یادداشتی بر فیلم دسته دختران به کارگردانی خانم منیرقیدی

یادداشت-محمد حسین نیکبخت

یادداشتی بر فیلم دسته دختران به کارگردانی خانم منیرقیدی

فیلم دسته دختران دومین فیلم منیر قیدی کارگردان فیلم ویلایی هاست وهمچون همان فیلم در دسته فیلمهای دفاع   مقدس جشنواره چهلم فیلم فجر قرار دارد وپس از ساخت این دو فیلم میتوان گفت خانم منیر قیدی دغدغه  پرداختن به رشادتها وایثارگریهای زنان در دفاع مقدس رادارد که تحسین بر انگیز است.

در فیلم دسته دختران قصه زنانی روایت میشود که در آستانه سقوط خرمشهر ماموریت رساندن مهمات به رزمندگان در گمرک خرمشهر به آنها محول می شود وعلی رغم اینکه هریک از خاستگاه‌های اجتماعی مختلف با انگیزه های شخصی متفاوت  وارد این دسته شده اند اما تلاش می کنند از آوار مصیبتهایی که شهرشان با آن دست وپنجه نرم میکند بکاهند که متاسفانه انبوه صحنه های آتش وگلوله وصدا وسکانسهای انفجار در فیلم رخ نمائی کرده وباعث میشود داستان وقصه به خوبی شکل نگیرد و بیننده سردرگم شود .هم مسیری دختران با اهدافی متفاوت گرچه می توانست نوید یک داستان پرازتعلیق رابدهد اما چون کارگردان بیشتر سعی داشته سکانسهای شلوغ را مدیریت کند ،شخصیتهای فیلم در فیلمنامه به خوبی پرداخته نشده‌اند حتی شخصیتهای خنثی ایی هم در فیلمنامه وجود داشت که هیچ کارکردی نداشتند وچون تکلیف اثر مشخص نیست بیننده با آلام شخصیتها همذات پنداری نمی کند بجز معدود پلانهای  نفس گیر مانند تصاویر آرامستان خرمشهر(جنت آباد) که کارگردان نشان داد از حیث فنی و خلق درام کاربلد است ولی متاسفانه فیلم فقط در لحظاتی موفق بوده و در مقام مقایسه، فیلم چند قدم از فیلم قبلی کارگردان عقب تر است و البته که در خصوص بازیگران فیلم نمیتوان از بازی یکدست وخوب فرشته حسینی نام نبرد که از شانسهای سیمرغ این جشنواره است اما نقش فرمانده دسته دختران بابازی نیکی کریمی به خوبی در نیامده و اساسا نه تنهاحس یه فرمانده وقهرمان را به بیننده القاء نمیکند در لهجه ودیالوگ گویی مشکلات عدیده‌ایی دارد.  موسیقی ستار اورکی هم جزء موسیقی متن های خوب جشنواره چهلم فجر است اما بازهم به دلیل قصه کم جان بیشتر احساسات مخاطب راگروگان گرفته است.                                                                               

اما ای کاش منیر قیدی که سیمرغ بلورین بهترین استعدادهای درخشان جشنواره فیلم فجر رابرای فیلم ویلایی ها دریافت کرده بود ونامزد سیمرغ بهترین فیلمنامه در جشنواره سی وپنجم بود،بیش از انکه به دنبال باز آفرینی صحنه های جنگی باشد تمرکز خود رابروی فیلمنامه میگذاشت تا بعد از امیدواری که بعد از ساخت فیلم ویلایی ها در مخاطب ایجاد شده بود که کارگردان زنی وارد عرصه‌ی سخت و مشکل ساخت فیلمهای دفاع مقدس شده که دغدغه مند این گونه سینما است اینگونه در فیلم دسته دختران شاهد روایت کم رمقی نبودیم، اگرچه تلاش شده است به مقوله دفاع مقدس از زاویه دیگری نگاه شود، اما درنهایت اتفاق تازه‌ای در ذهن مخاطب رخ نمیدهد چرا که بسیاری از فیلم‌های پیشین در مقوله دفاع مقدس قبلا اثر خود را روی  مخاطب گذاشته‌اند و حرفشان را زده اند!

ت ت
کدخبر: 65910 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها