سامورایی آبی را بشناسید؛ از ثبت اولین‌ها با ایران تا خاطرات تلخ از قطر

ژاپن و ایران برای پنجمین‌بار در جام ملت‌های آسیا و برای سومین مرتبه در قطر به مصاف یکدیگر می‌روند.

سامورایی آبی را بشناسید؛ از ثبت اولین‌ها با ایران تا خاطرات تلخ از قطر

به گزارش منیبان؛ تیم ملی ایران در فینالی زودرس، امروز ساعت ۱۵ در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی باید به مصاف تیم ملی ژاپن برود. فاتح این دیدار پا به مرحله‌ی نیمه‌نهایی می‌گذارد. در این گزارش قرار است با سامورایی آبی، بیش‌تر آشنا شویم. 

عملکرد ژاپن در جام هجدهم

ژاپن در گروه چهارم قرار داشت و طبق محاسبات باید در سوی دیگر جدول حضور می‌داشت. آن‌ها کار خود را با برتری 4 بر 2 مقابل ویتنام استارت زدند اما در جدال دوم، شگفتی بزرگ مسابقات را رقم زدند و با حساب ۲ بر یک برابر عراق تن به شکست دادند تا شانس صدرنشینی را از دست بدهند. آمدن به این سوی جدول مسابقات باعث شد تا تیم‌هایی چون کره و اردن تمایل‌شان به سرگروهی را از دست بدهند و به نوعی از رویارویی با ژاپن فرار کنند. تیم تحت هدایت هاجیمه موریاسو در سومین گام موفق شد اندونزی را 3 بر یک از پیش رو بردارد و به یک‌هشتم نهایی راه یابد‌. بحرینِ خوان آنتونیو پیتسی حریف ژاپن بود که مطابق انتظار تیم مشکل‌آفرینی نبود و 3 بر یک به پرافتخارترین تیم جام ملت‌ها باختند‌. همان‌طور که دیدید آبی‌پوشان در هر چهار دیدار گل زده و خورده‌اند. آن‌ها با زدن ۱۱ گل، خطرناک‌ترین خط حمله را دارند و البته با دریافت ۶ گل، نمایشی دور از انتظار در فاز دفاعی و دروازه داشته‌اند. 

هم‌تیمی جهانبخش در صدر

آیاسه یوئدا با به ثمر رساندن چهار گل در این تورنمنت، بهترین گلزن آبی‌ها بوده است. مهاجم تیم فاینورد به جز دیدار با عراق، در هر سه مسابقه دیگر موفق به گلزنی شده و به عبارتی، هروقت موفق به انجام این مهم شده، ژاپن فاتح مسابقه بوده است. البته فراموش نکنیم یوئدا، یک گل‌به‌خودی هم زده است. به جز او بازیکنانی چون تاکه‌فوسا کوبو، تاکومی مینامینو، کیتو ناکامورا، ریتسو دوآن و واتارو اندو هم موفق به گلزنی شده‌اند. 

پاشنه‌آشیلی به نام سوزوکی

ضعف بزرگ ژاپن در قطر، نمایش متزلزل در فاز دفاعی و البته دروازه بوده است. زایِن سوزوکی، گلر ۲تابعیتی و ۲۱ ساله سامورایی آبی در این جام بارها اشتباه داشته و موفق به ثبت کلین‌شیت نشده است. او به طرز عجیبی روی توپ‌های ارسالی ضعف دارد و در مهار یک‌ضرب توپ‌ها عاجز است. شاید کار با پای خوب و توانایی بازی‌سازی از جلوی دروازه، مهم‌ترین حسن سنگربان تیم سن‌ترویدن بلژیک باشد.

تیمی که ۲۱ لژیونر دارد

به جز پنج بازیکنی که در جی‌لیگ عضویت دارند، الباقی نفرات حاضر در اردوی تیم ملی ژاپن لژیونر هستند. ۱۱ بازیکن این تیم در پنج لیگ معتبر اروپایی مشغول هستند که اسامی‌شان به قرار زیر است:کو ایتاکورا (مونشن‌گلادباخ)، واتارو اندو (لیورپول)، کائورو میتوما (برایتون)، تاکومی مینامینو (موناکو)، ریتسو دوان (فرایبورگ)، جونیا ایتو و کیتو ناکامورا (رنس فرانسه)، تاکوما آسانو (بوخوم)، تاکه‎‌فوسا کوبو (رئال سوسیه‌داد)، هیروکی ایتو (اشتوتگارت) و تاکهیرو تومیاسو (آرسنال).در کنار این نفرات ۱۱ بازیکن در لیگ‌های اروپایی دیگر عضویت دارند و شوگو تانیگوچی، بازیکن تیم الریان قطر است. ضمنا نباید فراموش کرد جونیا ایتو، به دلیل اتهام به تجاوز، از اردوی سامورایی آبی اخراج شده است.

پنجمین مصاف با ایران در جام ملت‌ها

ایران و ژاپن مجموعا ۱۸ بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند که نتیجه آن ۶ پیروزی برای هریک و ۶ تساوی بوده است. حال از این میان، چهار مرتبه این ۲ تیم در جام ملت‌های آسیا به مصاف یکدیگر رفته‌اند که ماحصل آن ۲ برد برای ژاپن و ۲ تساوی بوده است. ایران تاکنون موفق به باز کردن دروازه تیم قدرتمند شرق آسیا نشده است. ژاپنی‌ها بعد از تساوی بدون گل با ایران در سال ۱۹۸۸، اولین بازی خود را در تاریخ جام ملت‌ها برگزار کرده و اولین امتیازشان را دشت کردند. آن‌ها چهار سال بعد با تک گل کازیوشی میورا، اولین پیروزی‌شان را در مهم‌ترین رویداد ملی قاره کهن جشن گرفتند و نخستین صعود را تجربه کردند. ایران اما در همان دور گروهی با جام وداع کرد و بدترین نمایشش در این جام را به ثبت رساند. سال ۲۰۰۴ مجددا شاهد تساوی بدون گل ۲ تیم بودیم. نتیجه‌ای که حکم به صعود هر۲ تیم داد. سال ۲۰۱۹ اما ایران و ژاپن در مسابقه‌ پای فینال پنجه در پنچه یکدیگر انداختند. دیداری که به برتری سه بر صفر نماینده شرق آسیا انجامید و آن‌ها در کنار باخت به کره جنوبی در سال ۱۹۸۸، سنگین‌ترین شکست ایران در جام ملت‌ها را رقم زدند. 

سومین رویارویی در قطر

به جز تساوی بدون گل در سال ۱۹۸۸، ایران و ژاپن یک بار دیگر در قطر به مصاف هم رفتند. دور نهایی انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ در آسیا به میزبانی دوحه برگزار می‌شد. جدال ۲تیم ایران و ژاپن با پیروزی ۲ بر یک ایران همراه شد اما سرِ آخر هر ۲ تیم از رسیدن به جام جهانی بازماندند. علی دایی و رضا حسن‌زاده گلزنان ایران بودند. 

علی دایی در صدر

علی دایی با زدن چهارگل، بهترین گلزن دیدارهای ایران و ژاپن بوده است. اوساکو و مائدا هم برای ژاپن ۲ گل زده‌اند. در بین بازیکنان حاضر در ۲ تیم فقط مهدی ترابی سابقه گلزنی در این جدال را دارد. او در مهر ۱۳۹۴ زننده تک گل ایران در جریان تساوی یک بر یک ۲تیم در ورزشگاه آزادی بود. ایران بعد از آن گلی به سامورایی آبی نزده است. 

نزدیک به ۱۹ سال بدون برد

برد ۲-۱ در تاریخ پنج فروردین ۱۳۸۴، در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶، آخرین پیروزی ایران مقابل ژاپن بوده است. بردی که با بریس وحید هاشمیان همراه بود و البته در پایان با فوت هفت هوادار ایرانی به دلیل ازدحام جمعیت، تلخ شد. بعد از آن مسابقه ۲تیم سه مرتبه باهم پیکار داشته‌اند که نتیجه آن ۲ برد برای سامورایی آبی و یک تساوی بوده است. باید دید در پنجمین رویارویی در جام ملت‌ها و در دومین دیدار بهمن‌ماهی پس از جدال دوره قبل، کدام تیم به نیمه‌نهایی صعود می‌کند.


ت ت
کدخبر: 199525 تاریخ انتشار
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    در رسانه های دیگر بخوانید
    ارسال نظر

    پربیننده‌ترین
    اخبار روز سایر رسانه ها