خواص دانه چیا برای کاهش وزن و ارزش غذایی این بذر شگفت‌انگیز

یکی از با ارزش‌ترین دانه‌های خوراکی، دانه‌ی چیاست. این بذرهای سیاه و سفید آب دوست هستند و یکی از خواص دانه چیا جذب آب فراوان است. دانه‌ی چیا تا 12 برابر وزن خود آب جذب می‌کند.

خواص دانه چیا برای کاهش وزن و ارزش غذایی این بذر شگفت‌انگیز

یکی از با ارزش‌ترین دانه‌های خوراکی، دانه‌ی چیاست. این بذرهای سیاه و سفید آب دوست هستند و یکی از خواص دانه چیا جذب آب فراوان است. دانه‌ی چیا تا 12 برابر وزن خود آب جذب می‌کند.

دانه ی چیا شباهت فراوانی با تخم شربتی و تخم ریحان دارد اما از نظر خواص و کاربرد تفاوت زیادی دارند. دانه‌های چیا از خانواده‌ی نعناع هستند و به آن سالبا چیا Salvia Hispanica  می‌گویند.

خواص دانه چیا

قدمت این دانه به هزاران سال پیش و سرزمین مکزیک برمی‌گردد اما در سال‌های اخیر در رژیم لاغری و ورزشکاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا به این سوال که آیا دانه چیا برای لاغری مفید است پاسخ بدهیم.

ویژگی‌های دانه چیا

دانه چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و برای کاهش خطرات بیماری‌های نظیر دیابت، اختلالات قلبی عروقی، بیماری‌های سیستم عصبی و التهابات مفید است.

دانه چیا به صورت خام و همینطور به شکل روغن و آرد به مصرف می‌رسد. خواص دانه چیا باعث شده که این دانه ها در تولید محصولاتی نظیر نان و غلات صبحانه کاربرد داشته باشند.

دانه چیا حاوی کربوهیدرات، چربی، فیبر و پروتئین است و به خاطر ترکیبات فنلی بالا، خاصیت آنتی‌اکسیدانی نیز دارد.

خواص دانه چیا برای کاهش وزن

دانه چیا را موثر و مفید در لاغری می‌دانند. علت این امر خاصیت جذب آب این دانه‌هاست که باعث می‌شود در شکم منبسط شده و به شما احساس سیری بیشتری می‌دهد و نهایتا باعث کاهش وزن خواهد شد.

مصرف دانه چیا در کنار یک رژیم غذایی اصولی می‌تواند به لاغر شدن کمک کند. برخی از ویژگی‌های دانه‌ی چیا که در لاغری و کاهش وزن موثر است را در ادامه خواهید خواند.

سیرکنندگی

دانه چیا به خاطر فیبر بالایی که دارد باعث ایجاد حس سیری می‌شود چرا که فیبر دانه چیا از جمله کربوهیدرات‌های پیچیده است و مثل قند و نشاسته سریع هضم نمی‌شود. همینطور جذب آب فراوان و بافت ژله‌ای این دانه‌ها باعث پر کردن حجم معده و احساس سیری می‌شود.

کالری پایین

از فواید دانه چیا برای لاغری کالری کم آن است. دو قاشق غذاخوری دانه چیا حدود 100 کالری دارد و از غذاهای کم کالری، سیرکننده و مغذی محسوب می‌شود.

مغذی و مفید

این دانه‌های کوچک سرشار از پروتئین، کلسیم، چربی، منگنز، منیزیم، فسفر، فیبر، ویتامینB3  و اسیدهای چرب امگا 3 است و به همین علت در رژیم‌های لاغری و ورزشکاری روی مصرف آن تاکید می‌شود.

افزایش سوخت و ساز

چربی‌های موجود در دانه‌های چیا باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن می‌شود لذا اگر روغن چیا جایگزین روغن ذرت بشود روی کاهش تریگلیسرید و لاغری تاثیر خوبی خواهد گذاشت.

کمک به هضم غذا

فیبر موجود در چیا علاوه بر سیرکنندگی به هضم غذا و گوارش بهتر نیز کمک می‌کند. کاهش نفخ، کاهش احتباس آب در بدن و کمک به کاهش وزن از ویژگی‌های این بذرهای سیاه و سفید شگفت‌انگیز است.

فواید دانه چیا

دیگر خواص دانه چیا

دانه چیا به علت ارزش غذایی بالا تنها برای کاهش وزن کاربرد ندارد و به عنوان یک خوراکی مفید و با ارزش دارای خواص زیادی برای سلامتی است که به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده و درباره‌ی هر یک توضیحاتی می‌دهیم.

افزایش سطح امگا 3

همانطور که گفتیم دانه‌های چیا حاوی اسید چرب امگا 3 هستند. امگا 3 برای مغز بسیار مفید است و بدن ما توانایی ساخت این ماده را ندارد لذا لازم است آن را از منابع بیرونی دریافت کند. دانه‌ی چیا یکی از منابع این ماده‌ی مفید و حیاتی است.

بهبود کنترل قند خون

از دیگر خواص دانه چیا می‌توان به کاهش مقاومت به انسولین و کنترل قند خون اشاره کرد. مقاومت به انسولین از فاکتورهای اصلی ابتلا به دیابت نوع 2، سندروم متابولیک و بیماری‌های قلبی است.

تنظیم فشار خون

دانه‌ چیا یک تنظیم کننده و کاهش دهنده‌ی فشار خون شناخته شده است. استفاده از دانه چیا و آرد چیا فشار خون بالا را کاهش داده و به بهبود بیماری‌های مزمن قلبی کمک می‌کند.

محرک روده

فیبر فراوان و بافت منحصر به فرد دانه‌های چیا موجب تنظیم حرکات روده و تقویت باکتری‌های خوب این اندام مهم خواهند شد. دانه‌های چیا حمایت‌کننده‌ی قوی دستگاه گوارشند.

تقویت پوست و مو

در کنار همه‌ی خواص تغذیه‌ای، بذر چیا به دلیل ویتامین A  و ویتامینC ، پتاسیم و مواد معدنی باعث درخشندگی پوست و انعطاف و استحکام تارهای مو می‌شوند.

عوارض دانه چیا

اکنون که با ویژگی‌ها و فواید دانه چیا آشنا شدیم، لازم است بدانیم که این خوراکی بدون عوارض نیست و ممکن است در صورت مصرف زیاد عوارضی نیز به همراه داشته باشد.

البته در نظر داشتن این نکته نیز ضروری است که به دلیل کم حجم بودن این خوراکی، در صورت مصرف مقادیر بسیار زیاد آن شاهد مشکلات و عوارض آن خواهیم بود و مقادیر کم از این ماده‌ی غذایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

فشار خون پایین

همانطور که در فواید این دانه ذکر کردیم تنظیم فشار خون از کارکردهای آن است اما همین ویژگی در صورت داشتن سابقه‌ی فشار خون پایین می‌تواند خطرآفرین باشد. در صورت داشتن فشار خون پایین یا مصرف داروهای رقیق‌کننده‌ی خون در مصرف دانه چیا احتیاط کنید.

آلرژی

دانه چیا از خانواده‌ی نعناع است. بنابراین برای کسانی که به نعناع، کنجد یا خردل حساسیت دارند می‌تواند باعث ایجاد آلرژی و حساسیت و بروز علائمی مثل استفراغ، اسهال یا خارش لب و زبان بشود.

مشکلات گوارشی

خوردن بیش از حد هر ماده‌ی غذایی عوارضی خواهد داشت حتی آب! دانه‌ی چیا برای سلامت گوارش بسیار مفید است اما اگر زیاد مصرف شود می‌تواند مشکلاتی از جمله نفخ، درد شکم و اسهال ایجاد کند.

تفاوت دانه چیا با بذر ریحان و تخم شربتی

با وجود شباهت ظاهری بین دانه چیا و بذر ریحان و تخم شربتی، لازم است بدانیم که این سه ماده‌ی غذایی با هم تفاوت دارند. تخم شربتی ریزتر و براق‌تر از دانه چیاست و بعد از خیس خوردن، رنگ آن متمایل به خاکستری خواهد شد.

تخم ریحان درشت‌تر از چیاست و رنگ آن مات است. دانه‌های بیضی شکل چیا در تماس با آب لعاب‌دار می‌شوند. اما صرف نظر از تفاوت‌های ظاهری، این دانه‌ها از نظر خواص با هم تفاوت دارند و ارزش غذایی دانه چیا بسیار بیشتر از سایر این دانه‌هاست.

دانه چیا

ارزش غذایی دانه چیا

هر اونس دانه چیا ( 28 گرم) حاوی 138 کالری است. هر دانه‌ی چیا از 6 درصد آب، 46 درصد کربوهیدرات، 34 درصد چربی و 19 درصد پروتئین تشکیل شده است. دانه‌های چیا فاقد گلوتن و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. مواد مغذی موجود در 100 گرم دانه چیا از این قرار است:

  • کالری: 486
  • پروتئین: 16.5 گرم
  • کربوهیدرات: 42.1 گرم
  • قند: 0
  • فیبر: 34.4 گرم
  • چربی: 30.7 گرم
  • امگا 3 : 17.8 گرم
  • امگا 6 : 5.8
  • چربی ترانس: کمتر از یک گرم!

مصرف دانه چیا برای لاغر شدن

بهترین زمان مصرف دانه چیا صبح‌هنگام با معده‌ی خالی است. چرا که باعث افزایش متابولیسم می‌شود و هضم غذا را در طول روز آسان‌تر خواهد کرد. دانه‌ی چیا را می‌توان به اسموتی و نوشیدنی، دسرهای سالم و صبحانه‌ همراه با جوی دوسر و ماست اضافه و مصرف کرد و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شد.

آنچه از مقاله‌ی خواص دانه چیا آموختیم:

دانه چیا سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای بدن است و با فیبر فراوانی که دارد تاثیر زیادی در سیرکنندگی و مهار اشتهای فرد می‌گذارد. خواص دانه چیا آن را به عنوان گزینه‌ای موثر و بی دردسر برای لاغری مطرح کرده است و همینطور برای ورزشکاران یک سوپرفود یا ابَرغذای شناخته شده و سالم محسوب می‌شود.


ت ت
کدخبر: 116189 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها