سخنگوی شورای نگهبان تشریح کرد؛

چرا قالیباف تایید صلاحیت و علی لاریجانی رد صلاحیت شد؟/ لایحه عفاف و حجاب تایید شد؟

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که مطالبی درباره فرزند قالیباف مطرح شد اما قالیباف تایید صلاحیت و لاریجانی ردصلاحیت شد، گفت: تاکنون کسی به صرف وضعیت خانواده ردصلاحیت نشده است.

چرا قالیباف تایید صلاحیت و علی لاریجانی رد صلاحیت شد؟/ لایحه عفاف و حجاب تایید شد؟

به گزارش خبرنگار سیاسی منیبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، از صحت انتخابات مجلس در ۱۱ استان (۵۲ حوزه انتخابیه) خبر داد.

در ادامه سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۲ گفت: انتخابات، ۱۱ اسفندماه برگزار شد و تا ۱۷ اسفندماه باید گزارش ها و شکایت هایی که داوطلبان و مردم داشتند مورد بررسی قرار می دادیم. پرونده های ۵۲ حوزه انتخابیه در ۱۱ استان برای مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار گرفت.

هادی طحان نظیف افزود: در روزهای آینده درخصوص سایر حوزه های انتخابیه هم جمع بندی و اطلاع رسانی خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: در این مدت ۹ طرح و لایحه را مورد بررسی قرار دادیم.    مجلس اصلاحاتی را بر روی طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها انجام داده اما برخی ایرادات جدید ایجاد شده است و باید مصوبه اصلاح شود. همچنین لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان تایید شد. 

طحان نظیف افزود: در همه ادوار تنوع نامزدها و کاندیداها را داشتیم و حضور نمایندگان با سلایق و جریان های مختلف، همیشه بوده است. حضور و تنوع کاندیداها مهم بوده و در این دوره هم وجود داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر قانون انتخابات فرآیند تایید صلاحیت هم تغییر کرد، گفت: تغییراتی داشتیم. در این دوره فرآیند پیش ثبت نام را داشتیم و مهلت رسیدگی افزایش یافت اما نظام انتخاباتی ما به اصلاح جدی نیاز دارد.

طحان نظیف گفت: انتخابات مثل ادوار گذشته در کمال سلامت برگزار شد و مشکل خاصی نبود. گزارش هایی دریافت کردیم. برخی گزارشات مستندات نداشت. برای برخی از حوزه‌های انتخاباتی تیمهای میدانی جهت رسیدگی اعزام شد و همچنین در حوزه‌هایی که اختلاف فرد منتخب با نفر بعدی بسیار نزدیک بود، تیمهایی اعزام شدند و این اختیار را داشتند تا آرا را بازشماری کنند. ان‌شاءالله به مرور نتایج این بررسی‌ها اعلام می‌شود.

وی درباره تخلف در انتخابات و استفاده از کدملی افراد گفت: چیزی برای ما ارسال نشده است. صرف عکس و فیلم که معلوم نیست کجاست و چه اثری در میزان آرا دارد، نمی شود کل انتخابات را زیر سوال برد. انتخابات در سلامت کامل برگزار شد. برخی مواردی در رسانه ها مطرح می شود اما چیزی برای ما ارسال نمی شود که کار خوبی نیست. اینکه در فضای رسانه این موضوعات را مطرح کنیم کار مناسبی نیست. دستگاه هایی که مسئولیت دارند باید این موضوع را پیگیری کنند.

وی با اشاره به ارزیابی شورای نگهبان از برگزاری انتخابات الکترونیک در ۴ حوزه انتخابیه گفت: ارزیابی ما از برگزاری انتخابات الکترونیک، رضایت بخش بود. برگزاری انتخابات الکترونیک در حوزه تهران، در حال برررسی است. 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که شما نمایندگان مجلس و اعضای خبرگان را ردصلاحیت می کنید درصورتیکه این افراد تا خردادماه در مجلس و شهریورماه در خبرگان هستند، گفت: براساس اعلامی که شد خبرگان تا خردادماه است. صلاحیت افراد برای دور بعد انجام می شود. قانون منعی در این باره ندارد، اگر قا‌نون تغییر کند ماهم طبق قانون عمل می کنیم مگر اینکه تغییری در قانون صورت بگیرد. 

وی درباره بررسی لایحه عفاف و حجاب بیان کرد: آخرین مصوبه ای که از مجلس گرفتیم، لایحه عفاف و حجاب است که در دستورکار است. در حال حاضر صحت انتخابات را بررسی می کنیم. همچنین مصوبه مهم بودجه را داریم. طبق قانون باید ظرف مهلت قانونی اظهارنظر کنیم اما درباره این مصوبه، هنوز بررسی های ما کامل نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که چرا پس از چند نامه پاسخ ردصلاحیت حسن روحانی را دادید، گفت: ما به این سوال جواب دادیم اولویت با کسانی است که اعتراض کردند و پس از انتخابات به نامه ایشان پاسخ داده شد. بررسی صلاحیت اعضای خبرگان با فقهای شورای نگهبان است. طبق کسب اطلاع، طی دو نامه، یکی مستندات قانونی عدم احراز صلاحیت و در نامه دیگر دلایل احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده است. در دو نوبت یک بار به صورت شفاهی به نماینده ایشان و در مقطع دیگر، یکی از اعضای شورا تلفنی با اقای روحانی صحبت کردند. فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، نسبت به ایشان اقدامات انجام شده است.

طحان نظیف درباره زمان برگزاری دور دوم انتخابات گفت: نسبت به زمان انتخابات وزارت کشور پیشنهاداتی داده و در حال بررسی است. در صورتیکه جمع بندی شود اطلاع رسانی خواهد شد. 

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت گفت: نسبت به طرح شفافیت مهمترین ایراد شورای نگهبان این است که در این طرح استثنائاتی ذکر شده بود که ما ساز و کاری که برای تشخیص این استثنائات پیش‌بینی شده بود را مورد ایراد قرار دادیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی‌ بر اینکه تکلیف لایحه بودجه چه می‌شود؟ گفت: بخشی از ایرادات شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص به بودجه برطرف شد و بخشی هم با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که به‌زودی بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ ( احکام و تبصره‌ها) را می‌توانیم نهایی بدانیم.

وی در پاسخ به این سوال که مطالبی درباره فرزند قالیباف مطرح شد اما قالیباف تایید صلاحیت و لاریجانی ردصلاحیت شد، گفت: هر انتخاباتی شرایط خودش را دارد. خبرگان، مجلس و ریاست جمهوری شرایط خودش را دارد. تاکنون کسی به صرف وضعیت خانواده ردصلاحیت نشده است.

شورای نگهبان در مرحله قبل نسبت به ابهامات حکم کاهش مدت سربازی برنامه هفتم توسعه ایراداتی داشت.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره تعداد طرح‌ها و لوایح بررسی شده در شورای نگهبان طی سال ۱۴۰۲ نیز عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۵ مصوبه را از مجلس دریافت کردیم که شامل ۲۳ لایحه و ۲۲ طرح بوده‌ است که ۹ مصوبه در مرحله اول به تایید رسیده، ۲۰ مصوبه پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به تأیید رسیده و ۱۶ مصوبه هم جهت رفع ایرادات شورای نگهبان به مجلس برگردانده شده است. همچنین امسال ۲۴ اساس‌نامه را از دولت دریافت کردیم که ۱۳ اساسنامه تایید شده، ۳ اساسنامه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و ۸ اساسنامه نیز در دستور کار این شورا قرار دارد.

وی افزود: نسبت به نامه‌های ارسالی از دیوان عدالت اداری باید بگویم که امسال ۳۸ نامه از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته که ۲۸ مورد خلاف موازین شرع شناخته نشده و ۱۱ نامه بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شده است. امسال در شورای نگهبان در کنار جلساتی که برای انتخابات داشته‌ایم، ۱۵۹ جلسه  برای بررسی مصوبات داشتیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت شورای نگهبان بر رفتار منتخبان مجلس اظهار کرد: شورای نگهبان مرجع نظارت بر رفتار نمایندگان نیست و این کار بر عهده هیئتی با این عنوان در داخل مجلس است و ما مرجع نظارت بر انتخابات هستیم؛ در این مدت منتخبین مانند مردم عادی هستند و اگر تخلفی داشته باشند قوه قضاییه می‌تواند پیگیری کند. در خصوص موارد سالب صلاحیت، قانون پیش‌بینی‌هایی داشته‌ است و تا پیش از صدور اعتبار نامه بر اساس قانون اگر موردی وجود داشته باشد شورای نگهبان می‌تواند رسیدگی کنند.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند و اینکه آیا قرار است شورای نگهبان در این زمینه آسیب شناسی انجام دهد؟ عنوان کرد: در این دوره تلاش خود را انجام دادیم تا فرآیند انتخابات روان‌تر و با تسهیل بیشتری برای مردم انجام شود و برای ادوار آینده نیز باید فکر کنیم و برای تسهیل شرایط برای مردم اقداماتی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: از قبل از انتخابات عده‌ای بر طبل دلسردی و ناامیدی و سیاه‌نمایی می‌کوبیدند و علنا می‌گفتند که انتخابات اثر گذار نیست اما شاهد بودیم که مردم آمدند و حضور موثری داشتند. امیدوارم کسانی که مردم را از صندوق رای دل‌سرد می‌کردند به این نکته توجه کنند که هر تغییر از صندوق رای انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره ادعای روزنامه کیهان مبنی بر اینکه می‌توانستند میزان مشارکت را بیشتر اعلام کنند اما این کار را نکردند، گفت: اینگونه نیست. چراکه از ابتدای انقلاب تاکنون تقریبا میانگین هرساله سه انتخابات داشتیم که همه اینها در صحت کامل برگزار شدند. باید بگویم که انتخابات همواره در نهایت صحت و اتقان برگزار شده و نتایج آن نیز در گذشته و امروز بصورت دقیق اعلام شده و در آینده نیز ان‌شاءالله اینگونه خواهد بود.

ت ت
کدخبر: 205790 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها
      دیگر رسانه ها