سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه:

گروه هفت ناتوانی خود را پذیرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از مواضع هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت(G۷) در مورد روسیه انتقاد کرد.

گروه هفت ناتوانی خود را پذیرفت

به گزارش منیبان، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه در پاسخ به بیانیه هفت کشور صنعتی که در آن در مورد عواقب حمله احتمالی روسیه به اوکراین هشدار داده شده بود، در کانال تلگرام خود کشورهای غربی را مسئول بروز وضعیت کنونی در اوکراین خواند.

 زاخارووا نوشت: گروه هفت که از روسیه و اوکراین خواسته است تا پشت میز مذاکره بنشینند، در واقع ناتوانی خود از پذیرفتن مسئولیت اشتباه خود در مساله اوکراین را نشان دادند.

وی این اشتباهات در مورد اوکراین را برشمرد که شامل مداخله در امور داخلی این کشور، مدیریت اقدامات منجر به براندازی حکومت سابق اوکراین، عدم تمایل برای همکاری با اوکراین به منظور اجرای توافقنامه مینسک و مسئول دانستن روسیه در مسائل اوکراین می شود.

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که روسیه نباید با اوکراین پشت میز مذاکره بنشیند بلکه دولت مرکزی اوکراین با نمایندگان منطقه دونباس در شرق این کشور به مذاکره بپردازد.  

سفارت روسیه در لندن نیز روز گذشته اعلام کرد که اظهارات لیز تراس وزیر خارجه انگلیس که روسیه را در مساله اوکراین تجاوگر می خواند افکار عمومی را گمراه می کند و به همین دلیل مسکو را نگران می کند.  

گروه هفت(G۷) روز یکشنبه با صدور بیانیه ای به روسیه هشدار دادند چنانچه مسکو تصمیم برای حمله به اوکراین بگیرد، با عواقب بزرگی مواجه می شود.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در پیش نویس این بیانیه که به تائید منابع گروه هفت رسیده، آمده است: روسیه نباید شک داشته باشد که تشدید اقدامات نظامی درقبال اوکراین، (برای مسکو) عواقب بزرگ و هزینه سنگینی خواهد داشت.

نمایندگان گروه هفت در نشستی که در شهر لیورپول در شمال انگلیس برگزار شد، اعلام کردند که در محکوم کردن اقدامات نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین متحد هستند و مسکو را به تنش زدایی دعوت کردند.

این گروه در ادامه افزود: ما بر تعهد تزلزل ناپذیرمان بر حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین حق هر کشور مستقلی برای تعیین آینده خود تاکید می کنیم.

گروه هفت متشکل از انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کانادا و آمریکاست که نمایندگانی از اتحادیه اروپا را نیز در بر می گیرد.

روسیه بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است اما آمریکا و متحدانش همچنان قصد دارند شرایط مرز روسیه با اوکراین را پرتنش جلوه دهند.

اوکراین از آمریکا خواسته است تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی در دستورکارش قرار دهد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.


ت ت
کدخبر: 53685 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها