پیرترین دروازه‌بان تاریخ لیگ به نقطه پایان رسید

شهاب گردان در 39 سالگی تصمیم به خداحافظی از مستطیل سبز گرفت و از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

پیرترین دروازه‌بان تاریخ لیگ به نقطه پایان رسید

به گزارش منیبان، خوان ایگناسیو مارتینس سرمربی اسپانیایی فولاد خوزستان بعد از پذیرش هدایت قرمزپوشان اهوازی، تصمیم به جوان‌گرایی در ترکیب فولاد گرفت و به بازیکنانی مانند سینا شاه‌عباسی، مجتبی نجاریان، محمدرضا غبیشاوی، محمد خادمی، محمد عسگری و عادل آرغند فرصت بازی داد. در این میان، چهره‌های باتجربه‌تر مانند گادوین منشا، محمد عباس‌زاده و البته شهاب گردان در نیم‌فصل نخست بیشتر روی نیمکت حضور داشتند و شانس حضور در ترکیب اصلی فولاد را از دست دادند.شهاب گردان دروازه‌بان کهنه‌کار فولاد خوزستان از آغاز لیگ بیست‌وسوم در چند نوبت در مصاحبه‌های خود اعلام کرد که تصمیم به کناره‌گیری از مستطیل سبز دارد و در پایان فصل خداحافظی خود را رسمی می‌کند. در شرایطی‌که هنوز نیم‌فصل به پایان لیگ بیست‌وسوم باقی‌مانده، گردان با توجه به جوان‌گرایی انجام شده در فهرست فولاد تصمیم گرفت تا تصمیم خود را پیش از موعد مقرر شده عملیاتی کند و رسماً کناره‌گیری‌اش از مستطیل سبز را اعلام کرد تا در 39 سالگی به دوران فوتبال خود پایان بدهد.

خداحافظی توأمان با رکوردشکنی!

گردان در حالی کناره‌گیری‌اش از مستطیل سبز را رسماً اعلام کرد که در طول 2 فصل گذشته تنها 4 بار در ترکیب فولاد خوزستان قرار گرفت. جالب آنکه او در طول 4 مسابقه‌ای که برای فولادی‌ها به میدان رفت تنها یک‌بار موفق به‌ثبت کلین‌شیت شد اما کلین‌شیت او در نبرد با تیم هوادار در هفته هفتم فصل جاری لیگ برتر، کافی بود تا این دروازه‌بان کهنه‌کار رکوردشکنی کند و به تنهایی چهارمین دروازه‌بان برتر تاریخ لیگ برتر ایران از حیث شمار کلین‌شیت شود. دروازه‌بان 39 ساله در تاریخ لیگ برتر برای تیم‌های ابومسلم خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، پرسپولیس تهران، سپاهان اصفهان، پدیده مشهد، صنعت‌نفت آبادان و فولاد خوزستان به میدان رفته که دوران طلایی او در ذوب‌آهن اصفهان بود که توانست همراه این تیم تا فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا پیش برود و عملکرد درخشانی را از خود به جای گذاشت. گردان با ثبت 17 کلین‌شیت در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا، بعد از مهدی رحمتی و علیرضا بیرانوند، سومین دروازه‌بان ایرانی برتر این رقابت‌ها محسوب می‌شود. شهاب گردان که بیشترین بازی‌اش را در تاریخ لیگ برتر برای تیم ذوب‌آهن اصفهان انجام داده، در طول نزدیک به 2 دهه فعالیت‌اش در لیگ برتر، موفق به انجام 320 بازی شد که توانست 103 بار دروازه خود را بسته نگه دارد و بعد از مهدی رحمتی (با 191 کلین‌شیت)، حامد لک (با 120 کلین‌شیت) و علیرضا بیرانوند (با 111 کلین‌شیت)، او چهارمین دروازه‌بان رکورددار تاریخ لیگ برتر از نظر شمار کلین‌شیت است. گردان در طول 320 مسابقه لیگ برتری، 326 گل هم دریافت کرد تا میانگین 1.02 گل خورده در کارنامه او به‌ثبت برسد و از حیث بیشترین گل خورده در تاریخ لیگ برتر هم رکورددار باشد!

از خاطره فراموش‌نشدنی در تیم ملی تا عنوان پیرترین گلر تاریخ!

گردان در دوران سرمربیگری افشین قطبی در تیم ملی به اردو دعوت شد و توانست همراه تیم ملی ایران به رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2011 برود. او در رقابت با مهدی رحمتی، در مسابقه سوم مرحله گروهی که تشریفاتی هم بود، شانس بازی مقابل تیم ملی امارات را به‌دست آورد که توانست در اولین حضورش در خط دروازه تیم ملی ایران، کلین‌شیت هم کند. بعد از آن مسابقه، دیگر هیچ‌گاه گردان یک مسابقه کامل نتوانست برای تیم ملی ایران به میدان برود و در کارنامه او، 45 دقیقه حضور در دیدار دوستانه مقابل تیم ملی فلسطین، 33 دقیقه حضور در نبرد با تیم ملی موریتانی و 45 دقیقه حضور در نبرد با تیم ملی موزابیک در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد.گردان در بین بازیکنانی که در تاریخ لیگ برتر به میدان رفته‌اند، نهمین بازیکن مسن تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود که در 39 سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرده است. او همچنین در میان دروازه‌بان‌ها، رکورددار است و پیرترین دروازه‌بان تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود! بعد از شهاب گردان، نام نیلسون کوریا و رحمان احمدی و البته مهدی ثابتی با 38 سال سن به چشم می‌خورد تا از این حیث هم شهاب گردان که در دوران فوتبال خود روزهای پرفراز و فرودی را پشت سر گذاشت، رکورددار باشد!


ت ت
کدخبر: 196628 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها