیحات تعلل می کند.

قطر ابتدا سال گذشته درخواست دریافت پهپادهای مسلح MQ-۹ را به واشنگتن ارائه کرد اما نسبت به این درخواست دوحه از سوی آمریکا بی توجهی شده است. با این حال قطر باز هم در تکاپو برای در اختیار گرفتن این پهپادها است و به دنبال آن بوده تا از مسئله کمک به آمریکا در روند تخلیه نیروها و شهروندانش از افغانستان به عنوان اهرمی در این زمینه بهره ببرد و قرار است این مسئله در سفر ماه آتی امیر قطر به واشنگتن مطرح شود.

یک مقام آمریکایی در این رابطه عنوان کرد: پنتاگون قطر را یک شریک قابل اعتماد می بیند همزمان با اینکه دوحه رفتار مسئولانه‌اش را در قبال استفاده از تسلیحات پیشرفته از جمله این پهپادها اثبات کرده است.

اما در این میان مقامات وزارت خارجه آمریکا نگران هستند که فروش این پهپادها موجب خشم برخی از متحدان آمریکا در منطقه از جمله عربستان و امارات شود.

یک مقام دفاعی آمریکا تایید کرد که پنتاگون با فروش این پهپادها به قطر مخالفت نخواهد کرد اما با بی‌پروایی نیز از آن حمایت نمی‌کند. وی تاکید کرد که پنتاگون حامی این طرح فروش پهپاد به قطر است اما نمی‌خواهد این اقدام باعث بروز بی‌ثباتی در منطقه شود.

مقامات قطری پیشتر اعلام کردند که قصد دارند از این پهپادها در عملیات نظارت بر تاسیسات گاز طبیعی و رصد فعالیت تروریست ها در منطقه استفاده می کند.

یک مقام قطری نیز در این زمینه گفت: این ناامیدی از طرف کشور ما به دلیل این است که اشاره واضحی به این موضوع نشده که علت تاخیر در رسیدگی به درخواست ما چیست. عملیات اخیر تخلیه نیروها در افغانستان ثابت کرد که قطر همیشه آماده حمایت از متحدان خود با هدف تامین ثبات و امنیت منطقه است.


ت ت
کدخبر: 45915 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها