کاهش وزن خیلی سریع می‌تواند شانس موفقیت طولانی مدت شما را به خطر بیندازد.

به گزارش منیبان؛ لاغری سریع می‌تواند عوارض جانبی زیادی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که روش آهسته و پیوسته برای کاهش وزن بهترین است.

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، افرادی که با سرعتی حدود 1 تا 2 پوند در هفته وزن کم می‌کنند، در حفظ پیشرفت خود موفق‌تر از افرادی هستند که با سرعت بیشتری کاهش می‌دهند.

وقتی کاهش وزن سریع اتفاق می‌افتد، احتمال کاهش وزن آب، ماهیچه یا حتی توده استخوانی بسیار بیشتر است. کاهش وزن خوب از دست دادن چربی است. کاهش وزن بد، از دست دادن ماهیچه است.

چرا کاهش وزن سریع می‌تواند خطرناک باشد؟

بسیاری از رژیم‌های غذایی مد روز با حذف غذاها یا گروه‌های غذایی کامل، یا محدود کردن شدید کالری، کاهش وزن سریع را وعده می‌دهند، اما با انجام این کار، منابع مهم تغذیه را نیز حذف می‌کنند.

کاهش سریع وزن می‌تواند به بدن استرس وارد کند و پاسخ هورمونی شما را تغییر دهد. هورمون‌های گرسنگی لپتین و گرلین که به ترتیب به بدن می‌گویند چه زمانی سیر و چه زمانی گرسنه هستید، می‌توانند با هم هماهنگ نباشند و به خوردن بیشتر تمایل نشان دهید.

متابولیسم شما نیز ممکن است از بین برود. بدن شما برای کاهش سرعت کالری سوزی، کاهش میزان کالری دریافتی خود را تنظیم می‌کند تا از گرسنگی محافظت کند. این «انطباق متابولیک» نامیده می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که کالری بیشتری از آنچه دریافت می‌کنید بسوزانید. هنگامی که به خوردن منظم برگردید، بدن شما نمی‌داند با کالری‌های اضافی چه کند، و در اینجاست که افزایش وزن دوباره شروع می‌شود.

کاهش وزن سریع می‌تواند عوارض جانبی ناسالم دیگری نیز داشته باشد. علاوه بر از دست دادن توده عضلانی، آب و تراکم استخوان، می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی از جمله سنگ کیسه صفرا، نقرس، خستگی، یبوست، اسهال و حالت تهوع ایجاد کند.

مخصوصاً برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، به ویژه دیابت یا بیماری‌های کلیوی یا معده خطرناک است. کاهش وزن سریع می‌تواند دوزهای مناسب داروها را تغییر دهد، بنابراین اگر تغییرات بزرگی در ترازو مشاهده کردید، همکاری نزدیک با پزشک برای تنظیم رژیم‌تان مهم است.

برخلاف رژیم‌های کوتاه‌مدت که تغییرات شدید ایجاد می‌کنند، کاهش وزن سالم معمولاً شامل اعمال تغییراتی در سبک زندگی است که می‌توانید در آینده به آن‌ها پایبند باشید.

ایجاد عادات سالم مانند خوردن یک رژیم غذایی مغذی، حرکت مکرر، مدیریت استرس و خواب خوب می‌تواند در طول زمان نتیجه دهد.

کدخبر: 81690 تاریخ انتشار