سخنگوی شورای نگهبان:

ایرادات شورای نگهبان به مصوبه کنکوری مجلس جدی است/ برای هر کرسی ۱۶۸ نفر ثبت نام کردند

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه کنکوری مجلس بیان کرد: ایرادات شورا به این طرح نسبت به اصل و زمان اجرای آن، جدی است.

ایرادات شورای نگهبان به مصوبه کنکوری مجلس جدی است/ برای هر کرسی ۱۶۸ نفر ثبت نام کردند

به گزارش منیبان، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری گفت: لایحه شورای حل اختلاف از سال ۹۹ در رفت و آند بین مجلس و شورای نگهبان بود که در نهایت ایرادات آن به مرور برطرف شد. سایر ابهامات باقی مانده هم برطرف شد. لایحه شورای حل اختلاف خلاف موازین شرع شناخته نشد و می تواند مراحل اجرایی را طی کند. طرح فهرست و قوانین نامعتبر در حوزه صنعت، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. ۷ طرح درباره احکام نامعتبر در حوزه های مختلف ورزش انتخابات و .. داشتیم. طرح حمایت از گزارشگران فساد، صرفا نسبت به یک ماده ابهاماتی در آن وجود دارد و ابهامات ما به قوت خود باقی است. همچنین ۱۷ طرح و لایحه از مجلس شورای اسلامی و ۱۸ استعلام از دیوان عدالت را فقهای شورای نگهبان بررسی کردند. شکایت شهروندان از دستگاه های مختلف در دیوان عدالت ثبت می شود. در برخی موارد نظر شهروندان تصویب می شود و در برخی موارد، این شکایت ها در چارچوب قانون شناخته می شود. 

طحان نظیف درباره پیش ثبت نام انتخابات گفت: ما در مرحله پیش ثبت نام ورود نداریم. دستگاه های متناظر باید استعلام ها را بررسی و نتیجه را به افراد اعلام کنند. آمار و ارقام را از وزارت کشور بخواهید. ما در این مرحله ورود نداریم. بعد از ثبت نام انتخابات بررسی خود را آغاز می کنیم.

وی درباره اظهارات اخیر رییس کمیسیون شوراها درباره طرح شفافیت و اقدامات هیات عالی نظارت گفت: باید از هیات عالی نظارت بپرسید. درباره سرنوشت طرح بگویم، مصوبات باید مراحل قانونی خود را طی کند و این روال قانونی باید طی شود. موضوع مربوط به هیات عالی است و من اطلاعاتی ندارم. 

وی درباره جلسه تشکل های دانشجویی و شورای نگهبان اظهار کرد: برای نخستین بار بازدید نمایندگان تشکل های دانشجویی را از صحن شورا داشتیم و مطالبات را پاسخ دادیم. بنا داریم جلسات تدوام داشته باشد.  

وی درباره پیش ثبت نام گفت: پیش ثبت نام، مرحله جدید در فرآیند انتخابات بود که برای اولین بار اقدام شد و باید مبنای عمل قرار بگیرد. پیش ثبت نام، مرحله صحت سنجی مدارک افراد از دستگاه های تخصصی است. ما در این مرحله ورود نداریم.  این موارد اثری در مشارکت ندارد و این موارد را، در راستای مشارکت ارزیابی می کنیم.  

سخنگوی شورای نگهبان درباره حضور همه جریان های سیاسی بیان کرد: باید ببینیم چه تعداد ثبت نام نهایی انجام می دهند. همیشه گروه هایی در مجلس از اقلیت های مختلف حضور داشتند. نگاه حزبی، جناحی و گروهی نداریم و از حضور همه سلایق در انتخابات استقبال می کنیم. 

طحان نظیف در خصوص حواشی پیش ثبت نام و اعتراض به نحوه اجرای آن گفت: موضوع پیش ثبت نام یک دفعه نبود. در سیاست های کلی انتخابات، ۷ سال پیش این موضوع ذکر شد. همچنین در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد بحث بود، هم اندیشی شده و بارها درباره آن در رسانه ها صحبت کردیم. این اتفاق یک شبه نبود و اینکه فرآیند ناگهانی بوده صحیح نیست. استقبال خوبی از پیش ثبت نام انتخابات صورت گرفت.

طحان نظیف درباره مصوبه کنکوری مجلس بیان کرد: ایرادات شورا به این طرح نسبت به اصل و زمان اجرای آن، جدی است. اینکه مجلس با چه تدبیری ایرادات را رفع کند باید در جلسه تخصصی بررسی شود که این ایرادات قابل رفع هستند یا نه. نسبت به اصل مصوبه ایراد داشتیم. از آنجاییکه، جامعه هدف دانش آموزان هستند آرامش آنها مهم است و بی خود آرامش دانش آموزان را به هم نزنیم. 

وی تاکید کرد: ما در شورای نگهبان بررسی ویژه و غیر ویژه نداریم. باید برای بررسی صلاحیت افراد، ادله کافی وجود داشته باشد و تکلیف ما را قانون مشخص می کند. چنانچه افراد اسناد، ادله و گزارشی دارند جهت بررسی به شورای نگهبان اعلام کنند. ما هم بررسی خواهیم کرد. 

طحان نظیف درباره لایحه عفاف و حجاب و اصل ۸۵ گفت: براساس قانون اساسی تفاوتی در تصویب طرح و لایحه در صحن و اصل ۸۵ شدن وجود ندارد و در شورای نگهبان بررسی می شود. در نحوه بررسی تفاوتی وجود ندارد. این لایحه مخالفین و موافقین زیادی دارد. اعضا شورا و پژوهشکده جلسات متعددی با افرادی که نکاتی داشتند، برگزار کردند. این موضوع در دستورکار شورای نگهبان است و در دست رسیدگی است و در نهایت نتیجه را خدمت مردم اعلام خواهیم کرد. 

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به لایحه عفاف و حجاب و تغییرات گسترده آن افزود: این لایحه را اخیرا دریافت کردیم، جلسات متعدی با مخالفین و موافقین داشتیم. این لایحه را بررسی می کنیم. شورای نگهبان از هیچ ایرادی در مصوبات از نظر شرعی و قانون اساسی چشم پوشی نمی کند. 

طحان نظیف درباره جاماندگان از ثبت نام انتخابات و امکان ثبت نام دوباره آنها بیان کرد: قانون چنین چیزی را برای پیش ثبت نام مشخص نکرده است. ۴۹ هزار نفر در پیش ثبت نام مشارکت کردند یعنی برای هر کرسی، ۱۶۸ نفر ثبت نام کردند. البته ملاک ما ثبت نام نهایی در مهرماه است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره تحقق راهبردهای رهبری در برگزاری انتخابات گفت: تحقق راهبردهای مقام معظم رهبری در انتخابات  پیش رو مهم است و مبنای عمل همه دستگاه هاست. ما از ابتدای امسال تاکنون جلسات متعددی را برای اجرایی سازی این راهبردها داشته‌ایم. شورای نگهبان در برخی راهبردها نقش اصلی دارد. همه دستگاه‌ها در قبال راهبردها وظایفی دارند. امیدواریم با اجرای صحیح قانون زمینه رقابت و مشارکت را بیشتر فراهم کنیم.

طحان نظیف درباره آخرین وضعیت طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول، گفت: آخرین نظر شورای نگهبان نسبت به این مصوبه آذر ماه سال گذشته بود. با اصرار مجلس، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و مجمع باید درباره این مصوبه اعلام نظر کند.


ت ت
کدخبر: 179912 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها