واکنش وزارت خارجه به ادعای وال استریت ژورنال درباره درخواست ایران از سودان برای احداث پایگاه نظامی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر درخواست ایران از سودان برای ساخت پایگاه در دریای سرخ گفت: آفتاب امد دلیل بر آفتاب.

واکنش وزارت خارجه به ادعای وال استریت ژورنال درباره درخواست ایران از سودان برای احداث پایگاه نظامی

به گزارش منیبان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری گفت: ما در روز جمعه گذشته شاهد یک رخداد مهم ملی و شکوهمند مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بودیم که در فضای سالم، امن و پرنشاط و با حضور هوشمندانه ایرانیان برگزار شد. به ملت شریف و بصیر ایران در استفاده از این حق انتخاب و مشارکت در انتخابات و همچنین به افرادی که مورد وثوق ملت ایران واقع شدند، تبریک عرض میکنم.

ناصر کنعانی درباره سفر امیرعبداللهیان به جده گفت: فردا یک رخداد مهم را در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی درباره مسئله فلسطین شاهد خواهیم بود. دومین نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی به صورت فوق العاده برگزار می شود. امیدوارم شاهد اقدام موثر و تعیین کننده سازمان همکاری اسلامی باشیم. شاهد آن نبودیم که سازمان همکاری اسلامی آنگونه که اقتضا می کند در مسیر ایجاد بازدارندگی در تداوم جنایت در غزه، ایفای نقش کند. تلاش کشورهای اسلامی قابل تقدیر است اما انتطار مردم فلسطین این است که اقدامات تعیین کننده، اثرگذار و بازدارنده باشد. سازمان همکاری اسلامی فردا در معرض آزمون قرار دارد و می توان از ظرفیت این سازمان و کشورهای اسلامی استفاده کرد. این آزمون فردا در جده برگزار می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به میدان نفتی آرش و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما در مواضع اصولی خود مبتنی بر قوانین حقوق بین الملل، بارها اعلام کردیم طرح ادعاهای یکجانبه حقوقی کمکی به این موضوع نمی کند. ایران براساس مذاکره دوجانبه با دولت کویت و سوابق مذاکراتی بر همکاری سازنده مبتنی بر منافع تاکید کرده و بر تداوم مذاکرات حقوقی و فنی تاکید داریم. نگاه ما ایجاد فضای سازنده، مثبت و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف است. طرح این موضوعات در فضای رسانه ای و بیانیه های یک جانبه کمک کننده نیست. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر درخواست ایران از سودان برای ساخت پایگاه در دریای سرخ گفت: آفتاب امد دلیل بر آفتاب. وزیر خارجه سودان این موضوع را تکذیب کرد. نفس ادعا بی اساس و طرح آن با انگیزه و اهداف سیاسی است.

وی درباره ادعا رییس کمیسیون اروپا درباره کمک نظامی ایران به روسیه اظهار کرد: بارها موضع خود را اعلام کردیم. روابط نظامی و دفاعی ایران و روسیه همکاری‌های متعارف و مبتنی بر حقوق و مقررات بین‌المللی و مصالح و منافع مشترک است. همکاری های دو کشور در همین چارچوب ادامه دارد و علیه هیچ کشور و کشور ثالثی نیست. بارها اعلام کردیم جنگ را راهکار نمی دانیم. بارها آمادگی ایران را برای میانجیگری و پایان دادن به جنگ اعلام کردیم. طرح این مباحث را با انگیزه سیاسی و منحرف کردن اذهان عمومی طرف هایی می دانیم که میلیاردها دلار برای یک طرف جنگ گسیل و روزمره اتهاماتی را علیه گروه دیگر مطرح می کنند. از راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حمایت می کنیم. 

ناصر کنعانی درباره حق آبه ایران تاکید کرد: حق آبه ایران براساس معاهده ۱۳۵۱ قانونی بوده و بارها بر استفاده از حق آبه تاکید کردیم. دولت سرپرستی افغانستان بر مطالبه ایران تأکید کردند. ما انتظار داریم مقامات افغانستان بر تعهد خود متعهد باشند و برمبنای آب موجود و مکانیسم‌های حقوقی، حقوق آبی ایران را تأمین کنند.

وی با اشاره به توافق امنیتی میان ایران و عراق بیان کرد: توافق امضا شده است. این توافق تا حدود قایل توجهی اجرا شده و کمیته ای ناظر شکل گرفته و گفتگوهای امنیتی میان تیم های دو کشور ناظر بر اجرای توافقنامه انجام می شود. گفتگوها ادامه دارد. دولت عراق هم خود را نسبت به این توافقنامه متعهد اعلام کرده است. انتظار داریم مقامات دولت عراق گام های تکمیلی خود را بردارند.  

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از اخبار مبنی بر احتمال پیوستن ایتالیا به ائتلاف علیه یمن در دریای سرخ گفت: ما شکل دادن به ائتلاف‌های تخیلی، وهمی و خودخوانده و یک جانبه در منطقه را کمک کننده به صلح و ثبات در منطقه نمی‌دانیم بلکه معتقدیم آن‌ها مخل نظم و امنیت در منطقه هستند.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر ادعاهایی در مورد جزایر سه گانه ایران مطرح شده است، گفت: با توجه به تحولاتی که در منطقه به ویژه در فلسطین وجود دارد و ما شاهد تداوم جنایت‌های جنگی و کشتار بی رحمانه مردم فلسطین و غزه توسط صهیونیست ها هستیم، طرح موضوعات اختلاف برانگیز و ادعاهای بی‌اساس در این‌گونه نشست‌ها مایه تأسف است. مفاد مرتبط با ادعاهای مطرح شده در مورد تمامیت ارضی ایران در بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس را قویا محکوم می‌کنیم و همان طور که بارها گفته‌ایم جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزو لاینفک و ابدی خاک ایران است و ادعاهای این‌گونه در این بیانیه‌ها فاقد ارزش حقوقی است.

کنعانی همچنین تصریح کرد: بارها ما بر حاکمیت خود بر جزایر سه گانه براساس اصول و قواعد پذیرفته شده حقوق بین المللی تأکید کرده‌ایم. ایران حاکمیت خود را بر خاک خود اعمال می‌کند و شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیست که در خصوص اقدامات حاکمیتی از سوی ایران و اظهارات مقامات عالی ایران در خصوص ابوموسی و سفرهای مقامات ایران به جزیره‌ای که تعلق ابدی به خاک ایران دارد، اظهار نظر کند.

سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن و غیرسازنده دانستن این بیانیه‌های یک جانبه و یک طرفه گفت: ما انتظار داریم که همسایگان در فضای مثبت و تعاملی زمینه را برای ارتقای مناسبات منطقه‌ای فراهم کنند.

ناصر کنعانی در پاسخ به منیبان درباره به شهادت رساندن مستشار نظامی ایران در سوریه توسط اسراییل گفت: این اقدام دلیل و شاهد دیگری بر تدوام جنگ طلبی رژیم غاصب اسراییل و‌ نقض تمامیت کشورها و کشوری است که در معرض هجوم تروریست ها و دولت هایی قرار دارد که شعار مبارزه با تروریسم را مطرح می کنند. نیروهای مستشاری ایران در چارچوب دعوت رسمی در سوریه حضور دارند. اقدام مکرر در هدف قرار دادن نیروهایی که در مبارزه با تروریسم تلاش می کنند و نیروهای مستشاری ایران، دلیل واضح دیگری از حمایت تمام عیار از گروه های تروریستی در خاک سوریه است. ایران بارها در عمل نشان داده که هیچ یک از جنایات این رژیم علیه ایران بی پاسخ نمانده و نمی ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به منیبان در مورد اظهارات مقامات امریکایی در مورد انتخابات ایران بیان کرد: این اظهارات مصداق روشن دیگری از دخالت این کشورها در امور دیگر کشورها از جمله ایران است. امریکا در جایگاهی نیست که در ارتباط با انتخابات ایران موضع گیری کند. اگر مقامات امریکا نگران دموکراسی هستند لازم است فکری به سلامت انتخابات کشور خود کنند. ما شاهد ماجراجویی عجیب د روند انتخابات داخلی آمریکا بودیم و در مواردی کار به محاکم امریکا کشیده شده است. افزایش نارضایتی ها از عملکرد دولت امریکا در بحران غزه، فقدان شفافیت در آمریکا، افزایش شکاف فقیر و غنی در امریکا و محدود شدن انتخابات به دو حزب موجود در امریکا و... شاخصه های نظام سیاسی و انتخاباتی در امریکاست که باید این مسایل را حل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برجام گفت: امد و رفت دولتها در آمریکا تغییری در برجام ایجاد نمی کند. دولت آمریکا یکجانبه از برجام خارج شد و مسؤولیت‌های خروج یکجانبه و غیرقانونی متوجه این دولت است. هدف اصلی ما لغو تحریم های یکجانبه علیه ملت ایران و برخورداری دولت و ملت ایران از حقوق تعریف شده در چارچوب برجام است. با واسطه فعال هستیم و تغییری ایجاد نشده است. کانال‌های دیپلماتیک همچنان بین طرف‌های مذاکره بین ایران و آمریکا با واسطه فعال است. چارچوب‌های دیپلماتیک به قوت خود باقی است و در این خصوص تغییری ایجاد نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس برخی از اخبار منتشر شده توافقنامه امنیتی بین ایران و ارمنستان به امضا رسیده است، گفت: من از انعقاد چنین توافقنامه امنیتی اطلاعی ندارم. همان‌طور که می‌دانید روابط ایران و ارمنستان سازنده و مبتنی بر منافع مشترک و در چارچوب امنیت منطقه‌ای و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی اظهارنظرهای منتشر شده درباره کریدور زنگزور گفت: موضع ایران در این ارتباط بارها اعلام شده است. تغییری در این موضع ایجاد نشده و نخواهد شد. ما با هر گونه تغییر ژئوپلیتیکی که موجب تغییر مرزهای بین‌المللی در منطقه شود مخالفیم و مواضع خود را بارها در این زمینه اعلام کرده‌ایم.

ت ت
کدخبر: 204034 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها