جدول رقم عیدی کارگران منتشر شد/ ۲۱ میلیون در اسفند واریز می شود

اگر علاقه زیادی به انجام محاسبات دارید، خیلی ساده و به توجه به نکات زیر می‌ توانید مقدار دقیق عیدی سال 1403 هر کارگر مشغول به کار را محاسبه کنید. اما بدانید که توضیحات ذکر شده، بر اساس موارد مصوب کلی هستند و ممکن است در برخی کارگاه‌ ها با توجه به شرایط کار و توافق بین کارگر و کارفرما بیشتر یا کمتر باشد.

جدول رقم عیدی کارگران منتشر شد/ ۲۱ میلیون در اسفند واریز می شود
پیشنهاد ویژه

به گزارش منیبان، برای کارگرانی که یکسال کامل کار کرده‌اند، عیدی معادل 60 روز مزد روزانه آن ها است. مزد روزانه هم به این صورت محاسبه می‌ شود:

عیدی = (60 روز × مزد روزانه)

کارگران با سابقه کمتر از یک سال

برای این کارگران، عیدی به نسبت مدت کارکرد آن ها محاسبه می‌ شود. به این صورت که:

عیدی = (تعداد روزهای کارکرد × مزد روزانه) × (60 روز ÷ 365 روز)

توجه: مزد روزانه در اینجا به ازای هر روز کار، معادل یک سی‌ ام (30/1) مبلغ حقوق و مزایای ماهانه است.

image

برای مثال فرض کنید حقوق و مزایای ماهانه یک کارگر 10 میلیون تومان باشد. روش محاسبه عیدی سال 1403 آن به ترتیب زیر است.

مزد روزانه: 10 میلیون تومان ÷ 30 روز = 333 هزار و 333 تومان

عیدی برای کارگر با یک سال سابقه کار: 60 روز × 333 هزار و 333 تومان = 20 میلیون تومان

عیدی برای کارگری که 6 ماه کار کرده است: (180 روز × 333 هزار و 333 تومان) × (60 روز ÷ 365 روز) = 10 میلیون تومان

طبق ماده 74 قانون کار، مرخصی استعلاجی با تایید سازمان تامین اجتماعی، جزء سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب می‌ شود. لذا، مرخصی استعلاجی در محاسبه عیدی و پاداش پایان سال تاثیرگذار است و به طور کلی موجب کاهش عیدی نمی‌ شود.

نکته مهم:

این موضوع فقط در مورد مرخصی استعلاجی صدق می‌ کند. سایر انواع مرخصی (مانند مرخصی استحقاقی، مرخصی بدون حقوق و …) جزء سوابق کار محسوب نمی‌ شوند و ممکن است بر میزان عیدی تاثیر بگذارند.

تفاوت حداقل عیدی سال 1403 با حداکثر دریافتی اشخاص

طبق مصوبه شورای عالی کار، حداقل عیدی سال 1403 برای کارگران، به ازای یکسال کار کامل محاسبه می‌ شود. یک رقم ثابتی است که میزان سابقه کار در آن هیچ تاثیری ندارد. ولی به کارگرانی که بیش از یکسال سابقه کار دارند عیدی بیشتری تعلق می‌گیرد که می‌تواند تا 9 برابر بیشتر باشد.

حداقل عیدی، 14 میلیون و 332 هزار تومان

این رقم برای تمام کارگران مشمول قانون کار یکسان است و برای محاسبه آن از سابقه کار صرف نظر شده است.

حداکثر عیدی، 21 میلیون و 498 هزار تومان

این مقدار برای کارگران با سابقه کار یک سال کامل است. بر اساس 90 روز مزد روزانه و مقدار پایه حقوق هر کارگر محاسبه می‌شود و ارقام تا 51 میلیون و 300 هزار تومان متفاوت خواهد بود.

کارفرمایان موظفند مالیات عیدی را از حقوق اسفند ماه کارکنان خود کسر و به اداره امور مالیاتی پرداخت نمایند. در صورت دریافت عیدی از چندین محل، جمع مبالغ عیدی جهت محاسبه مالیات در نظر گرفته می‌ شود. به طور کلی مبلغ معافیت مالیاتی عیدی هر سال توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌ شود. این مصوبه امسال به شرح زیر است:

طبق بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی کشور، عیدی سال 1403 تا سقف 56 میلیون تومان معاف از مالیات بوده و مازاد بر آن مشمول مالیات 10 درصدی به ترتیب پلکانی خواهد شد. 

نکته مهم:

این قانون فقط شامل عیدی و پاداش نوروزی بوده و سایر مزایای پرداختی مانند حقوق، سنوات و اضافه کاری مشمول معافیت مالیاتی عیدی نمی‌ شوند.


ت ت
کدخبر: 241590 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها