توضیحات طحان نظیف درباره تغییر و تحولات در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان درباره تغییر و تحولات در شورای نگهبان گفت: این موضوع به زودی اعلام می‌شود و بهتر است رسانه‌ها از گمانه‌زنی در این مورد پرهیز کنند.

توضیحات طحان نظیف درباره تغییر و تحولات در شورای نگهبان

به گزارش خبرنگار سیاسی مُنیبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز ( شنبه ۲۵ تیرماه ) در نشست خبری خود ضمن تبریک میلاد امام هادی علیه السلام گفت: لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها از اواخر مجلس دهم میان مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است، این لایحه مغایر با موازین شرعی و قانونی نیست.‌ نگاه شورای نگهبان درباره این لایحه حقوق مردم است. دومین مصوبه طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۷ آیین نامه داخلی مجلس درباره انتخابات نمایندگان بود که مخالف موازین شرعی و قانونی شناخته نشد.

وی افزود: مصوبه طرح اصلاح تشکیلات دیوان عدالت اداری نیز به مجلس بازگشت. همچنین طرح اصلاح قانون بودجه نیز به مجلس بازگشت. در قانون بودجه ۱۴۰۱ سازوکاری برای محرومیت پیش‌بینی شده که مجلس به دنبال تغییر این سازوکار بود اما این تغییرات دارای ایراداتی بود که به مجلس بازگشت. همچنین به لایحه همکاری حقوقی ایران و آذربایجان نیز ایراد اصل ۱۵ وارد شد. در این مصوبه از واژگان غیرفارسی استفاده شده بود و به همین دلیل به مجلس بازگشت البته مصوبه مذکور هیچ ایراد ماهوی نداشت.

طحان نظیف در ادامه با اشاره به سایر طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان تصریح کرد: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به موافقت نامه اروپایی حمل و نقل محصولات خطرناک نیز رد شد چراکه مخالف شرع و قانون شناخته شد. همچنین اساسنامه صندوق ملی مسکن نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت چرا که دارای ابهام بود.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در شورای نگهبان ۶۰ مصوبه ارسالی از مجلس را بررسی کردیم که ۱۴ مورد در مرحله اول و ۲۱ مورد در مراحل بعد مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند.

سخنگوی شورای در ادامه خاطرنشان کرد: درباره ادغام وزارتخانه‌ها شورای نگهبان دخالت محتوایی نمی‌کند این مباحث در صلاحیت مجلس و دولت است.

طحان نظیف درباره قانون انتخابات مجلس اظهار کرد: هنوز مجلس آخرین مواردی که شورای نگهبان در خصوص قانون انتخابات اعلام کرده بود، را اعمال نکرده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مُنیبان درباره آخرین خبر از طرح شفافیت ادامه داد: کمیسیون تخصصی برای رفع ابهامات وارد عمل شده و این کمیسیون در مراحلی ما را دعوت کردند.

طحان نظیف درباره تغییر و تحولات در شورای نگهبان گفت: این موضوع به زودی اعلام می‌شود و بهتر است رسانه‌ها از گمانه‌زنی در این مورد پرهیز کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره علت غیبت اعضای شورای نگهبان در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: همه اعضای شورای نگهبان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیستند و تنها فقها عضو ای شورا هستند و علت غیبت فقها در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل همزمانی با جلسات شورای نگهبان است.

طحان نظیف در توضیح اینکه تشکیل وزارت بازرگانی خلاف قانون برنامه ششم است، افزود: شورای نگهبان طرح‌ها و لوایح را تنها براساس قانون اساسی مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی درباره حقوق عامه افراد در برابر حیوانات تصریح کرد: براساس اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس می‌تواند درباره عموم مسائل کشور قانون گذاری کند. شورای نگهبان برای اظهار نظر زمان دارد و باید طی ۱۰ روز درباره آن اظهارنظر کند.


ت ت
کدخبر: 96909 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها