میانمار و هند در حال حرفه ای شدن هستند، ما در مسائل ابتدایی ماندیم

اعتراض تند ابراهیم شکوری: چرا بهانه به آسیا می دهیم؟

سال 99 برای باشگاه پرسپولیس چطور گذشت؟ بزرگ ترین دستاورد و بزرگ ترین حسرت معاون پرسپولیس در سال 99 چه بود؟ موضع باشگاه پرسپولیس در رابطه با گرفتن حق میزبانی از ایران چیست؟ با درآمد 70 درصدی صدا و سیما از حق پخش و دیگر مشکلات، امیدی به خصوصی سازی است؟ دبیر کلی فدراسیون سخت تر است یا معاونت در باشگاه پرسپولیس؟

اعتراض تند ابراهیم شکوری: چرا بهانه به آسیا می دهیم؟

به گزارش منیبان، ابراهیم شکوری در گفتگویی مطالبی در خصوص وضعیت فوتبال کشور گفته که بخش هایی از آن را می خوانید:

 آقای شکوری سلام و سال نو مبارک.

سلام عرض می کنم خدمت شما و بینندگان محترم‌تان. منم سال نو را خدمت شما و همه هواداران عزیز و مردم تبریک می گویم. امیدوارم سال خوبی داشته باشند همراه با سلامتی.

مثل دوران بازی تعطیلات سال نو مشغول کار هستید.

بله با توجه به این که مسابقات فشرده است و ما باید در 4 جام در سال 1400 بجنگیم طبیعی است که در باشگاه باشیم و از تیم پشتیبانی کنیم. فکر می کنم ما روز چهاردهم در مشهد بازی داریم و تیم از چهارم فروردین تمرینات خود را شروع خواهد کرد. ما انشالله 20 فروردین عازم هند خواهیم شد برای مسابقات آسیایی.

سال 99 برای ابراهیم شکوری و باشگاه پرسپولیس چگونه گذشت؟

فکر می کنم برای باشگاه پرسپولیس سال بسیار فشرده‌ای بود. با توجه به این که توانسته بود به فینال آسیا صعود کند، در کورس قهرمانی بود و قهرمان هم شد، یک سال بسیار فشرده ای بود که جا دارد از تماشاگران، بازیکنان و کادر فنی خود تشکر کنیم که در سخت‌ترین شرایط با توجه به اتفاقات عجیب و غریبی که برای باشگاه می افتاد حضور داشتند. پرونده برانکو و بودیمیر پرونده‌های بزرگی بودند. در کنار آن با توجه به شرایط کرونایی ما باید یک سری تمهیدات ویژه ای را می اندیشیدیم مثل پرواز چارتر. ما سعی می کردیم با بهترین پرواز و رعایت پروتکل ها بچه ها جابجا شوند. فکر می کنم سال سختی برای باشگاه بود. اما سخت و پرافتخار بود. انتهای سال هم دو عزیزمان را از دست دادیم. شاید این سال را تبدیل به بدترین سال باشگاه پرسپولیس تبدیل کرد. این دو عزیزی که از دست دادیم شاید یک داغ بزرگی هم هواداران هم باشگاه پرسپولیس گذاشتند. 

هنوز هم سخت است که بگوییم زنده یاد مهرداد میناوند و علی انصاریان. روحشان شاد و آرزوی صبر داریم برای خانواده‌های‌شان.

بله ما هنوز هم باور نمی کنیم به خصوص این که این دو عزیز هم در بحث ورزش هم هنر بسیار توانمند بودند. واقعاً سخت است که از واژه زنده یاد برای‌شان استفاده کنیم. ولی خب امیدواریم خداوند به خانواده‌شان صبر بدهد و سال 1400 برای همه مردم و به خصوص باشگاه پرسپولیس خوب باشد.

آقای شکوری بزرگترین دستاورد و بزرگترین حسرت شما در سالی که گذشت چه بود؟

در سالی که گذشت پرسپولیس برای چهارمین بار پیاپی توانست قهرمان شود. زمانی که یک تیم بار اول قهرمان شود، در کوران مسابقات شاید یک چیز عادی باشد. اما برای چهار مرتبه، کار بسیار سختی است. از همه مهم تر ما توانستیم به فینال آسیا راه پیدا کنیم. مشکلات عجیب و غریبی که این باشگاه درگیر بود، بازیکنانی که از ما جدا شدند، فینال آسیایی که در پیش داشتیم و بدهی های بسیار زیادی که باقی مانده بود، با این تفاسیر توانستیم در فینال حضور پیدا کنیم. شاید این بزرگترین دستاورد بود ولی این که نتوانستیم جام را به دست آوریم حسرتی بود که باعث شد ما قوی تر از قبل کار کنیم که در دوره جدید مسابقات جام را به دست بیاوریم. ولی نباید از این گذشت لیگ قهرمانان حال حاضر با ادوار گذشته خیلی فرق دارد. تیم ها خیلی پیشرفت کرده‌اند. به خصوص کشورهای عربی، کشورهای شرق آسیایی سرمایه گذاری وحشتناکی دارند و رسیدن به فینال و قهرمان شدن یک کار بسیار بزرگی است. امیدواریم انشالله با برنامه ریزی‌ها بتوانیم به این مهم برسیم.

در ابتدای صحبت ها گفتید که پرسپولیس باید به هند برود. این میزبانی خیلی جنجال ساز شد. با آقای آذری که چند وقت پیش صحبت می کردیم درباره این که فولاد باید برای مسابقات به ریاض برود، پرسیدیم اعتراض کردید گفتند که ما نباید اعتراض کنیم. ما تابع AFC و فدراسیون هستیم. فدراسیون باید اعتراض کند. باشگاه پرسپولیس کاری کرده است؟ میزبانی و گرفتن حق آن بر عهده فدراسیون است؟

در بحث میزبانی ها دو بحث وجود دارد. یک بحث شرایط بین المللی است. ما می دانیم که همه‌ی آسیا یا کل دنیا دوست دارند یک فشاری را روی ما وارد کنند. این بحث بین المللی است. بحث تحریم‌هایی که وجود دارد. یک بحث هم داخلی است. ما باید برویم زیرساخت‌ها و الزامات AFC را درست کنیم. بعد بهانه‌ای به دست نفرات تصمیم گیر ندهیم. بحث حق پخش را حتماً حل کنیم. اگر این ها ادامه داشته باشد مطمئن باشید شرایط ما سخت‌تر خواهد شد. با توجه به این که کشورهای درجه دو و سه آسیا مثل میانمار و هند به سرعت در حال پیشرفت هستند و به سمت فوتبال حرفه ای می روند. ولی متاسفانه ما هنوز درگیر مسائل ابتدایی هستیم. شما می دانید که درآمد فوتبال در همه جای دنیا، 60 تا 80 درصد آن از حق پخش تلویزیونی است. ولی در کشور ما تیمی مثل پرسپولیس که چهار بار قهرمان لیگ شده و پرهوادارترین تیم ایران و آسیاست حتی یک ریال هم از حق پخش دریافت نکرده است. خب ما چطور به جنگ نابرابر با کشورهای عربی و شرق آسیا که به شدت کار می کنند برویم؟ اگر می خواهیم در بخش بین المللی موفق شویم، در بخش داخلی باید از نیروهای توانمند استفاده کنیم و ورزشگاه‌های‌مان در اختیار باشگاه‌ها قرار بگیرند تا باشگاه‌ها بتوانند آن‌ها را تجهیز کنند.

البته خیلی‌ها امیدوار بودند که با خصوصی سازی در حق پخش هم درآمدزایی شود. اما طی قانونی که به تصویب رسیده است 70 درصد درآمد در اختیار صدا و سیما خواهد بود.

البته این اتفاق خوبی بوده است، همین که قبول کرده‌اند که یک بخشی از پول مربوط به فوتبال است ما آن را به فال نیک می گیریم. اتفاق خوبی است ولی  من فکر می کنم این حق پخش متعلق به فوتبال است. به عنوان ورزشی که باعث شور و شعف عجیب در جامعه می شود و هیچ پدیده ای در کشور ما نمی‌تواند به اندازه فوتبال مردم را سرگرم کند. امیدواریم این مسئله را حل کنند. چون همه جوانان ما طرفدار یک تیمی هستند. پرسپولیس، استقلال، تیم ملی، تراکتور،‌سپاهان. امیدواریم به یک دید دیگری نگاه شود و فوتبال ردیف آخر بودجه را به خود اختصاص ندهد.

یک سوال صادقانه و بی تعارف. دبیر کل فدراسیون بودن سخت تر است یا قائم مقام و معاون پرسپولیس بودن؟

اگر بخواهیم خیلی شفاف بگوییم، در حال حاضر با توجه به شرایط پرسپولیس، قائم مقام بودن را انتخاب می کنم. وضعیتی که پرسپولیس دچار آن بوده،  مشکلات بسیار عجیب و غریبی داشته است. در فدراسیون فوتبال ما 18 تیم ملی داشتیم و کل کشور از فوتبال نونهالان تا پیشکسوتان به دبیر کل ختم می‌شد. ولی فشاری که در باشگاه پرسپولیس وجود دارد و انرژی و زمانی که از ما می گیرد بسیار زیاد است. با توجه به این که تیم مردمی بوده و مردم هر روز به دنبال اخبار باشگاه هستند کار بسیار سختی است.

در زمانی که دبیر کل فدراسیون فوتبال بودید هواداران استقلال به خاطر سابقه شما در پرسپولیس مقداری زاویه داشتند. الان که به پرسپولیس آمده‌اید این زاویه بیشتر شده است. توضیحی در این باره ندارید؟

زمانی که در فدراسیون فوتبال بودم سعی می کردم در حد توانم انرژی بگذارم و واقعاً هیچ فرقی بین باشگاه ها نمی گذاشتم و برای همه انرژی می گذاشتم. ولی در حال حاضر در باشگاه پرسپولیس هستم و با تمام توانم از منافع باشگاهم دفاع می کنم. من اگر بعد از مدتی از این جا به باشگاه دیگر یا سمت دیگری نقل مکان کنم، مطمئنم با تمام توانم آنجا کار خواهم کرد. ولی در آن مقطعی که بودم عملکرد ما نشان داد هیچ اتفاق خاصی نیافتاد و کارها با عدالت انجام میشد.


ت ت
کدخبر: 9721 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها