سقوط شدید ارزش ریال در مقابل دلار رئیسی/قدرت پول ملی سوریه جنگ زده ۸ برابر ایران

ارزش ریال سقوط کرد . امروز دلار به بالاترین رقم خودش رسید و در دولت رئیسی رکورد قیمت تمام سالها را زد و حالا دلار رئیسی روز به روز ارزش ریال ایران را پایین می آورد.

سقوط شدید ارزش ریال در مقابل دلار رئیسی/قدرت پول ملی سوریه جنگ زده ۸ برابر ایران

 در روزی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزبان علی صالح آبادی ،رئیس کل بانک مرکزی و سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد بودند تا درباره نوسانات ارزی کشور پاسخگو باشند؛ قیمت دلار به مسیر صعودی خود ادامه داد.

در روزی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزبان علی صالح  آبادی ،رئیس کل بانک مرکزی و سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد بودند تا درباره نوسانات ارزی کشور پاسخگو باشند؛ قیمت دلار به مسیر صعودی خود ادامه داد.

 امروز یکشنبه ۴ دی ماه قیمت دلار در تهران به سمت بالا جهش پیدا کرد.نرخ دلار روز شنبه وارد کانال جدید شد و از اولین مرز مقاومتی هم عبور کرد.فعالان بازار دیروز اعلام کردند در صورتی نرخ دلار در محدوده دیروز باقی بماند احتمال اینکه در مرحله بعدی به سمت نیمه  کانال حرکت کند وجود خواهد داشت. امروز این اتفاق افتاد نرخ دلار امروز به نیمه کانال رسید.

امروز افزایش قیمت دلار در بازار ارز هرات هم قابل توجه بود. گفته می شود اسکناس آمریکایی امروز در هرات مانند روز گذشته کانال شکنی کرده است. سلیمانیه هم  سرنوشتی مشابه هرات را تجربه می کند.نرخ حواله درهم امروز صعودی بود. شوک ارزی هرات و درهم به دلار تهران موجب شده سطح انتظارات برای اسکناس امریکایی بالا برود.

با این حال برخی از معامله گران  می گفتند با توجه به صعودهای پی درپی دلار در روز های اخیر احتمال عقبگرد نرخ دلار در روز های آینده وجود دارد

بسیاری از نمایندگان مجلس، صبح امروز، یکشنبه، در صحن علنی با اعتراض به افزایش قیمت دلار رئیسی، خواستار رسیدگی به وضعیت تیم اقتصادی دولت و ایجاد تغییراتی در آن شدند.

کاهش ۳۳ درصدی ارزش پول ملی

تذکر عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس با درخواست استعفای برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت همراه بود. کاظم موسوی در تذکری اعلام کرد: ارزش پول ملی در مدت کوتاهی ۳۳ درصد کاهش پیدا کرده و اگر جای برخی از اعضای کابینه دولت سیزدهم بودم، از همین تریبون استعفا داده و کنار می رفتم. کشور ما جزو کشورهای ثروتمند دنیا از نظر منابع گاز، نفت، پتروشیمی و انسانی است پس چرا ارزش پول ملی ما در جهان تحقیر می شود؟ مگر تورم چیزی جز کاهش ارزش پول ملی است؟

اگر اظهارات این نمایندگان مجلس را در کنار سخنان نظری، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس بگذاریم که گفته است «بی‌کفایتی برخی مسئولان اقتصادی مبرهن است» باید گفت که بعید نیست نهایت حمله مجلس درباره افزایش قیمت دلار در دولت رئیسی، تغییر رئیس بانک مرکزی یا طرح سوال از وزیر اقتصاد باشد، تصمیماتی که به نظر نمی‌رسد بتواند مرهمی بر شرایط پیچیده بازار ارز در کشور قلمداد شود.

قدرت پول ملی سوریه جنگ زده ۸ برابر ایران است

روح اله ایزدخواه با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی نرخ دلار در دولت سیزدهم، تاکید می‌کند: تقاضا برای تبدیل پول ریالی به ارز همیشه بوده. باید در بانک‌ها حساب ارزی ایجاد کرد تا نگهداری ارز و معاملات غیر رسمی در پیاده رو‌ها قاچاق محسوب شود، قدرت پول ملی سوریه جنگ زده ۸ برابر ایران است چرا که بازار غیر رسمی را مدیریت کرده است.

محسن زنگنه با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار است بر این باور است که رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و نرخ ارز را تابع نرخ تورم می‌داند و ادامه می‌دهد: گزارش کمیسیون اقتصادی نشان داد که اعتقادی به وظیفه بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی ندارد. در تیم اقتصادی دولت شاهد بهم ریختگی هستیم به نحوی که رئیس بانک مرکزی نرخ ارز را تابع نرخ تورم می‌داند، وزیر صمت نرخ خودرو را تابع نرخ ارز.

وعده یک ماه وزیر اقتصاد برای ساماندهی بازار ارز

در ادامه نشست علنی امروز مجلس، وزیر امور اقتصاد و رئیس بانک مرکزی مطالبی را بیان کردند، احسان خاندوزی به نمایندگان وعده داد که در عرض یک ماه بازار ارز از سوی بانک مرکزی ساماندهی شود و اظهار داشت: امیدواریم با همدلی بین سه قوه از بی ثباتی موقت بگذریم ضمن اینکه بنده ۲۱ شهریور امسال در نامه‌ای به رئیس مجلس خواسته بودم که یک ابزار کنترلی برای کنترل تقاضا‌های دلالی، سفته بازی و سوداگری بازار ارز ایجاد شود همچنین با تصویب طرح مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به دوران سوداگری و سفته بازی در بازار ارز خاتمه می‌دهد که ۱۰۰ درصد آماده اجرای آن هستیم.

قالیباف:وضعیت ارزی قابل قبول نیست؛ به بازار ارز سروسامان می دهیم

 قالیباف امروز در نشست علنی گفت امروز وضعیت ارز برای مردم، ما و اقتصاد کشور قابل قبول نیست و مطمئنا سر و سامانی به بازار ارز می‌دهیم. رئیس مجلس با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه  وعده داد فردا موضوع مالیات بر سفته بازی و سوداگری در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی امروز از علی صالح ابادی انتقاد کرد و گفت: امسال قانون تصویب کردیم اما اجرا نشد که این هم جزو اشکالات است. بحث دیگر مربوط به آقای صالح آبادی و موضوعات مربوط به حوزه مدیریتی است. ما قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کردیم. علاوه بر آن موضوع ارز و سکه و ریال و سیاست‌های اتخاذی در حوزه مدیریتی بانک مرکزی است. البته که باید دست بانک مرکزی از جهت مدیریتی هم باز باشد تا بتواند امور خود را دنبال کند

قیمت دلار در بازار رسمی چقدر شد؟

در بازار رسمی هم قیمت خرید دلار آمریکا در صرافی ملی امروز  36 هزار و 319 تومان و قیمت فروش دلار آمریکا 36 هزار و 686  اعلام شد که در مقایسه با روز گذشته افزایش را نشان می دهد .

 قیمت دلار توافقی امروز در محدوده 36 هزار و 328 تومان معامله شد. این قیمت در مقایسه با قیمت دیروز 102 تومان بالاتر بود. در بازار متشکل ارزی هم قیمت دلار امروز به سمت جلو حرکت کرد و به 36 هزارو 330 تومان رسید.

دلایل کاهش ارزش پول ملی از نگاه یک اقتصاددان

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با بررسی وضعیت ریال نسبت به ارزهای خارجی، دلایل متعدد کاهش ارزش پول ملی را تشریح کرد.

مهدی بشارتده سلوطی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: ارزش پول ملی را می توان از نظر وضعیت اقتصادی داخل کشور، میزان دارایی، مقدار پول داخل بانک ها، اعتبارات داخل بانک مرکزی و برابری نرخ ارز سایر کشورها مورد بررسی قرار داد.

وی تصریح کرد: انواع مختلف صادرات کالا و خدمات مهمترین بخشی تامین ارز و بیشترین هدف خریداران ارز را تشکیل می دهد.

استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران خاطرنشان کرد: برخی دلایل از جمله حضور دلالان و واسطه ها باعث شد تا مردم دارایی خود را به دلار و یا ارز سایر کشورها تبدیل کنند، در نتیجه آن حجم از عرضه‌ای را که متقاضی آن باید وجود داشته باشد از چرخه خارج شده و تقاضای زیادی را شکل داده است.

این محقق و پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: افزایش نرخ تورم داخلی به هر دلیلی نظیر چاپ پول بدون پشتوانه، افزایش اعتبارات بانکی گرفته شده و کاهش رشد اقتصادی از جمله عواملی است که باعث کاهش ارزش پول ملی شود.

بشارتده گفت: فراهم کردن ارز لازم برای بخش عمده‌ای از تقاضاهایی که برای نیاز وارداتی در خصوص اقلام مصرفی وجود دارد، نشان می‌دهد که جهت تامین این حجم از نیاز، وابستگی کامل به صادرات نفت و گاز و فرآورده‌های پتروشیمی وجود دارد.

بشارتده با اشاره به کسری بودجه عمومی کشور و محقق نشدن درآمدهای متصور شده تصریح کرد: در این حالت دولت برای جایگزین کردن کسری بودجه باید ارز را به صورت مستقیم وارد بازار کند و آن گپی که بابت فروش ارز آزاد در بازار وجود دارد بخشی از کسری بودجه را جبران می کند که این موضوع هم از جمله عوامل کاهش ارزش پول ملی است.

وی معتقد است: افرادی که دارایی های خود را به ارز و طلا تبدیل کردند از این وضعیت منتفع می شوند.

بشارتده در راستای احیای ارزش پول ملی گفت: زمانی به ارزش پول ملی اضافه می شود که ارز مورد نیاز برای واردات به جای درآمد ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های آن از بخش تولیدات داخلی و سایر بخش ها چون صادرات غیرنفتی تامین شود.

این دکترای اقتصاد با گرایش سیاست و توسعه ادامه داد: همچنین کشور در شرایط فعلی برای نگهداشت ارزش پول ملی در بازار ۲ راه بیشتر ندارد که یکی از آن تزریق و ادامه روند معیوب درآمدهای نفتی به اقتصاد و دیگری قطع وابستگی به درآمد نفتی است.

وی در پایان متذکر و یادآور شد: دولت نباید درآمدهای خود را به نفت گره بزند و باید تصمیمات جزیره ای را از هر وزارتخانه ای که تصمیم گیر باشند بردارد.

 

 


ت ت
کدخبر: 129318 تاریخ انتشار
منبع تجارت نیوز
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها