بازگشت معترضان شورای حاکمیتی جدید سودان به خیابان ها

منابع خبری پنجشنبه شب از آغاز دوباره تظاهرات در خارطوم پایتخت سودان به دنبال تشکیل شورای حاکمیتی جدید خبر داده اند.

بازگشت معترضان شورای حاکمیتی جدید سودان به خیابان ها

به گزارش منیبان، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع محلی سودان گزارش داد که معترضان خشمگین در شرق پایتخت راه‌ها را بستند و اقدام به آتش زدن لاستیک‌ها کردند.

این خبرگزاری به هرگونه درگیری پلیس سودان و معترضان و شمار زخمی‌های این درگیری هیچ اشاره‌ای نکرده است.

سودان در روزهای گذشته و به دنبال کودتای نظامی علیه دولت عبدالله حمدوک شاهد تظاهرات خیابانی است.

این تظاهرات پس از آن از سر گرفته می‌شود که عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان شامگاه پنجشنبه فرمان تشکیل شورای حاکمیتی را صادر و خود را به عنوان رییس آن تعیین کرد.

براساس این حکم، البرهان به عنوان رییس شورای انتقالی، محمد حمدان دقلو ملقب به حمیدتی شمس الدین الکباشی الکباشی، مالک عقار و یاسر العطاء از اعضای سابق شورای حاکمیتی این کشور در شورای جدید حضور دارند.

سخنگوی اتحادیه مشاغل سودان نیز به رسانه‌ها گفت: اقدامات البرهان غیرقانونی است و ما به اعتراضات میدانی ادامه می‌دهیم.جامعه سودان به مقاومت در برابر این اقدامات ادامه خواهد داد.

او تاکید کرد: ما در برابر تمام اقدامات کودتاگران همچون سدی نفوذناپذیر می ایستیم.

رسانه های خبری دوشنبه سوم آبان ماه سال جاری از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند به طوری که گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان حمله و او را در بازداشت خانگی قرار دادند.

همچنین گزارش هایی نیز در آن زمان از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شد و منابع آگاه، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کردند.

به دنبال این اقدام نهادهای مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کنند.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.


ت ت
کدخبر: 48410 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها