خبرهای بد از انتخابات عراق/ دست‌های آلوده وارد بازی نابرابر شده است؟

دخالت دست های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی عراق مساله ای است که این روزها در رسانه های عراقی و از زبان شخصیت ها و جریان های سیاسی متعدد بر آن تاکید می شود.

خبرهای بد از انتخابات عراق/ دست‌های آلوده وارد بازی نابرابر شده است؟

به گزارش منیبان، «هیات هماهنگی گروه های مقاومت اسلامی عراق» در بیانیه روز یکشنبه اعلام کرد: «دستکاری نتایج انتخابات ۲۰۲۱ توسط دست های خارجی و تقلب آشکار با اشراف رسمی، عامل اصلی ضعف و ناتوانی کمیسیون عالی مستقل انتخابات در برابر اراده خارجی است و باعث سوق دادن کشور به سمت پرتگاه سقوط شده است.»

 

جنبش حقوق: هدف، انحلال حشد الشعبی و تجزیه عراق است

«حسین علی»، عضو جنبش «حقوق» تحت رهبری «حسین مونس» به رسانه های عراقی می گوید: تلاش های خارجی با ابزارهای اسرائیلی در پشت «سرقت رای های نیروهای مقاومت» است.

او می افزاید این اقدام ها برای آن است که فداکاری های الحشد الشعبی را تخریب کنند. آنها به دنبال تجزیه عراق هستند و حشد الشعبی را مانع خود می بینند. هیچ شکلی از حشد الشعبی را قبول ندارند.

«سالم العبادی» مسئول دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق در کربلا نیز می گوید: طرح بزرگی پیش از انتخابات برای هدف قرار دادن حشد الشعبی تهیه شده بود. شاخص ها نشان داد که تضعیف حشدالشعبی با تلاش برای قطع بازوی پارلمانی آن ادامه دارد و اولین طرح در دستور کار بعد از انتخابات نیز «ترکیب یا انحلال حشد الشعبی» است.

 

الهاشمی: اسرائیل در انتخابات عراق تقلب و پلاسخارت دخالت بیجا کرد

«محمود الهاشمی» تحلیل گر سیاسی عراقی به شبکه تلویزیونی العهد نیوز می گوید: انتخابات اخیر از سوی همه جریان های سیاسی مورد نکوهش قرار گرفت و «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه سازمان ملل در عراق در چیزی دخالت کرد که به او ربطی نداشت.

پلاسخارت در روزهای شمارش آرا و بروز اختلافات، با بازشماری دستی آرا مخالفت کرد و نمایندگان برخی جریان های سیاسی مشارکت کننده در انتخابات را به مدت یک ساعت از مرکز اخراج کرد و به حوزه های بازشماری آرای الکترونیکی راه نداد.

وی دست های اسرائیلی را در پشت پرده فرآیند و نتایج انتخابات پارلمانی عراق می بیند.

 

الکنانی: پلاسخارت قول مناصب بالاتر گرفته است

در همین حال، «حسین الکنانی» تحلیل گر سیاسی عراقی با اشاره به اینکه «خانم پلاسخارت قول ارتقای شغلی دریافت کرده است» او را «ابزار دست آمریکا و پوششی برای دخالت در امور داخلی عراق» دانست.

وی افزود: آمریکا بر سازمان ملل مسلط است و این بر کسی پوشیده نیست؛ به پلاسخارت وعده هایی درباره مناصب بالایی در ناتو و نظیر آن در صورت تقلب در انتخابات عراق داده شده است بی آنکه او صلاحیت این کار را در کسوت نماینده سازمان ملل داشته باشد.

«احمد الکنانی» عضو کمیته حقوق بشر در پارلمان عراق می گوید: دولت عراق باید درباره دخالت جنین پلاسخارت در انتخابات عراق و اقدامات جانبدارانه او در این فرآیند تحقیق کند زیرا فرض بر این است که سازمان ملل باید بیطرف باشد.

وی افزود: دخالت پلاسخارت در اصرار بر شمارش الکترونیکی و ممانعت از شمارش دستی آرا باید از سوی دولت عراق بررسی شود و کمیسیون عالی انتخابات در این باره توضیح دهد که چه کسی به او اجازه و اختیارات دخالت در موضوع را داده است.

 

الراضی: رژیم صهیونیستی تله گذاری انتخابات را با هدف جنگ شیعی دنبال کرد

«حسن کریم الراضی» نویسنده و چهره رسانه ای عراقی بر این باور است که رژیم صهیونیستی انتخابات عراق را از طریق «تقلب» و با تخریب روند دموکراتیک، «تله گذاری» کرده است.

او گفت: اسرائیل برای درگیری داخلی بین شیعیان و نابود کردن فرآیند دموکراتیک عراق با استفاده از ابزارهای خود تلاش می کند.

 

 

 «زینب الموسوی» کاندیدای ائتلاف الفتح در انتخابات

«زینب الموسوی» کاندیدای ائتلاف الفتح در انتخابات از دست داشتن امارات و انگلیس در «توطئه تغییر نتایج انتخابات» گفت.

وی افزود: مدارکی هست که دست داشتن امارات را در تغییر نتایج اثبات می کند. امارات و انگلیس رای های الفتح را دزدیدند و به طرف های نزدیک به آمریکا دادند.

 

دست های پنهان بازیگر

«محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی جنبش الصادقون عراق نیز از «دست های پنهان بازیگر در اننتخابات عراق» خبر داد.

«جواد العبودی» معاون دبیرکل جنبش «الدعوه الاسلامیه» عراق جناح شهید «عزالدین سلیم» گفت: دستانی پشت پرده در انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ میلادی عراق به شکلی آشکار جنبش مقاومت اسلامی و بسیج مردمی را مورد هدف قرار داده است و باید نتایج رای گیری های انجام شده برای جلوگیری از تقلب بازشماری شوند.

 

واکنش هیات هماهنگی مقاومت عراق به نتایج انتخابات

پیش تر، هیات هماهنگی گروه های مقاومت عراق با اشاره به دست های خارجی دخالت کننده در انتخابات عراق مسئولیت شکست این فرآیند را متوجه کمیسیون عالی انتخابات دانست و درباره نقش دخالت ها در کشاندن کشور به لبه پرتگاه هشدار داد.

در بیانیه هیات هماهنگی مقاومت آمده است: انتظار داشتیم کمیسیون عالی انتخابات مسیر اشتباه را تصحیح کند و جلو بحران را بگیرد اما اصرار مشکوکی برای بحرانی کردن اوضاع با ادامه اشتتباهات در کار است.

در این بیانیه تاکید شده است که «مقاومت عراق سد محکمی در برابر همه طرح های خبیثانه ای بوده و خواهد بود که فرزندان ملت بزرگ عراق را هدف قرار می دهد.»

بیاینه مذکور بر حق عراقی ها در اعتراض به تخلفات و مصادره حقوق آنان و نیز ضرورت خروج نیروهای خارجی از این کشور تاکید شده است.

همچنین «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی» عراق در بیانیه ای به فرایند انتخابات پارلمانی این کشور واکنش نشان داد و مسئولیت نتایج را متوجه «کمیسیون عالی مستقل انتخابات» کرد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی در این بیانیه به روند اعلام نتایج و مدیریت فرآیند انتخابات واکنش نشان داد و مسئولیت کامل ناکامی در انتخابات و سوء مدیریت آن را متوجه کمیساریای انتخابات دانست.

بیانیه افزوده است که امیدوار بودیم کمیسیون انتخابات، تخلفات بزرگ در انتخابات را تصحیح کند و بعد از اصرار این کمیسیون بر نتایج اعلام می کنیم که این نتایج کاملا مردود است.

در این بیانیه آمده است که مسئولیت کامل شکست رویداد انتخاباتی را متوجه کمیسیون انتخابات و سوء مدیریت آن می دانیم که تاثیر منفی بر مسیر دموکراسی و وفاق جامعه عراق خواهد گذاشت.

این بیانیه تاکید کرده است که با نتایج اعلامی انتخابات کاملا مخالف است.

چارچوب هماهنگی شیعه عراق شامل «سید عمار حکیم، نوری المالکی،هادی العامری، حیدر العبادی، قیس الخزعلی، فالح الفیاض، همام حمودی، احمد الاسدی وعبد الحسین الموسوی» به نمایندگی از جریان ها و گروه های سیاسی شیعی است.

انتخابات زودهنگام پارلمانی یکشنبه هفته گذشته برگزار شد و با اعلام نتایج اولیه از کمیسیون انتخابات عراق بیشتر گروه ها و جریان های سیاسی به روند اعلام نتایج و فرایند شمارش آرا اعتراض کردند.

کمیسیون عالی انتخابات عراق به اعتراضات جدی و ادعاها درباره گم شدن دو میلیون رای یا عدم تسلیم نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارت شرکت در انتخابات و یا اختلافات آرا  نوارهای صادر شده از صندوق‌ها (پرینت رای) با نتایج اعلامی از کمیسیون و طرح شائبه دخالت خارجی در دستکاری آرا هنوز پاسخی قانع کننده نداده و تصریح کرده که اکثر شکایت‌ها بر نتایج انتخابات بی تاثیر بوده است.

با این حال، کمیسیون انتخابات عراق در کنفرانسی خبری اعلام کرد می توان به این نتایج اخیر نیز اعتراض کرد.


ت ت
کدخبر: 44534 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها